Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In urma publicarii in Monitorul Oficial a Instructiunii ANAP privind modificarea contractelor de achizitie publica, FPSC isi manifesta dezacordul fata de forma si continutul acestui act normativ, dar si asupra consultarilor pe aceasta tema, extrem de sensibila pentru constructori, cu impact direct asupra derularii proiectelor de investitii. „Ne exprimăm dezacordul nu numai față de conținutul și forma Instrucțiunii, dar mai ales asupra modului în care a fost gestionat procesul consultativ. Considerăm că atunci când sunt necesare cunoștințe tehnice, vocea și argumentele constructorilor ar trebui ascultate. Dialogul constructiv cu instituțiile statului, pe care ni l-am dorit și pe care îl solicităm în mod repetat, pare a rămâne doar un deziderat, iar speranța că legiuitorul va înțelege ce urmări au prevederile legislative pe piață, cât de importantă este calitatea și claritatea acestora, începe să se stingă“, atenţionează Irina Forgo, director FPSC şi expert în Achiziții Publice.

Instrucţiunea ANAP nr.1/2021, privind modificarea contractului de achiziţie publică/achiziţie sectorială/acordului-cadru,publicată în MO din data de 19 ianuarie 2021 este o nouă dovadă – dacă mai era nevoie! – că dialogul cu mediul privat nu funcționează. E dovada că problemele nu sunt înțelese şi nici rezolvate, veșnica soluție fiind elaborarea unui nou act normativ – de data asta de nivel terțiar – ca să explice ceea ce nu este înțeles sau rezolvat la nivel de lege sau Hotărâre de Guvern, dar care complică și mai mult lucrurile, se arată în comunicatul FPSC.

Din iunie până în decembrie, Instrucțiunea a trecut prin şase variante și sub anumite aspecte, a mers din rău în mai rău. „Consultarea cu noi, cu constructorii a eșuat. Aparent, factorul timp a fost singurul care a contat și Instrucțiunea a plecat spre MO, deși parte din întrebările și problemele constructorilor nu au fost tratate/rezolvate. Rezultatul este o Instrucțiune care nu își atinge scopul declarat, de «îmbunătățire a calității reglementărilor», de evitare a «unor interpretări ale autorităților/entităților contractante sau operatorilor economici care pot contraveni principiilor achizițiilor publice». Dimpotrivă, conține prevederi care nu corespund actelor legislative ierarhic superioare, care nu pot fi aplicate în practică sau creează probleme/interpretări, nu rezolvă probleme esențiale care au fost semnalaterepetitiv de FPSC, iar ANAP își depășește atribuțiile și se pronunță în probleme tehnice pentru care nu are competențe.“

De exemplu, nu sunt rezolvate/tratate situațiile imprevizibile, în special atunci când contractele nu conțin formule de ajustare. „Este exemplul legat de prețul bitumului, care a crescut în circa doi ani cu 70% și care a dus la intrarea în insolvență a mai multor constructori și mari blocaje în derularea contractelor.“ De asemenea, Instrucţiunea nu clarifică modul de actualizare a cheltuielilor indirecte, limitează dreptul executantului de a-și ajusta costurile reale, demonstrabile, pe care le înregistrează ca urmare a majorării salariului minim, iar prin unele exemplificări modifică radical abordarea actuală, fără nicio rațiune tehnică sau logică. Nu în ultimul rând, „haosul legat de terminologie persistă: ce numim actualizare, ajustare, revizuire și indexare? Acești termeni nu sunt definiți, deși Instrucțiunea ar trebui să pornească de la niște noțiuni clare, bine definite, care să nu mai permită interpretări“, sunt de părere reprezentanţii FPSC.