Transpunerea în legislația spaniolă a Directivei europene privind solicitarea de despăgubiri pentru practicile anticoncurențiale, aprobate în 2017, a împiedicat aplicarea acesteia în cazul cartelurilor sancționate anterior, ceea ce a obligat transportatorii să depună o plângere împotriva producătorilor de camioane în termen de maximum un an, așa cum stabilea legislația spaniolă anterioară.
Dar Curtea de Justiție a UE a stabilit recent printr-o hotărâre că termenul se prelungește la 5 ani, ceea ce însemna că încheierea lui a fost în iunie 2022.
Așa cum știți deja, Comisia Europeană a decis în aprilie 2016 să sancționeze principalii producători europeni de vehicule comerciale (DAF, Daimler-Mercedes, IVECO, MAN, Renault-Volvo și Scania) pentru stabilirea prețurilor de vânzare ale camioanelor lor și pentru întârzierea deliberată a introducerii noilor tehnologii pentru reducerea emisiilor, ceea ce a condus la o amendă record împotriva acestui cartel, de aproape 4.000 de milioane de euro.
Rezoluțiile de sancționare au permis tuturor transportatorilor autonomi sau companiilor care au achiziționat un vehicul nou, de oricare dintre aceste mărci, între 1997 și 2011, să depună o cerere împotriva producătorilor, solicitând despăgubiri pentru costurile suplimentare plătite la momentul respectiv, estimate între 10% și 15% din valoarea achiziției, plus dobânda penalizatoare corespunzătoare.
Și, deși Directiva europeană privind acțiunile în despăgubire rezultate din încălcări ale legislației în materie de concurență stabilește până la 5 ani, totuși, în transpunerea efectuată de guvernul spaniol în mai 2017 se stabilește că acest regulament european nu se va aplica și cartelurilor sancționate înainte de această dată, cum a fost și cazul cartelului european al producătorilor de camioane. Iar asta obliga transportatorii să depună plângerea sau notificarea de întrerupere a termenului de prescripție în maximum un an, pe baza a ceea ce a fost stabilit de legislația spaniolă în vigoare la acel moment.
Între timp însă CJUE a emis o hotărâre privind interpretarea și aplicarea Directivei europene privind daunele împotriva liberei concurențe, stabilind aplicarea acesteia la cartelul camioanelor și prelungind astfel termenul de prescripție la 5 ani. Deși această perioadă, care a început să se calculeze în aprilie 2017, s-ar fi încheiat în aprilie 2022, suspendarea termenelor aprobate de Guvern pentru starea de alertă în 2020 a dus la prelungirea până în iunie 2022, ceea ce a permis federației spaniole FENADISMER să își extindă cererea împotriva producătorilor de camioane din partea acelor transportatori care inițial nu au putut fi acceptați.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit