Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Calea ferată a reprezentat multă vreme un mod fiabil de transport de mărfuri, însă, în ultimele decenii, rutierul a luat treptat conducerea, oferind opțiuni de livrare mai rapide și mai flexibile. Acum, în contextul obiectivelor de decarbonizare, transportul feroviar revine ca o soluție puternică pentru reducerea emisiilor.

Transportul intermodal, în special cel feroviar, s-a dovedit foarte eficient în reducerea emisiilor. Atunci când sursa de energie este ecologică, calea ferată poate reduce semnificativ emisiile, cu până la 65%. Datorită distanțelor mari parcurse de un singur tren, care echivalează cu 20-30 de remorci încărcate la capacitate, rețeaua feroviară oferă o modalitate sigură, durabilă și eficientă de a transporta mărfuri pe distanțe lungi în toată Europa, se arată în ultimul comunicat de presă al companiei lituaniene Girteka Group.

Mutarea unei părți semnificative a transportului pe calea ferată poate avea un impact semnificativ asupra amprentei de carbon. Un exemplu în acest sens este o companie de produse cosmetice care a decis să mute până la 80% din transportul său de mărfuri de mare valoare în rețeaua feroviară. Transportând până la 1.500 de remorci complet încărcate, compania a realizat în 2022 o reducere semnificativă de 80% a emisiilor în comparație cu transportul rutier convențional.

„Știam că această companie dorește să facă progrese semnificative în reducerea emisiilor, așa că am analizat împreună toate alternativele disponibile. Mulțumită rețelei noastre extinse, cu modificări minime ale operațiunilor am combinat eficient transportul feroviar cu cel rutier, reușind livrarea unui volum mare de mărfuri în cel mai convenabil și mai sustenabil mod”, a declarat Larisa Senkevičienė, manager de dezvoltare a afacerilor intermodale în cadrul Girteka.

Întrucât majoritatea încărcăturilor au fost transportate pe calea ferată, în acest caz s-a impus coordonarea precisă cu clientul, pentru a planifica atât încărcarea, cât și descărcarea. Au fost stabilite intervale de timp pentru a alinierea cu programele de producție și livrare, știind nevoia de tranziții ușoare între feroviar și rutier. Pe plan intern, echipele de planificare Girteka au colaborat cu clientul pentru a gestiona fiecare pas, ajustând resursele pentru a se potrivi cerințelor de transport feroviar. Această abordare de co-creare a optimizat logistica, permițând livrări la timp cu întârzieri minime.

Deși rețeaua feroviară are limitări, atunci când este combinată pe rutier cu vehicule electrice sau care utilizează combustibilii alternativi, cum ar fi HVO100, reducerile de emisii pot ajunge până la 100%. Un alt exemplu din sectorul alimentar și al băuturilor a implicat optimizarea segmentelor de început și de sfârșit a procesului de transport, în vederea reducerii emisiilor. Din cauza limitărilor rețelei, compania a optat pentru o metodă de transport combinat, folosind atât rețeaua feroviară, cât și camioane alimentate cu HVO pentru livrarea către și dinspre terminalele de tren, iar rezultatele au fost impresionante.

„A trebuit să abordăm diferit acest proiect, deoarece întregul lanț de aprovizionare nu putea fi acoperit doar de transportul intermodal. Cu toate acestea, utilizând camioane compatibile cu combustibili alternativi, precum HVO, am reușit o reducere de 90% a emisiilor”, explică Senkevičienė.

Raportarea și colectarea datelor sunt cruciale pentru evaluarea eficienței și impactului real al soluțiilor durabile. Scopul este simplu: reducerea emisiilor cât mai mult posibil fără a compromite fluxurile de mărfuri sau stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.

„Monitorizarea și datele sunt esențiale pentru noi, prin urmare oferim opțiunea de supraveghere a întregului parcurs al mărfurilor, precum și un raport cuprinzător privind numărul exact de kg de CO2 redus pe fiecare transport. În contextul raportării ESG, această informație reprezintă un beneficiu suplimentar pentru clienți”, a declarat Senkevičienė.

Deși s-ar putea părea că soluțiile intermodale nu sunt potrivite pentru toate tipurile de mărfuri, cheia constă de fapt în a avea activele potrivite și o soluție combinată. De exemplu, Girteka operează o flotă de remorci cu temperatură controlată, vehiculele fiind complet echipate cu senzori și sisteme telematice. „Pentru unul dintre liderii de sector în producția de înghețată, transportăm mărfuri prin rețeaua feroviară din Germania și Olanda către Spania. Partea critică a acestei operațiuni este asigurarea condițiilor potrivite în timpul tranzitului, deoarece înghețata este cel mai sensibil dintre toate produsele cu temperatură controlată. Cu instrumente de monitorizare digitală și o echipă dedicată, urmărim în mod continuu încărcătura, avem posibilitatea de a porni/opri sau de a seta temperatura de la distanță, individual pentru fiecare remorcă, dacă este necesar”, a explicat Dainius Augutis, Manager Departament Suport Funcție Transport la Girteka.

Acest proiect se concentrează pe operațiuni de precizie, cu monitorizare continuă a elementelor esențiale: poziția, temperatura internă a remorcii, starea sistemului de reefer și respectarea strictă a programelor de plecare și sosire a trenurilor. Există o echipă dedicată și un plan pentru a aborda orice întârzieri sau schimbări neașteptate, asigurând fiabilitatea și calitatea în fiecare etapă a transportului.

Potrivit Girteka, soluțiile intermodale câștigă din nou popularitate. Cu toate acestea, doar aproximativ 18% din mărfuri sunt transportate prin rețelele feroviare. UE acordă însă prioritate extinderii acestui mod de transport, iar prin inițiative precum pachetul ecologic de marfă își propune să crească ponderea transportului feroviar de marfă, prin îmbunătățirea infrastructurii rețelei, simplificarea cadrelor de reglementare și îmbunătățirea conexiunilor intermodale. Planul se concentrează pe mutarea unei părți substanțiale a transportului rutier de marfă către moduri mai durabile, cum ar fi calea ferată și căile navigabile interioare, pentru a reduce emisiile și a spori eficiența logisticii de marfă în Europa.

Deputații europeni vor conveni în ianuarie asupra unei poziții privind un cadru legal pentru inteligența artificială, care urmărește să introducă o bază juridică și de reglementare comună pentru inteligența artificială, în conformitate cu valorile UE. Accentul este pus pe aplicații specifice și pe posibilele riscuri.

Deputații vor lucra, de asemenea, la Legea datelor, stabilind reguli comune pentru a reglementa partajarea datelor atunci când se utilizează produse conectate sau servicii conexe. Scopul este de a facilita comutarea între furnizorii de stocare în cloud și alte servicii de procesare a datelor. De asemenea, ar pune în aplicare măsuri de protecție împotriva transferului internațional ilegal de date de către furnizorii de servicii cloud.

În urma penuriei globale de semiconductori cauzată de pandemia de Covid-19, Parlamentul își va prezenta poziția cu privire la Chips Act, care urmărește să se asigure că UE are competențele, instrumentele și tehnologiile esențiale pentru a deveni lider în domeniu. Scopul este de a ajuta la realizarea tranziției digitale și ecologice, precum și de a ajuta la stimularea producției și pentru a evita întreruperea lanțului de aprovizionare.

Parlamentul va continua să lucreze, printre altele, pentru atingerea neutralității climatice în UE, prin decarbonizarea tuturor sectoarelor economiei. Pentru a atinge obiectivele din pachetul “Fit for 55”, deputații europeni vor vota noi standarde de CO2 pentru mașini și camionete, implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, un nou cadru pentru o piață internă a hidrogenului, reducerea emisiilor de metan și gaze de seră fluorurate, noi reguli pentru a împiedica companiile să evite regulile UE privind emisiile prin relocare, dar și obiective mai ambițioase pentru sistemul de comercializare a certificatelor de emisii.

Energia regenerabilă joacă un rol fundamental în realizarea Pactului ecologic european: atingerea neutralității climatice până în 2050 și crearea unei mai mari independențe energetice. UE își propune să crească ponderea energiei regenerabile în consumul final brut de energie la 40% până în 2030 pentru a-și atinge obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Parlamentul va lucra, de asemenea, la obiective mai ambițioase pentru reducerea consumului de energie la nivelul UE.

Ca parte a trecerii către o economie circulară, PE va elabora noi cerințe de proiectare ecologică pentru anumite grupuri de produse, cum ar fi aparatele de bucătărie, computerele și serverele, motoarele electrice și anvelopele, pentru a le face mai durabile, reutilizabile și mai puțin dăunătoare pentru mediu.

La începutul lui 2023, deputații europeni vor discuta noi reguli pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale persoanelor care lucrează prin intermediul platformelor digitale de muncă din UE, întrucât, în prezent, legislația UE a muncii nu protejează drepturile acestei categorii de lucrători. Propunerea include asigurarea unui statut legal de angajare care să corespundă modalităților de lucru efective, promovarea și îmbunătățirea transparenței, precum și echitatea și responsabilitatea muncii pe platformă.