Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După un an dezastruos pentru cele mai multe domenii de transport, firmele de transport din România se pregătesc din nou de grevă pentru a atrage atenția guvernanților asupra multiplelor biruri care le scot din competiția pe transporturile europene, piața internațională de transport fiind cea care a contribuit decisiv la dezvoltarea acestui sector economic.

Creșterea necontrolată a tarifelor la RCA, proasta gestiune a ASF a sistemului de asigurări RCA, timpii extrem de lungi de așteptare în frontiere, care aduc zilnic pierderi de câteva sute de euro/camion transportatorilor români (și care nu sunt influențați doar de neaderarea la Schengen, ci și de controlul greoi al autorităților române în frontiere și mai ales al CNAIR), nereguli privind acuratețea cântăririlor din frontiere, scumpirea vinietei din următorii ani și valoarea mare a accizei la motorină, care nu se poate recupera, ca în alte țări, sunt doar câteva din nemulțumirile din lista lungă pe care transportatorii le au de reproșat Guvernului României.

Introducerea, de la 1 ianuarie, a obligației echipării camioanelor cu sisteme de geolocalizare conectate la sistemul Ministerului Finanțelor, pentru a controla traseul mărfurilor și a ușura, astfel, controlul ANAF asupra taxării mărfurilor care intră pe teritoriul României, au încins și mai tare spiritele, cu atât mai mult cu cât autoritățile fiscale nu au făcut nimic pentru a pregăti aplicarea acestei legi, ci au impus mai întâi obligația și apoi încep să se gândească dacă și cum s-ar putea aplica. Însă transportatorii onești, singurii care vor suporta, până la urmă, rigorile legii, au început deja să se frământe cum să facă să respecte legea.

Considerând acest comportament neprofesionist și chiar o bătaie de joc la adresa contribuabililor din transporturi, companiile din industrie au decis să iasă în stradă și să ceară respect pentru sectorul economic care aduce cele mai mari venituri din exporturi la bugetul de stat și soluții pentru a putea concura în continuare pe piața internațională de transport a Europei și pentru a reuși să mențină în țară forța de muncă din transporturi. Șoferii sunt tot mai rari pe piața europeană, iar România pierde anual câteva mii de șoferi nu numai pentru că operatorii din alte țări oferă venituri mai ridicate, ci și pentru că țările din vestul Europei sunt capabile să le ofere condiții civilizate de trai și să le asigure un sistem medical competent, educație de bună calitate și un viitor mai sustenabil al sistemului de pensii și nu numai. Fără ca vreo asociație a transportatorilor să își asume responsabilitatea organizării protestului național, pe rețelele de socializare au apărut mai multe anunțuri pentru organizarea de proteste miercuri, 10 ianuarie, pe drumurile din apropierea orașelor București, Bacău, Suceava, Oradea, Sibiu, Alba, Arad și Timișoara.

Reprezentanţii ATM Bucovina, FORT, UNTRR şi APULUM Alba-Iulia au intrat acum la negocieri cu Guvernul. Ei au pregătit deja un document de două pagini cu solicitările transportatorilor, pe care îl vor prezenta Executivului.

Printre cele mai importante probleme se numără reîncadrarea diurnei ca venit salarial (care ar putea fi rezolvată prin acordarea unei amnistii fiscale coroborat cu adoptarea proiectului de lege depus ieri în Parlament), criza de pe piaţa RCA şi carantinarea şoferilor profesionişti.

„În acest moment de răscruce pentru industria românească de transport rutier internaţional, Asociaţiile transportatorilor rutieri solicită sprijinul Guvernului României pentru fundamentarea corectă a deciziilor şi clarificarea situaţiei impozitării transportatorilor rutieri, printr-o abordare care să crească competitivitatea acestui sector esenţial al economiei româneşti şi să nu îi ameninţe supravieţuirea, funcţionarea corectă a pieţei de asigurări RCA şi excluderea şoferilor profesionişti de la măsura carantinării, dacă nu prezintă simptome covid”, se arată în documentul înaintat Executivului.