Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La finalul lui aprilie a intrat in vigoare HG 432, act normativ care vizeaza furnizorii ale caror bunuri divizibile sunt distribuite prin utilizarea retelei de drumuri publice din Romania si care au obligatia sa aiba in dotare, in punctele de incarcare, la iesirea din punctul de lucru al furnizorului, instalatii de cantarire a vehiculelor rutiere. Pentru
nerespectarea prevederilor, furnizorul poate fi sanctionat cu amenzi cuprinse intre 5.000 si 40.000 de lei, utilizatorul, cu amenzi intre 1.000 si 10.000 de lei, iar conducatorul vehiculului, cu 500-4.000 de lei. Chiar daca este o masura in plus care ar putea sa creeze probleme transportatorilor, pana la urma se realizeaza un transfer de responsabilitate catre furnizorii marfurilor si beneficiarii acestora. Astfel, nu mai plateste doar transportatorul pentru oalele sparte.

 
Chiar daca masura are drept scop descurajarea evaziunii fiscale, in special pentru produsele agricole, practic prevederile sunt imposibil de pus in practica. In cazul produselor agricole, desi se doreste eliminarea intermediarilor, exista posibilitatea ca rezultatele sa fie fix pe dos. Putini agricultori isi permit sa investeasca in astfel de instalatii, uneori fiind necesare chiar mai multe, asa cum este stipulat in HG 432, „in punctele de incarcare, la iesirea din punctul de lucru al furnizorului“, pentru ca cele mai multe terenuri nu se afla in aceeasi sola.
Tocmai de aceea, Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Valeriu Tabara, a inaintat catre Guvern o cerere pentru suspendarea, pana la 30 noiembrie, a obligatiei privind detinerea tichetului de cantar electronic pentru transporturile care vizeaza activitati agricole. Insa campania de recoltare a trecut deja de jumatate, astfel ca masura, desi benefica, ar putea fi tardiva.
Investitia ar fi enorma pentru agricultori, avand in vedere faptul ca un asemenea aparat ajunge la 50.000 de euro. In plus, nu sunt firme care sa faca astfel de stocuri. Acestei sume i se adauga si costurile de omologare si verificare metrologica. „O solutie tranzitorie, pana la punerea la punct a instalatiilor de cantarire, ar putea fi avizul de incarcare“, sunt de parere transportatorii. Echipamentele agricole de recoltare sunt dotate cu buncare, iar, in functie de volumul ocupat de cereale, se poate aprecia greutatea incarcata in bena. Aceasta este solutia propusa de carausi care sa se substituie, pentru o perioada, tichetului de cantar.

O masura buna, dar luata in pripa
„HG 432 este un act facut in pripa si fara cap care pe noi, transportatorii de cereale, ne afecteaza foarte mult. Asta nu pentru ca se depaseste greutatea si se risca amenzi, ci din cauza timpului pierdut la cantar“, a spus Petru Moldan, directorul general Agrotransport Alba. „Legea este in vigoare, dar nu avem normele de aplicare si metodologia“, a completat reprezentantul Barter Media Trading.
Fie ca transportul se realizeaza fara tichet de cantar, fie ca se depaseste greutatea admisa deoarece amenda se aplica tuturor actorilor participanti la transportul de marfuri divizibile, furnizorii nu dau voie camioanelor sa plece cu depasire de sarcina, iar, pe de alta parte, nici transportatorilor nu le convine sa plece cu o masa mult mai mica decat maximum admis de lege, pentru ca in cele mai multe cazuri acea diferenta este profitul.
„In incercarea de a respecta legea, producatorii ne plimba si 50 km pana la cel mai apropiat cantar. Poti sa faci si mai multe drumuri, pentru ca ai incarcat fie mai putin, fie mai mult si se pierde foarte mult timp. 5-10% la incarcare poate face diferenta intre profit si pierdere“, a mai adaugat Petru Moldan. Mai mult, pentru transportatori au devenit frecvente cazurile de curse refuzate pentru ca nu se poate incarca din cauza lipsei cantarului.
Chiar si incercarea de a ajunge la cel mai apropiat cantar poate deveni periculoasa pentru ca necesita traversarea unui drum national, judetean sau comunal, in conditiile in care autoritatile au intensificat controalele. Mai mult, fiecare kilometru in plus inseamna un consum mai mare de carburant, timp pierdut pentru sofer si, implicit, productivitate scazuta. Ceva mai norocosi au fost transportatorii care nu incarca cerealele direct din camp, silozurile fiind in general echipate cu instalatii de cantarire. „Nu am avut probleme din cauza hotararii emise de Guvern, pentru ca 90% dintre clienti sunt companii multinationale, care dispun de instalatii de cantarire, iar furnizorii mai mici cantaresc in alte unitati pe baza unui contract de prestari servicii“, a spus Catalin Iamandii, director general Levimob Inter.
Pentru a tine sub control eventualele erori la cantarire exista posibilitatea de a echipa semiremorcile cu manometru, astfel ca fiecare sofer poate verifica presiunea din pneuri, estimand cu +/-500 kg greutatea incarcaturii.

80% din timpul de condus se aloca incarcarii
Pentru a se ajunge la greutatea optima, care sa te fereasca de amenzi, dar care sa asigure si o bruma de profit, un camion ajunge sa fie cantarit si de cateva ori, iar asta duce la un dezechilibru in programul de condus si odihna.
„Respectam greutatea, dar ne incadram cu greu in timpii de condus si odihna. 80% din timpul de lucru al soferului este reprezentat de incarcare, verificarea greutatii, analizele produselor si intocmirea actelor pentru transport“, a spus Moldan. In aceste conditii, rata de profit a unui transport este foarte mica, de 3-7%, extrem de rar 10%, iar in cazul unei amenzi, doua luni se munceste gratis, in conditiile in care se lucreaza cinci luni pe an, sub restrictii.
Din cauza timpilor foarte mari la incarcare se ajunge la alta problema mai veche si arzatoare pentru carausi: lipsa parcarilor pazite.

Suprasarcina, culpa comuna
Conform HG 432, in cazul depasirii de greutate, responsabilitatea nu mai este doar a transportatorului, ci si a furnizorului si a beneficiarului, daca permit plecarea sau descarcarea vehiculelor care transporta mai mult decat este permis, mai ales ca aceste doua componente ale procesului risca cele mai mari amenzi.
Primul sanctionat este soferul, dar primeste cea mai mica amenda, fiind astfel considerat cel mai putin vinovat.
Astfel, atat furnizorii, cat si beneficiarii au devenit mult mai responsabili. In zona portului Constanta operatiunile de descarcare sunt foarte stricte. „Am avut un autotractor defect, pe care am fost nevoiti sa-l schimbam, iar la descarcare diferenta la cantar a fost de 360 kg. Am fost nevoiti sa descarcam din marfa in alta masina, sa o expediem furnizorului si abia dupa aceea am avut voie sa intram la descarcare“, a spus reprezentantul Levimob.