Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociaţia  Transportatorilor de Persoane din judeţul Iaşi (ATPJ Iaşi) a solicitat în scris consilierilor judeţeni să nu voteze adoptarea programului de transport public judeţean pentru perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2028, aflat pe ordinea de zi a şedinţei ordinare din 27 iulie 2022. ATPJ Iaşi invocă mai multe argumente, dintre care amintim:

1. Proiectul de program propus nu are la bază un studiu de specialitate (mobilitate/trafic), care să stabilească fluxurile de călători existente, în vederea aprecierii corecte a capacităţii de transport impuse. În lipsa studiului, numărul de vehicule solicitate având capacitate de peste 22 de pasageri a crescut nejustificat în ultima formă a proiectului comparativ cu varianta iniţială, ceea ce implică costuri mult mai mari pentru cărăuşi, atât în ceea ce priveşte investiţia în noi mijloace de transport, cât şi legat de costurile ulterioare de operare. Astfel, sunt grupe de trasee scurte, de aproximativ 20 de km, unde capacitatea de transport solicitată a crescut de la 0 la 7 autocare. „Majoritatea judeţelor din ţară (Cluj, Constanţa, Dâmboviţa, Vaslui, Vrancea etc.) au stabilit, în baza unor studii de specialitate, capacităţi minime de 10/23 de locuri, în timp ce judeţul Iaşi, fără nicio fundamentare, solicită capacităţi de 27 şi 35 de locuri pentru jumătate din mijloacele de transport prevăzute în program”, se arată în adresa ATPJ Iaşi.

2. Eliminarea autogărilor autorizate din Iaşi din programul de transport reprezintă o problemă, în condiţiile în care majoritatea operatorilor au solicitat ca plecările din Iaşi să se facă din Autogara Codreanu, Autogara Iaşi Vest şi Autogara Eurovoyage. Motivaţia Autorităţii de Transport, aceea că autogările nu au fost autorizate de Primăria Iaşi, nu se susţine şi, mai mult, este în contradicţie cu Regulamentul serviciului de transport, aprobat prin hotărâre a CJ în 2021, care menţionează că la întocmirea programului de transport se vor avea în vedere autogările autorizate din judeţ. De asemenea, proiectul de program propus nu respectă modelul aprobat prin ordinul ANRSC nr. 131/2019, unde, la lit. A şi C din tabel trebuie trecute obligatoriu autogările ca puncte de plecare şi sosire.

3. Împărţirea dezechilibrată a traseelor în grupe, prin fracturarea celor mai vechi trasee din judeţ, este un alt motiv de supărare, în condiţiile în care volumele de transport variază mult de la o grupă la alta. În plus, aceleaşi „segmente” de trasee, care acum se execută cu vehicule de 19 locuri şi au un grad de încărcare de maximum 60%, pe viitor sunt oferite pentru autobuze cu 27 sau 35 de locuri.

4. Pe de altă parte, introducerea unei grupe de trasee având curse rapide între municipiul Iaşi şi alte oraşe importante de judeţ s-a făcut cu un număr insuficient de vehicule şi capacităţi de transport subdimensionate.

5. Nu în ultimul rând, valoarea totală estimată a contractului pe întreaga durată a programului de transport, de aproximativ 1,248 de miliarde de lei, este cea mai mare din ţară, fiind dublu faţă de următoarea valoare anunţată, de 611 milioane de lei, la Constanţa. În funcţie de forma finală în care va fi votat programul de transport judeţean, membrii ATPJ Iaşi vor decide ce vor face pe mai departe. Cert este că problema trebuie analizată cu maximum de responsabilitate, întrucât vorbim de programul de transport pentru următorii şase ani.