Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intr-o perioada dificila si instabila din punct de vedere financiar pentru companiile care isi desfasoara activitatea in portul Constanta Sud Agigea, in conditiile in care traficul a fost injumatatit, Sea Container Services a reusit sa creasca volumul de marfa operat si sa mentina planurile de dezvoltare a platformei logistice, putand astfel oferi servicii logistice pentru orice tip de marfa.


Asa cum explica Bogdan Alexandru Iancu, CEO Sea Container Services, „de la inceputul crizei se cer servicii de calitate si utilizarea unui singur operator pentru optimizarea costurilor, ceea ce se reflecta in tarifele finale ale produselor lor. Asta nu inseamna insa ca avem servicii mai ieftine, care pana la urma fac rabat de la calitate.“ Potrivit acestuia, mentinerea tarifelor actuale asigura un echilibru intre calitatea serviciilor oferite si costurile acestora. „De exemplu, defectiunile unui echipament inseamna cheltuieli. Daca pretul serviciilor oferite ar fi mai mic, atunci ar trebui sa manipulam un volum mult mai mare de marfa in acelasi interval de timp pentru a acoperi atat costurile de operare ale companiei, cat si cheltuielile de reparatii.“
La ora actuala, Sea Container Services opereaza in portul Constanta Sud Agigea propriul depozit, „Magazia Albastra“, de 6.104 m2, din care 2.000 m2 destinati depozitarii pe rafturi, iar restul, pentru marfuri generale. Daca nivelul operatiunilor isi va mentine ritmul de crestere, compania intentioneaza sa investeasca in construirea unui alt depozit, de 10.000 m2.
„In total dispunem de 80.000 m2 in portul Constanta Sud Agigea, operatiunile desfasurandu-se pe 25.000 m2. Pentru amenajarea suprafetei ramase s-a incheiat o concesiune cu CN APMC, proprietarul terenurilor“, a completat Iancu.
Anul trecut a fost finalizata extinderea platformei logistice descoperite, cu inca 10.300 m2, completand astfel suprafata deja existenta de 9.000 m2 din vecinatatea depozitului, investitia totalizand 1,2 milioane de euro. Platforma descoperita permite depozitarea containerelor pe patru randuri in inaltime (fiind proiectata pentru trafic greu), insa, pentru ca spatiul permite, si pentru siguranta, se mentine depozitarea pe trei randuri. Pe langa containere se mai pot depozita si produse generale (laminate, cherestea etc.).
Prin intelegerea incheiata cu APM Terminal si cu autoritatile portuare, compania are 72 de ore drept de operare in dana 119 a portului Constanta Sud Agigea. „Este destul de greu sa acoperim si segmentul de servicii de operare la dana pentru ca, in prezent, volumul de marfa nu a crescut suficient sa justifice investitia in amenajarea platformei“, a explicat Bogdan Alexandru Iancu. Conform declaratiilor acestuia, chiar daca volumele de marfa au mai crescut, companii noi de logistica nu au aparut, clientii noi fiind cei care au renuntat la serviciile altor operatori.

Servicii diversificate, un pas inainte
Diversificarea serviciilor a fost una dintre masurile impuse de foarte multe companii, aceasta fiind solutia adoptata si de Sea Container Services, care in 2010 a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 20-25%. Aceasta tendinta de crestere s-a mentinut inca din 2008.
Unul dintre cele mai noi servicii adaugate portofoliului deja existent este operarea de marfuri care vin si pleaca pe cale ferata, prin semnarea unui contract cu agentii de logistica din Constanta ai Arcelor Mittal, pentru descarcarea si containerizarea a 5.000 t/luna de teava. In doi ani, volumul operat a crescut de la 2.000 la 5.000 t, iar acesta depinde de productia fabricii de la Roman. „Intr-o zi se pot descarca 1.200 t de teava, adica aproximativ 30 de vagoane.“  Desi sortarea tevilor de 11,5 m lungime si containerizarea lor sunt procese mai complicate, implica totusi costuri de operare mai mici, fiind utilizate echipamente de manipulat de dimensiuni reduse. Platforma cu acces la liniile de cale ferata se afla in apropierea CSCT, facilitand astfel transferul containerelor dupa realizarea formalitatilor vamale in terminal.
In plus, pentru simplificarea procedurilor vamale, compania a obtinut certificarea AEO, dupa eforturi de implementare a unor proceduri specifice derulate timp de un an si jumatate.

Volumele aproape s-au triplat de la inceputul crizei
Chiar daca de la inceputul crizei toata lumea acuza o scadere a volumelor, Sea Container Services a crescut de la 7.000 t manipulate lunar, in 2009, la 20.000 t, in prezent. Si marja profitului a inregistrat o crestere datorita volumului mai mare de marfuri manipulate, desi tarifele au ramas la nivelul anilor precedenti. Acestor volume de marfuri operate la depozit li se adauga cele 5.000 t de teava, marfa care soseste pe calea ferata.
„Nu constat o crestere a exporturilor. Se exporta, in special, cherestea, fier vechi, chimicale si autovehicule. Daca nu s-ar mai exporta fier vechi si cherestea, cel putin un sfert din operatorii portuari nu ar supravietui“, a mai spus reprezentantul Sea Container Services. La import, cele mai multe marfuri sunt de origine chinezeasca.

Servicii in intampinarea clientilor
Desi grupajele nu mai sunt o necunoscuta in Constanta, potrivit operatorului portuar, apare un inconvenient: nu exista un punct terminus de plecari pentru grupaje. „Nu ne putem compara cu Bucurestiul, ca hub, din punct de vedere al pozitiei, si este greu sa plece o masina de volum mai mic din Constanta catre alte destinatii din tara. Dar, atata timp cat Constanta este zona libera, acest lucru poate reprezenta un avantaj. Am inceput sa facem grupaje de marfa alaturi de partenerii nostri, atat pentru import, cat si pentru export.“
Grupajele se vor misca mai greu in Constanta in conditiile in care se importa prin alte porturi din comunitate, iar procedurile de bonded-warehouse se realizeaza mai repede in Bucuresti. „Ele se pot face si in Constanta, acest serviciu fiind influentat de anumiti factori, cum ar fi respectarea legislatiei in vigoare de transport rutier de marfuri intern si international“, a spus Bogdan Alexandru Iancu, referitor la incarcarile care depasesc sarcina maxima admisa. 

Sarbii beneficiaza de avantajele Dunarii
In conditiile in care nu avem o infrastructura feroviara bine pusa la punct, iar rutiera, cu atat mai putin, este important sa se profite de celelalte cai pe care le avem la dispozitie: Dunarea si Marea Neagra. „Sarbii abia acum au inteles ca este mai usor sa ajunga cu marfa pe Dunare pana la Constanta, dar e nevoie sa avem o infrastructura fluviala bine pusa la punct.“ Lunar, prin intermediul Sea Container Services si al companiilor din grup, sunt operate cel putin 200-300 de containere de 20’, cu marfuri vrac care sosesc pe barje si care se incarca mai apoi in containere, fiind in tranzit catre Orientul Indepartat sau alte destinatii.