Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachetul legislativ Fit for 55, lansat de Comisia Europeană, stabilește foaia de parcurs pentru ca Uniunea Europeană să realizeze reducerea emisiilor sale de carbon cu 55% până în 2030. Acest obiectiv, convenit în Legea Climei de către cele 27 de guverne ale statelor membre și Parlamentul European, este considerabil mai mare decât cel prevăzut inițial, de 40% raportat la nivelul de emisii din 1990.

Pentru a obține reducerea de 55%, nicio piatră nu va putea rămâne neclintită în Europa, sunt de părere cei care critică noile prevederi legale. Sectoarele „neatinse” anterior, cum ar fi modurile de transport de marfă alimentate cu combustibili fosili, vor trebui să fie supuse unei transformări semnificative. Se fac promisiuni ambițioase, inclusiv dezvoltarea tehnologiilor inexistente în prezent, precum generarea de hidrogen regenerabil, în timp ce sunt propuse investiții excesive în infrastructură, care includ electrificarea autostrăzilor și dezvoltarea unor capacități extinse de alimentare alternativă.

În toată această goană după reducerea emisiilor se pierde însă din vedere faptul că transportul combinat reprezintă o soluție dovedită de reducere a emisiilor, folosind tehnologii convenţionale, utilizate pe scară largă și accesibile. Companiile de profil raportează deja reduceri de 65-70% ale emisiilor de CO2 realizate prin trecerea lanțurilor de transport rutier la multimodal, unde se poate beneficia de transportul feroviar electric și de transferuri cu camioane electrice pe secţiunile de început şi de sfârşit ale curselor.

Dacă ar avea o rată de creștere anuală de 7-8%, transportul combinat singur ar putea produce reducerea de CO2 așteptată de la transportul de marfă de suprafață în Europa, apreciază specialiştii din domeniu.

Transportul multimodal oferă beneficii suplimentare Europei, cum ar fi cea mai mare eficiență energetică proporțională, locuri de muncă cu valoare adăugată ridicată, echilibru îmbunătățit între viața profesională și viața personală pentru lucrătorii din transport, mai puține accidente de muncă și flexibilitate crescută. De altfel, în prezent, producătorii europeni își reconfigurează lanțurile de aprovizionare globale.

Europa ar putea deveni un continent mai puțin dependent de energia importată prin dezvoltarea oferită de transportul combinat, deoarece ar folosi electricitatea regenerabilă produsă de centrale eoliene, centrale solare și hidroelectrice într-un mod direct și economisitor.