Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ultimele săptămâni au arătat scăderile sezoniere așteptate în ceea ce privește capacitatea europeană de transport. Cu toate acestea, există diferențe notabile în comparație cu anul 2023. Având în vedere că Paștele a avut loc mai devreme în 2024 față de 2023, această schimbare trebuie luată în considerare în comparație. Datele sugerează o situație de capacitate mai scăzută în comparație cu perioada similară din 2023. Deși nu se observă creșteri semnificative ale cererii, putem observa deja schimbări în ceea ce privește capacitatea în 2024.

Această tendință se datorează unor ușoare creșteri ale cererii de transport și unor schimbări probabile în flota de transportatori disponibilă. După mai bine de un an de recesiune economică, în special în Europa și pe cea mai mare piață a acesteia, Germania, transportatorii au reacționat probabil la prețurile relativ scăzute ale transportului, la creșterea costurilor de producție și la lipsa șoferilor prin reducerea treptată a flotei.

Experţii Transporeon anticipează o săptămână suplimentară de creștere a capacității înainte ca piața să se schimbe din nou. Acest lucru se datorează discrepanțelor operaționale și ineficienței asociate numeroaselor sărbători legale. Cel mai probabil, acest lucru va duce la o reducere suplimentară a capacității, aducând nivelurile aproape de cele observate în luna mai 2019.

Sursa foto: Transporeon Market Insights, Market Radar

În trimestrul al treilea din 2023 prețurile combustibililor au revenit la niveluri ridicate (cu 17,6% mai mari decât în trimestrul al doilea, în Franța), iar restul costurilor operaționale au continuat să crească mai mult decât creșterea inflației generale (fiind cu 5,6% mai mari decât în 2022), așa cum reiese din analiza CNR (Comitetul Național Rutier din Franța).

Creșterea economică este în continuare împiedicată de inflație, care, deși este în scădere față de 2022, se așteaptă să depășească 5% în 2023 în majoritatea țărilor G20. Creșterile recente ale ratelor bancare descurajează cererea la nivel global, deci comerțul cu bunuri are în continuare de suferit, iar multe țări importante sunt expuse riscului de recesiune.

Principalele economii ale lumii – SUA, China, Japonia etc. – se confruntă cu dificultăți și, potrivit OECD, se preconizează o creștere globală de 3% în 2023, față de 3,3% în 2022 și o valoare estimată de 2,7% în 2024.

Atât populația, cât și întreprinderile adoptă atitudini prudente sau de așteptare din cauza inflației, care a devenit principala lor preocupare, câtă vreme ținta de aproximativ +2%, care este încă vizată de politica monetară a băncilor centrale, nu poate fi atinsă până în 2025. În același timp, marja de manevră a statelor se restrânge și le obligă să pună în aplicare măsuri de sprijin mai bine direcționate și mai puțin masive decât în timpul crizei sanitare sau după primul șoc inflaționist de la începutul lui 2022.

Iar prețul mediu al barilului de petrol se presupune că nu va scădea din nou până anul viitor.

Pe parcursul lui 2024 se așteaptă ca inflația să scadă, ceea ce ar permite relaxarea anticipată a ratelor dobânzilor de politică monetară ale băncilor centrale și ar duce la îndeplinirea din nou a condițiilor pentru o creștere economică.

În cazul Germaniei se așteaptă ca trei din patru trimestre din 2023 să înregistreze o scădere a PIB, unele scenarii indică și în SUA o ușoară scădere în ultimul trimestru din 2023 și primul din 2024, iar prognozele legate de economia Regatului Unit din a doua parte a lui 2023 indică și aici o posibilă recesiune.

În zona euro inflația este în medie de +5,5% și se preconizează că se va menține sub nivelul anului precedent, iar creșterea PIB rămâne slabă, de 0,6%, fiind limitată în special de recesiunea preconizată în Germania, cu o scădere la -0,2%