Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Companiile de transport public urban au înregistrat în 2022 o cifră de afaceri cumulată de 667,8 milioane de euro, cu 20% mai mult faţă de anul anterior. Se păstrează așadar linia ascendentă a volumelor de activitate din ultimii doi ani, după păbușirea generată de pandemie, în contextul în care transportul în comun s-a dezvoltat atât în interiorul orașelor, cât și la nivelul zonelor metropolitane. Desigur, contează și înnoirea continuă a parcului auto național de autobuze, troleibuze și tramvaie, realizată grație infuziei de fonduri europene, ceea ce atrage tot mai mulți pasageri. Pe de altă parte însă, trebuie remarcat că activitatea s-a reorganizat în ultimii doi ani la nivelul mai multor orașe mari din țară, principalele localități învecinate alăturându-se Asociațiilor Metropolitane de Transport nou create.

Mașini noi înseamnă și costuri de operare scăzute, acestea din urmă echilibrând într-o oarecare măsură creșterea exponențială a tarifelor la utilități. Și după ce în 2021 profitul net cumulat al operatorilor publici a fost în scădere, anul trecut a adus o revenire importantă, depășindu-se inclusiv nivelul pre-pandemic. 2022 s-a închis așadar cu 7,71 milioane de euro, față de 6,81 milioane de euro în 2021 (+13,2%).

Activele totale cumulate ale operatorilor publici s-au majorat cu 12,5%, ajungând la 648,69 de milioane de euro, dar a crescut și gradul de îndatorare, balanţa dintre creanţe şi datorii indicând pentru 2022 un raport negativ, de -79 milioane de euro, față de -72 milioane de euro în anul precedent. Companiile de transport public şi-au redus personalul în 2022, numărul mediu de angajați fiind de doar 22.529 de oameni față de 24.627 în 2021. Este vorba în special de personal neproductiv, nu de șoferi. Așa cum este de așteptat, cel mai mare angajator din transportul urban este STB, cu 10.179 de oameni (-748).

Într-un top a profitabilităţii operatorilor de transport urban pentru 2021, realizat de revista Tranzit, primul loc a fost ocupat de RATBV, care a obţinut 1,12 milioane de euro (+20,23%), cu o marjă de profit de 4,32%. Locul al doilea a revenit Transport Urban Sinaia, care a obţinut puţin peste un milion de euro, în creştere cu 35,44% comparativ cu anul anterior şi o marfă uriaşă de profit, de 22,96%.

Operatorul prahovean este urmat în top de RAT Craiova, care a încheiat 2021 cu peste 750.000 de euro (creştere de 91,6% şi o marjă de profit de 7,41%). Poziţia a patra a revenit CTP Cluj Napoca, cu aproape 500.000 de euro, iar pe locul 5 s-a clasat CTP Arad, cu 483.000 de euro şi o mică scădere comparativ cu anul anterior.

Nu mai puţin de 30 de companii au obţinut profit în 2021, în timp ce 8 au ieşit pe pierdere. Cea mai mare marjă de profit o are Transport Urban Sinaia, urmată de Microbuzul SA (22,05%), Unistil (15,28%) şi Transport Public Urban Drobeta (10,35%).

Analiza completă a rezultatelor financiare ale operatorilor urbani o veţi putea citi în numărul din septembrie al revistei Tranzit.