Comisia Europeană propune o revizuire cuprinzătoare a normelor UE privind siguranța rutieră și înmatricularea vehiculelor, în vederea îmbunătățirii siguranței rutiere și creșterea calității aerului.
Noile norme vor ține cont de prezența tot mai mare a vehiculelor electrice și se vor adapta la tehnologiile emergente. Acestea vor introduce mai multe inspecții, inclusiv inspecții tehnice periodice pentru vehiculele electrice și sistemele avansate de asistență a șoferului, inspecții anuale pentru autoturismele și autoutilitarele mai vechi și metode avansate de testare a emisiilor pentru detectarea vehiculelor cu emisii ridicate, în scopul reducerii poluării cu particule fine. În plus, Comisia propune introducerea certificatelor digitale de înmatriculare a vehiculelor și de testare periodică, simplificarea schimbului transfrontalier de date și protejarea cetățenilor împotriva activităților frauduloase, cum ar fi manipularea tahografului. De asemenea, inspecțiile tehnice periodice vor fi facilitate pentru cei care locuiesc temporar într-o altă țară a UE.
Modificările propuse reflectă angajamentul Uniunii față de o mobilitate sigură și durabilă, asigurând în același timp libera circulație a persoanelor și a mărfurilor, se arată într-un comunicat de presă DIGI Move. Între 2026 și 2050, se estimează că aceste propuneri vor salva aproximativ 7.000 de vieți și vor preveni aproximativ 65.000 de răni grave.
În acest scop, CE propune revizuirea a trei directive: cea privind inspecția tehnică periodică (ITP) a vehiculelor, cea referitoare la documentele de înmatriculare ale vehiculelor și respectiv inspecția rutieră a vehiculelor comerciale.
Propunerea Comisiei mai vizează vehiculele nesigure, care contribuie la accidente, decese și vătămări corporale. Normele actuale, în vigoare din 2014, trebuie să țină pasul cu progresele tehnologice, cum ar fi sistemele de asistență a șoferului și prezența tot mai mare a vehiculelor electrice pe drumuri. În plus, vehiculele extrem de poluante și zgomotoase, deși relativ puține la număr, sunt responsabile pentru o parte disproporționată a emisiilor nocive. Normele actuale nu abordează suficient poluarea aerului și zgomotul.
Măsurile propuse includ:
Comisarul pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, a declarat: „UE este ferm angajată să reducă numărul deceselor rutiere și al rănilor grave cu 50% până în 2030. Inițiativa de astăzi marchează un pas important înainte în direcția creșterii siguranței drumurilor noastre, a unui aer mai curat și a ușurării vieții cetățenilor. Prin modernizarea normelor de inspecție tehnică rutieră, valorificăm cele mai recente tehnologii, consolidăm aplicarea acestora și ne asigurăm că acestea țin pasul cu realitățile în continuă evoluție ale mobilității.”
Propunerile vor fi acum examinate de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare. Odată convenite, Comisia va pregăti actele delegate și de punere în aplicare necesare pentru anumite aspecte ale punerii în aplicare a normelor.
În cadrul politicii sale privind siguranța rutieră a UE pentru perioada 2021-2030, Comisia și-a reafirmat angajamentul față de obiectivul său ambițios de a atinge aproape zero decese și zero vătămări grave pe drumurile UE până în 2050 („Viziunea Zero”) și de a reduce decesele și vătămările grave cu 50% până în 2030. Propunerile făcute acum vor contribui la atingerea acestor obiective, fiind în Strategia Comisiei pentru Mobilitate Durabilă și Inteligentă din 2020.
Calea ferată a reprezentat multă vreme un mod fiabil de transport de mărfuri, însă, în ultimele decenii, rutierul a luat treptat conducerea, oferind opțiuni de livrare mai rapide și mai flexibile. Acum, în contextul obiectivelor de decarbonizare, transportul feroviar revine ca o soluție puternică pentru reducerea emisiilor.
Transportul intermodal, în special cel feroviar, s-a dovedit foarte eficient în reducerea emisiilor. Atunci când sursa de energie este ecologică, calea ferată poate reduce semnificativ emisiile, cu până la 65%. Datorită distanțelor mari parcurse de un singur tren, care echivalează cu 20-30 de remorci încărcate la capacitate, rețeaua feroviară oferă o modalitate sigură, durabilă și eficientă de a transporta mărfuri pe distanțe lungi în toată Europa, se arată în ultimul comunicat de presă al companiei lituaniene Girteka Group.
Mutarea unei părți semnificative a transportului pe calea ferată poate avea un impact semnificativ asupra amprentei de carbon. Un exemplu în acest sens este o companie de produse cosmetice care a decis să mute până la 80% din transportul său de mărfuri de mare valoare în rețeaua feroviară. Transportând până la 1.500 de remorci complet încărcate, compania a realizat în 2022 o reducere semnificativă de 80% a emisiilor în comparație cu transportul rutier convențional.
