Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asa cum a promis in urma cu o luna protestatarilor din Piata Victoriei, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a semnat ordinul prin care programul de transport interjudetean se prelungeste pentru o perioada de patru ani. Decizia, desi salutata de majoritatea operatorilor din tara, a starnit si nemultumiri, o parte dintre carausii care si-au cumparat vehicule dedicate pentru atribuirea de trasee anuntand ca vor ataca ordinul in instanta, intrucat doresc ca licitatia sa aiba pana la urma loc.

Si la judetean se prefigureaza noi schimbari, desi lucrurile nu sunt atat de clare ca la interjudetean. Termenul de 2 decembrie a.c. pentru organizarea transportului local si judetean in conformitate cu prevederile noii legi 328/2019, care a modificat legea 92, s-a dovedit a fi prea scurt. Consiliile judetene nu dispun de logistica necesara unui demers atat de amplu si, oricum, pentru o documentare corecta in vederea elaborarii programelor de transport judetean nu ar fi fost timp – studiile de mobilitate nu se pot face in cateva saptamani. Respectarea prevederilor din legea achizitiilor publice pentru elaborarea caietului de sarcini dadea si ea de furca si, foarte important, o eventuala compensare a serviciului de transport, daca acest lucru ar fi fost necesar, conform legii 328, e imposibil de asigurat de catre majoritatea administratiilor locale. Prin urmare, Ministerul Dezvoltarii Regionale (MDRAP) a initiat un dialog cu Ministerul Transporturilor (MT), in vederea modificarii legislatiei (din nou) si re-atribuirii traseelor judetene a caracterului de serviciu comercial. Pentru asta, se impune modificarea legii 328/2018, dar si a OG27/2011, pentru a include judeteanul in aria de acoperire a legii transporturilor. In plus, se doreste prelungirea valabilitatii programelor judetene, intocmai ca la interjudetean.
Proiectul ordonantei de urgenta care ar trebui adoptate de Guvern pentru a consfinti toate aceste modificari a fost deja redactat si este in dezbatere. Astfel, din legea 92/2007 se elimina orice referire la transportul judetean, ramanand doar cel local, iar in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta ANRSC trebuie sa modifice contractul-cadru de delegare pentru a viza doar gestiunea serviciilor publice de transport local de persoane.

Protestul transportatorilor membri ai Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), care a avut loc pe 20 martie in piata Victoriei din Bucuresti, a fost incununat de succes, motiv pentru care s-a si incheiat mai devreme decat era planificat. Obiectivele carausilor au fost clare. Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a fost in asentimentul protestatarilor, acceptand modificarea in regim de urgenta a legii taximetriei, in sensul eliminarii sintagmei „in mod repetat“, astfel incat Politia Romana sa ii poata sanctiona prompt pe cei prinsi ca efectueaza transport ilegal de persoane. De altfel, conducerea Politiei si-a manifestat de nenumarate ori disponibilitatea in acest sens, astfel ca odata cu modificarea efectiva a actului normativ asteptam un adevarat asalt asupra „piratilor“ din transporturi.

Prelungirea programului interjudetean pe o perioada de patru ani e un alt deziderat mai vechi al operatorilor. Si aici ministrul Cuc a promis ca va da ordonanta de urgenta in acest sens. La data inchiderii editiei, sedinta de Guvern in care urma sa se rezolve problema prelungirii programului interjudetean nu avusese inca loc. Chiar din ziua protestului insa, carausii au primit o dovada de buna-credinta din partea MT, pe site-ul Autoritatii Rutiere Romane (ARR) fiind anuntata suspendarea executarii ordinului nr. 1824/2018. Acest lucru era un pas normal in contextul deciziei Curtii de Apel Oradea de suspendare a ordinului pana la pronuntarea instantei de fond, dar a picat foarte bine in contextul negocierilor dintre conducerea FORT si MT. Nu in ultimul rand, tot in puterea ministerului sta si trecerea sub tutela ARR a serviciului rent-a-car.
Chiar daca MT s-a aratat de acord cu prelungirea programului de transport interjudetean pentru patru ani, carausii trebuie sa ramana cu un ochi spre Bruxelles, unde Parlamentul European dezbate modificarea regulamentului 1073, in sensul liberalizarii pietelor nationale de transport calatori. In functie de cum se va finaliza actul normativ si de termenele care se vor da pentru transpunerea noilor prevederi in legislatiile nationale, apele s-ar putea deranja mai repede de 2023. Chiar si asa, ragazul dat de prelungirea la interjudetean este binevenit, mai ales ca o atribuire pe ordinul 1824 nu ar fi creat decat haos. Un lucru este clar: sub lupa UE, vechimea pe traseu este un criteriu care nu mai poate sta in picioare la nicio licitatie. Se pot gasi insa si alte criterii care sa asigure o departajare corecta intre transportatori.