Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din 2019 până în prezent ANAF a verificat circa 200 de companii de transport pe diurnă, criteriul principal de selecție a “victimelor” fiind totalul sumelor plătite ca diurne evidențiate în contul contabil 625.

Din datele publicate de INS pe 2020 rezultă că aproape 70% din tonele-kilometri facturate de firmele românești de transport în 2020 s-au efectuat în transport internațional, unde mai mult de jumătate din tone kilometri sunt efectuate în curse de transport intracomunitar (cross-border și cabotaj).

Asta înseamnă că 35% din ce realizează România ca productivitate/volume în transporturi se pot supune detașării transnaționale și, implicit, în viziunea ANAF, constituie activitate care trebuie reîncadrată din punct de vedere al plății șoferilor care realizează aceste curse.

Din cele 40.000 de firme de transport licențiate în România, 35% fac exclusiv transport comunitar, iar alete au activități combinate național/bilateral/intracomunitar. Asta înseamnă că cel puțin 10.000 de firme ar putea constitui obiectul unui control ANAF pe diurnă.

Toate aceste firme acordă șoferilor diurne/indemnizații de detașare, care, așa cum confirmă și ANAF, sunt neimpozabile în limita a de 2,5 ori valoarea acordată bugetarilor (35 EUR/zi).

Se presupune astfel că sunt circa 10.000 de firme pe care ANAF le poate închide prin impunerea de impozite și contribuții pe ultimii 5 ani pe sumele acordate ca diurnă.

Până acum au fost controlate circa 200 de firme de transport. Până la 10.000, inspectorii ANAF au nevoie de 100 de ani să le verifice. Dacă nu le verifică pe toate, se poate spune că cele 200 de firme controlate și cu decizii de impunere de milioane de euro au fost discriminate.

Dar vorbim, totuși, de 10.000 de agenți economici. Situație în care este clar că nu firmele au o problemă de nerespectare a legislației, ci ANAF are o interpretare abuzivă a legislației.

Pentru că vorbim de un fenomen de masă, singura soluție de rezolvare a acestei probleme este amnistia fiscală.

Mâine, 5 august, patronatele din Transporturi organizează o conferință de presa pentru a cere, încă o data, aministia fiscală pe diurnă. În caz contrar, sutele de camioane care au mărșăluit la Suceava, Arad, Timișoara, Oradea, Alba Iulie și Sibiu pe 18 iunie vor veni la București în septembrie pentru ca protestul transportatorilor să fie vizibil pentru toată țara.

PARCURSUL MĂRFURILOR (Sursa: INS)

TOTAL – mii tone-km –1125069243.775.71055.026.402
Transport naţional7.493.2409.786.89417.280.134
Transport internaţional3.757.45233.988.81637.746.268
din care:   
– descărcări1.160.9676.514.4177.675.384
– încărcări1.233.2728.924.64710.157.919
– transport între state terţe1.040.59815.468.24816.508.846
– cabotaj 322.6153.081.5043.404.119