„Știam că această companie dorește să facă progrese semnificative în reducerea emisiilor, așa că am analizat împreună toate alternativele disponibile. Mulțumită rețelei noastre extinse, cu modificări minime ale operațiunilor am combinat eficient transportul feroviar cu cel rutier, reușind livrarea unui volum mare de mărfuri în cel mai convenabil și mai sustenabil mod”, a declarat Larisa Senkevičienė, manager de dezvoltare a afacerilor intermodale în cadrul Girteka.
Întrucât majoritatea încărcăturilor au fost transportate pe calea ferată, în acest caz s-a impus coordonarea precisă cu clientul, pentru a planifica atât încărcarea, cât și descărcarea. Au fost stabilite intervale de timp pentru a alinierea cu programele de producție și livrare, știind nevoia de tranziții ușoare între feroviar și rutier. Pe plan intern, echipele de planificare Girteka au colaborat cu clientul pentru a gestiona fiecare pas, ajustând resursele pentru a se potrivi cerințelor de transport feroviar. Această abordare de co-creare a optimizat logistica, permițând livrări la timp cu întârzieri minime.
Deși rețeaua feroviară are limitări, atunci când este combinată pe rutier cu vehicule electrice sau care utilizează combustibilii alternativi, cum ar fi HVO100, reducerile de emisii pot ajunge până la 100%. Un alt exemplu din sectorul alimentar și al băuturilor a implicat optimizarea segmentelor de început și de sfârșit a procesului de transport, în vederea reducerii emisiilor. Din cauza limitărilor rețelei, compania a optat pentru o metodă de transport combinat, folosind atât rețeaua feroviară, cât și camioane alimentate cu HVO pentru livrarea către și dinspre terminalele de tren, iar rezultatele au fost impresionante.
„A trebuit să abordăm diferit acest proiect, deoarece întregul lanț de aprovizionare nu putea fi acoperit doar de transportul intermodal. Cu toate acestea, utilizând camioane compatibile cu combustibili alternativi, precum HVO, am reușit o reducere de 90% a emisiilor”, explică Senkevičienė.
Raportarea și colectarea datelor sunt cruciale pentru evaluarea eficienței și impactului real al soluțiilor durabile. Scopul este simplu: reducerea emisiilor cât mai mult posibil fără a compromite fluxurile de mărfuri sau stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.
„Monitorizarea și datele sunt esențiale pentru noi, prin urmare oferim opțiunea de supraveghere a întregului parcurs al mărfurilor, precum și un raport cuprinzător privind numărul exact de kg de CO2 redus pe fiecare transport. În contextul raportării ESG, această informație reprezintă un beneficiu suplimentar pentru clienți”, a declarat Senkevičienė.
Deși s-ar putea părea că soluțiile intermodale nu sunt potrivite pentru toate tipurile de mărfuri, cheia constă de fapt în a avea activele potrivite și o soluție combinată. De exemplu, Girteka operează o flotă de remorci cu temperatură controlată, vehiculele fiind complet echipate cu senzori și sisteme telematice. „Pentru unul dintre liderii de sector în producția de înghețată, transportăm mărfuri prin rețeaua feroviară din Germania și Olanda către Spania. Partea critică a acestei operațiuni este asigurarea condițiilor potrivite în timpul tranzitului, deoarece înghețata este cel mai sensibil dintre toate produsele cu temperatură controlată. Cu instrumente de monitorizare digitală și o echipă dedicată, urmărim în mod continuu încărcătura, avem posibilitatea de a porni/opri sau de a seta temperatura de la distanță, individual pentru fiecare remorcă, dacă este necesar”, a explicat Dainius Augutis, Manager Departament Suport Funcție Transport la Girteka.
Acest proiect se concentrează pe operațiuni de precizie, cu monitorizare continuă a elementelor esențiale: poziția, temperatura internă a remorcii, starea sistemului de reefer și respectarea strictă a programelor de plecare și sosire a trenurilor. Există o echipă dedicată și un plan pentru a aborda orice întârzieri sau schimbări neașteptate, asigurând fiabilitatea și calitatea în fiecare etapă a transportului.
Potrivit Girteka, soluțiile intermodale câștigă din nou popularitate. Cu toate acestea, doar aproximativ 18% din mărfuri sunt transportate prin rețelele feroviare. UE acordă însă prioritate extinderii acestui mod de transport, iar prin inițiative precum pachetul ecologic de marfă își propune să crească ponderea transportului feroviar de marfă, prin îmbunătățirea infrastructurii rețelei, simplificarea cadrelor de reglementare și îmbunătățirea conexiunilor intermodale. Planul se concentrează pe mutarea unei părți substanțiale a transportului rutier de marfă către moduri mai durabile, cum ar fi calea ferată și căile navigabile interioare, pentru a reduce emisiile și a spori eficiența logisticii de marfă în Europa.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit