Romar Shipping Agency, parte a Grupului Arkas, principala linie maritimă din Marea Mediterană și Marea Neagră, înregistrează un plus de volume intermediate în portul Constanța ca urmare a situației geo-politice din regiune. Iar o parte din acest trafic a fost realizat pe relația cu Rusia, în portul Novorossyisk, acolo unde navele Arkas continuă să fie prezente.
Totul se face prin intermediul unor acorduri de transport speciale, după cum a punctat Alexandru Sîntu, Sales & Marketing Director Romar Shipping Agency pentru revista Tranzit.
Cea mai multă marfă sosită în portul Constanța și intermediată de agentul de shipping al liniei Arkas este destinată Republicii Moldova. Compania a efectuat transportul pe ultima milă prin intermediul colaboratorilor din port, inclusiv pe cale intermodală (feroviar/rutier), însă volumele au fost preluate și de către clienții finali cu ajutorul transportatorilor moldoveni. „Până la începerea războiului, Moldova era deservită de portul Odessa și un transport până la Chișinău costa 500 de euro, iar acum, între Constanța și Odessa sumele depășesc 2.000 de euro. Pe cât posibil, încercăm să facem transbord, pentru că în felul acesta dispunem de capacitate mai ușor. În același timp, în mod special pentru Ucraina preferăm transbord în camion. De regulă vin transportatori ucraineni cu prelate și preiau marfa din port“, a declarat Alexandru Sîntu.
Oficialul Romar este de părere că Republica Moldova va continua să folosească portul Constanța ca o poartă de intrare/ieșire a mărfurilor, motiv pentru care compania și-a construit o strategie prin care să atragă cât mai multe volume. „Spre exemplu, avem mult trafic de vin bulk exportat din Republica Moldova. Trimitem acolo containerele, se montează flexitank-ul în container și se încarcă vinul“, a mai punctat Alexandru Sîntu.
O amplă analiză legată de logistica și transportul intermodal din Portul Constanța în contextul războiului din Ucraina puteți citi în cel mai nou număr al revistei TRANZIT.
Primele bombardamente rusești împotriva Ucrainei au dus la creșterea costurilor energiei. Din dimineața zilei de 24 februarie 2022, prețul petrolului a depășit 100 de dolari pe baril, prag spre care se apropiase în zilele precedente. Brent a ajuns la 103,5 dolari, în creștere cu 7% față de ziua precedentă.
Acesta este cel mai ridicat nivel din 2014. Și mai mare este prețul gazului, din care o mare parte ajunge în Europa din Rusia, care pe piețele din Amsterdam și Londra marchează o creștere de 41%, atingând pragul de 125 de euro pe MWh. Materiile prime care sunt importante pentru transporturi sunt, de asemenea, în creștere, cum ar fi aluminiul, care a atins un preț record de 3.382 USD pe tonă.
Această creștere a prețurilor la energie va îngreuna și mai mult situația transportatorilor rutieri, care se află deja în criză din cauza creșterii prețurilor la carburanți. Ministrul italian pentru Tranziție Ecologică, Roberto Cingolani, a declarat că prețul gazului “este dificil de prevăzut în acest moment, dar este puțin probabil să revină la valorile de acum un an”. El a subliniat că între 43% și 45% din gazul consumat în Italia provine din Rusia.
Încă de la începutul său, atacul armatei ruse asupra Ucrainei, care a început în zorii zilei de 24 februarie, a implicat transportul maritim. În prim-plan se află porturile ucrainene Mariupol (pe Marea Azov, pe care Rusia l-a închis complet pentru navigație) și Odessa, la Marea Neagră. Cele 2 orașe sunt bombardate și există deja câteva victime, în timp ce există, de asemenea, rapoarte despre o invazie de pe uscat. Portul Odessa este deservit de rute de containere către Asia și Marea Mediterană.
În dimineața zilei de 23 februarie, site-ul web Vasselfinder arată că nava de containere Joseph Schulte, operată de Cosco, cu o capacitate de 9.400 de TEU, este acostată la Odessa, unde a sosit în după-amiaza zilei precedente, ca parte a serviciului Asia-Marea Neagră al Ocean Alliance.
Dimineața au reușit să navigheze portacontainerul Bach de 3500 teu și Hansa Limburg de 1700 teu. Ambele nave arborează pavilionul ucrainean și sunt angajate pe rutele dintre Ucraina, Grecia și Turcia. Nava Maersk Borneo, care vine de la Barcelona, navighează, de asemenea, în largul Odessei.
Portul Mariupol transportă diferite tipuri de mărfuri în vrac și este foarte important pentru exporturile ucrainene, nu în ultimul rând pentru că deservește cel mai important bazin industrial al țării. De asemenea, aici se află un număr mare de nave rusești, care transportă cea mai mare parte a mărfurilor manipulate în port, care se deplasează, de asemenea, în interiorul țării prin râurile Volga și Don.
Docurile sale transportă o mare varietate de mărfuri, inclusiv metale de toate tipurile, țevi, minereuri, feroaliaje, cărbune și cocs, aluminiu, argilă, îngrășăminte, sulf, echipamente, cereale, alimente și produse alimentare.
HHLA închide terminalul de containere din Odessa ca urmare a războiului din Ucraina
Atacul rusesc asupra portului ucrainean Odesa a suspendat toate activitățile portuare, inclusiv pe cele ale terminalului de containere operat de compania germană HHLA. Acest lucru a fost confirmat chiar de companie, care a declarat că tot personalul este acasă, cu excepția a 8 membri ai personalului de securitate. Compania are 480 de angajați, iar angajații de naționalitate germană au părăsit deja țara. De asemenea, compania și-a exprimat temerea că muncitorii portuari ucrainieni vor fi recrutați în armata ucraineană și a cerut ca aceștia să rămână angajați în infrastructură.
HHLA operează terminalul de containere din Odessa din 2001, unde a investit aproximativ 170 de milioane de dolari. În 2021, terminalul a gestionat 390.808 TEU, din cele aproape 7 milioane de tone de mărfuri gestionate anual de HHLA, ceea ce reprezintă o creștere de 5,1% față de anul precedent.
În Ucraina, HHLA controlează și societatea intermodală Uic, care conectează porturile țării cu interiorul, mai ales prin intermediul transportului feroviar. Nava de containere Cosco Joseph Schulte de 9400 TEU, pe ruta dintre Asia și Marea Neagră, este încă în staționare în portul ucrainean, în timp ce sondajele Vasselfinder arată un flux de nave spre vest în afara portului.
Sindicatele transportatorilor maritimi din Genova au proclamat pentru azi, 25 februarie 2022, o oră de grevă la începutul fiecărei ture a lucrătorilor din port pentru “a-și exprima opoziția față de război”. Sindicatele subliniază că “chiar dacă activitățile portuare nu sunt supuse disciplinei din Legile 146/1990 și 83/2000, așa cum a confirmat Curtea de la Roma prin hotărârile din 7 iulie 2004 și 26 octombrie 2004, se declară anticipat, în mod firesc, că, în cazul în care o grevă este inevitabilă, vor fi garantate toate serviciile care pot afecta într-un fel sau altul drepturile personale garantate prin Constituție și, în special, toate drepturile privind viața, sănătatea, libertatea, siguranța, igiena, viața animalelor, protecția bunurilor perisabile, aprovizionarea esențială și legăturile către și dinspre insule”.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit