A treia etapă a sezonului W2RC 2025 a marcat debutul evenimentului în Africa de Sud și revenirea echipei Dacia Mountain Racing Team pe continentul african. În octombrie 2024, echipa a învins pentru prima dată la Raliul Marocului. Participarea echipei la etapa Sun City a fost precedată de un alt succes, unde Nasser Al- Attiyah și Édouard Boulanger au obținut Abu Dhabi Desert Challenge în februarie 2025, după cinci zile de competiție intensă în deșert.
Rezultatul de la Abu Dhabi îl plasează pe qatarezul Nasser Al-Attiyah în fruntea clasamentului provizoriu al piloților W2RC, în timp ce francezul Édouard Boulanger conduce în clasamentul copiloților. Dacia Sandriders ocupând locul al doilea în clasamentul constructorilor.
Participarea la raliul sud-african este o premieră pentru echipă, până acum concurând doar la evenimente în deșert. Noul circuit al etapei, include trasee pe macadam și drumuri de pământ, alternând porțiuni de savană cu zone pietroase de munte, ceea ce reprezintă un test important al progresului echipei pe acest traseu și o provocare pe care Dacia Sandriders o întâmpină cu nerăbdare.
Configurația unică a segmentului a avut un rol important în strategia de abordare a cursei de 2.759 km.
Directorul echipei, Tiphanie Isnard, a explicat: „Suntem foarte încântați să descoperim această nouă etapă a Campionatului Mondial de Rally-Raid. Am muncit din greu pentru a ne pregăti pentru acest eveniment, care prezintă un profil complet diferit față de ceea ce am experimentat până acum. Întrucât nu am mai concurat niciodată în Africa de Sud și nu vom putea efectua teste în acea zonă decât cu câteva zile înainte de start, abordăm acest raliu cu multă prudență. Vom fi pe terenul de joc al celor de la Toyota și știm că vor fi formidabili. Obiectivul rămâne să consolidăm poziția lui Nasser și Edouard în clasamentul piloților și copiloților și să ne consolidăm poziția în rândul constructorilor. Dar, mai presus de toate, vrem să câștigăm experiență pe acest tip de teren, aducând cele două Dacia Sandrider ale noastre la linia de sosire.”
Raliul Safari din Africa de Sud va debuta luni, 19 mai, cu un prolog de 25 km cu plecare din Sun City, la 140 km nord-vest de Johannesburg. Prima etapă, o buclă de 571 km (285 km cronometrați), va avea loc marți, 20 mai. Miercuri, 21 mai, va avea loc a doua etapă, prima parte a maratonului, care va parcurge 418 kilometri până la tabăra unde echipajele vor petrece noaptea. Joi, 22 mai, se va desfășura a treia etapă, a doua parte a etapei maraton, care va acoperi 537 de kilometri. Vineri, 23 mai, a patra etapă va fi aproape de granița cu Botswana.
Întregul raliu începe și se termină în Sun City, având o lungime de parcurs de 698 km. Etapa finală se va desfășura sâmbătă, 24 mai, și va acoperi o distanță de 290 km, dintre care 218 km vor fi contra cronometru. Deși luna mai aduce de obicei vreme în general uscată în nord-vestul Africii de Sud, există și șanse de ploaie ușoară, cu temperaturi cuprinse între 5°C dimineața și noaptea și 26°C în timpul zilei.
Philip Dunabin, directorul tehnic, a detaliat adaptările aduse modelului Dacia Sandrider pentru a face față acestei noi provocări: „Avem puține informații despre acest eveniment, dar știm că terenul va fi variat, cu zone cu vegetație densă care pot deteriora caroseria și parbrizul. Există, de asemenea, riscul apariției vadurilor adânci în cazul în care va ploua torențial. Am adăugat elemente de protecție în față pentru a proteja parbrizul și a preveni blocarea crengilor între plafon și stâlpi. Am modificat pasajele roților din față pentru a limita daunele cauzate de vegetație, o problemă pe care am întâlnit-o și la startul Raliului Dakar. A fost adăugat un nou sistem de admisie a aerului, cu o extensie de fiecare parte a montanților față, pentru a alimenta filtrul de aer situat chiar în spatele capotei. În partea din spate, am îndepărtat portbagajul original pentru a adopta un design mai rafinat, fidel esteticii Dacia. Întrucât etapele au loc la altitudini cuprinse între 1.000 și 1.500 de metri deasupra nivelului mării, am făcut o serie de modificări la nivelul motorului pentru a asigura o putere optimă. În cele din urmă, am ranforsat arborii de transmisie longitudinali din față cu elemente noi, mai bine dimensionate”.
NASSER AL-ATTIYAH (QATAR), PILOT, DACIA SANDRIDERS: „Chiar dacă este un teren nou pentru Sandrider, abordăm acest raliu cu încredere. Echipa a făcut o treabă excelentă pregătindu-se pentru acest eveniment, care nu va fi ușor. După victoria noastră de la Abu Dhabi, eu și Edouard suntem lideri în campionat, iar obiectivul nostru principal este să menținem această poziție la jumătatea sezonului. Am avut deja ocazia să testez circuitele sud-africane și aștept cu nerăbdare să descopăr acest nou parcurs. De asemenea, vreau să demonstrez că Dacia Sandrider se comportă bine și în afara deșertului, pe teren mixt precum cel pe care îl vom întâlni aici.”
SÉBASTIEN LOEB (FRANȚA), PILOT, DACIA SANDRIDERS: „Am fost deja în Africa de Sud în cadrul Campionatului Mondial de Rallycross, dar nu-mi va fi de mare folos aici! Ca și în Kenya, terenul va fi accidentat și solicitant. Scopul meu este clar: după două abandonuri, vreau să merg până la capăt. De asemenea, vreau să reproduc nivelul nostru de performanță din Orientul Mijlociu, evitând în același timp greșelile care ne-au ținut pe loc în primele două runde. Nivelul W2RC este întotdeauna foarte ridicat, iar multe echipaje cunosc deja acest raliu. Dacă vom termina, va fi deja un rezultat bun.”
„O mașină excelentă construită pentru raliuri, drift și performanță pe pistă, adaptată pentru șosea.”
Renault 5 Turbo 3E este cea mai avansată și puternică mașină electrică de stradă a mărcii Renault, combinând pasiunea pentru sport cu esența competitivă. Inspirată de modelele legendare Renault 5 Turbo și Turbo 2 din anii 1980, această mașină continuă moștenirea exuberantă și inovatoare a predecesorilor săi. Primele modele franceze erau cunoscute pentru performanța lor impresionantă în raliuri și pentru utilizarea revoluționară a motoarelor turbo pe benzină, o tehnologie pe care Renault a adus-o și în Formula 1. Astăzi, aceste modele sunt apreciate ca mașini de colecție, iar Renault 5 Turbo 3E duce mai departe acest prestigiu într-o versiune electrică spectaculoasă.
La fel ca modelele mai mari, are caracteristici tehnice impresionante (540 CP, 0-100 km/h în mai puțin de 3,5 secunde, suprastructură din carbon etc.) și poate fi personalizat la un nivel ridicat pentru toate cerințele. În plus, are un raport minim lungime/lățime de 2,01, ceea ce îl plasează în aceeași clasă cu un supercar, dar într-un format hot hatch compact.
Construit pe o platformă personalizată, adaptată ambițiilor și performanțelor sale, Renault 5 Turbo 3E este mini-supercarul care își ocupă locul alături de Renault 5 E-Tech electric (mașină de oraș) și Alpine A290 (mașină sportivă de oraș). Prin aceasta, Grupul Renault aplică formula deja văzută în anii ’80 cu Renault 5, Renault 5 Alpine și Renault 5 Turbo: imaginea îndrăzneață și legitimitatea puternică a Renault combinate cu spiritul competitiv și expertiza Alpine.
În același timp, apar alte puncte forte complementare, cum ar fi Ampere pentru software și arhitectură electronică și Mobilize pentru încărcarea bidirecțională (V2L și V2G), împreună cu o serie de servicii pentru a facilita conducerea electrică: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass și Plug & Charge. De asemenea, unii parteneri au pus la dispoziție expertiza și know-how-ul lor pentru componente cheie, cum ar fi motoarele de la roți și suprastructura din fibră de carbon. Astfel, Renault 5 Turbo 3E profită din plin de transformarea Grupului Renault, condusă de planul Renaulution.
„Prin crearea noii categorii de “mini-supercars electrice cu Renault 5 Turbo 3E, marca Renault demonstrează încă o dată pasiunea și spiritul de îndrăzneală și inovație care au condus-o dintotdeauna. Acest model exuberant și puternic promite cele mai bune performanțe și senzații în doar 4 metri lungime, ceea ce este fără precedent pe piață. Cu această mașină, Renault continuă să facă vehiculele electrice din ce în ce mai dorite, extinzându-și și mai mult capacitatea de a oferi soluții pentru fiecare nevoie și fiecare dorință.”, a declarat Fabrice Cambolive, CEO Renault brand.
La exterior, Renault 5 Turbo 3E a fost conceput pentru a arăta ca un supercar: exuberant – după cum o demonstrează extensiile proeminente a barei de protecție și ale aripii spate – fără a se abate în vreun fel de la căutarea sportivității, agilității și aerodinamicii optimizate. La un vehicul electric, pe lângă greutate, aerodinamica joacă un rol important în eficiența vehiculului.
Designul lui Renault 5 Turbo 3E este inspirat de originalul Renault 5 Turbo și Turbo 2. Câteva caracteristici sunt recunoscute de la recentul Renault 5 E-Tech electric, așa cum stopurile și oglinzile laterale, dar ideea principală din spatele proiectului a fost de a reînvia moștenirea iconică a celor două modele din anii 1980, folosind tehnologii de ultimă oră pentru a pune în valoare punctele lor forte moderne și pentru a optimiza performanțele. Acesta fiind conceptul de design retro-futurist aplicat deja la Renault 5 și Renault 4, reînviate ca Renault 5 E-Tech electric și Renault 4 E-Tech electric.
„Reinterpretarea legendarelor Renault 5 Turbo și Turbo 2 este o provocare îndrăzneață. Le-am păstrat exuberanța și spiritul de curse, integrând în același timp tehnologii moderne și aerodinamică optimizată pentru era electrică. Fiecare linie, fiecare volum exprimă un echilibru între performanță și caracter. Mai mult decât un omagiu, Renault 5 Turbo 3E este o mașină care naște senzații și emoții și pe care toată lumea o poate personaliza la infinit.”, a precizat Gilles Vidal, Vice President, Design, Renault & Ampere.
Pentru a păstra baza genetică a originalelor Renault 5 Turbo și Turbo 2, Renault 5 Turbo 3E este construit pe o nouă platformă arhitecturală dezvoltată special cu tracțiune spate. Parbrizul a fost mutat înapoi, având un ampatament extins (2,57 m) pentru a obține dimensiuni de 4,08 m lungime, 2,03 m lățime, 1,38 m înălțime, precum și linii sofisticate. Renault 5 Turbo 3E are lungimea unei mașini de oraș la lățimea unui supercar. Cu performanțele sale combinate a fost creată această categorie “mini-supercar”.
De asemenea, s-a menținut în față același aspect ca și predecesorii săi, cu faruri pătrate – acum cu tehnologie LED – care fuzionează cu marginea capotei, o bandă subțire cu trei secțiuni centrale și două lumini pătrate suplimentare, inițial lumini cu rază lungă de acțiune înlocuite acum cu lumini de zi cu LED.
Forța aerodinamică a fost optimizată pentru un echilibru perfect între față și spate, datorită splitterului aerodinamic care rulează în jurul barei de protecție față și priza mare de aer de pe capotă. Pentru a maximiza eficiența fluxului de aer, prizele de admisie de pe părțile laterale superioare ale barei de protecție canalizează aerul din fața roților, în timp ce prizele laterale de pe aripile din spate canalizează fluxul sub lumini, în spatele vehiculului. În plus, cele laterale inferioare răcesc frânele. Priza din stânga ascunde și trapa de încărcare.
Pe lateral, se întinde un cadran specific în jurul montanților parbrizului și a liniei plafonului, fuzionând cu spoilerul spate, ca trimitere la originalele Renault 5 Turbo și Turbo 2.
Vehiculul în 2 uși și cu 2 locuri, Renault 5 Turbo 3E ascunde jante de 20 de inci, echipate fiecare cu un motor electric, aflat sub extensiile aripilor. Toată electronica de putere e amplasată între ele, în timp ce bateria este găzduită sub podea. Arhitectura eliberează mult spațiu pentru bagaje – o propunere unică pentru un astfel de vehicul sportiv – coborând în același timp centrul de greutate.
La fel ca Renault 5 E-Tech electric, Renault 5 Turbo 3E a fost dezvoltat în jurul unei platforme și arhitecturi dedicate vehiculelor electrice pentru a atinge obiectivul de agilitate și viteză de neegalat, în conformitate cu standardele unui supercar, 0-100 km/h în mai puțin de 3,5 secunde.
„Renault 5 Turbo 3E, cel mai puternic și mai performant model de șosea oferit vreodată de Grup, este o oportunitate fantastică pentru Alpine de a-și demonstra expertiza în inginerie, arhitectură și dezvoltarea de mașini sport electrice, ce aduc agilitate și senzații de condus. Acest model este, de asemenea, un vector de inovație, la fel ca motoarele de la roți, demonstrând faptul că ne aflăm mereu în căutare de excelență și inovație pentru vehiculele electrice de mâine.”, a declarat Philippe Krief, CEO Alpine brand și CTO Renault Group.
Inginerii mărcii Alpine au dezvoltat expertiză specifică pentru mașinile sport electrice prin A110 E-ternity, A290 și A390. Pentru grupul motopropulsor, s-au montat motoare situate în spate (arhitectură cu tracțiune spate) pentru un avantaj în patru direcții, având un cuplu masiv de 4.800 Nm, livrare de putere mai rapidă decât cu un motor electric convențional – pentru un efect care amintește de turbo de altădată. Totodată, economii semnificative de greutate și spațiu pe puntea spate și o agilitate îmbunătățită prin controlul separat al celor două motoare.
Bateria este poziționată sub podea, obținând performanțe uluitoare și capacități spectaculoase de drift (cu o funcție dedicată de asistență la drift și frână de mână verticală ca la raliuri). Suprastructura vehiculului este din carbon, un material puternic și ușor.
Renault 5 Turbo 3E nu cântărește mai mult de 1.450 de kilograme în total cu bateria inclusă de 70 kWh. Cu un grup motopropulsor de 540 CP (2 x 200 kW), se mândrește cu un raport putere-greutate excepțional de 2,7 kg/CP, similar cu cel al supercar-urilor emblematice. Încărcarea completă a bateriei AC se face în aproximativ opt ore cu încărcătorul de 11 kW de la bord.
Pentru o conducere mai sportivă pe circuit, Renault 5 Turbo 3E poate parcurge mai multe tururi de putere cu o viteză maximă de până la 270 km/h. Încărcarea bateriei de la 15 la 80% durează doar 15 minute. Pentru depășire, un buton de pe volan oferă un impuls de putere, iar un alt buton permite setarea frânării regenerative la patru niveluri. În cele din urmă, patru moduri de condus sunt disponibile cu MULTI-SENSE: Snow, Regular, Sport și Race, care include și funcția de asistență la drift.
Renault 5 Turbo 3E va fi disponibil într-o gamă de culori exterioare și interioare, precum Rouge Grenade văzută pe modelele de serie, sau livery-ul de curse în galben, alb și negru a modelului de raliu “Tour de Corse 1982”. De asemenea, vor fi disponibile și noi opțiuni contemporane “gentleman driver”.
Clienții pot beneficia de o gamă largă de opțiuni de personalizare, de la culoarea exterioară până la ornamentele interioare (scaune, tablou de bord, panouri uși, consolă centrală etc.).
Potrivit comunicatului de presă, un vehicul excepțional pentru clienții pretențioși necesită o abordare excepțională de marketing. În calitate de parteneri privilegiați, dealerii care rezervă mașina vor participa la prefinanțarea acesteia, conform principiului “finanțării în avans”. Renault 5 Turbo 3E va fi disponibil pe mai multe piețe cheie, inclusiv Europa, Orientul Mijlociu, Japonia și Australia, în 1.980 de unități – un tribut adus anului în care a fost lansat Renault 5 Turbo original – fiecare mașină fiind numerotată. Clienții își vor putea alege numărul atunci când comandă. Rezervările se vor deschide în săptămânile următoare, iar primele livrări vor avea loc în cursul anului 2027.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit