Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Zece organizații profesionale, care reprezintă proprietarii și expeditorii de mărfuri, operatorii de terminale portuare și alte părți ale lanțului de aprovizionare care depind de transportul maritim de containere, solicită revizuirea imediată a Regulamentului Uniunii Europene de exceptare pe categorii aplicabil consorțiilor din industria transportului maritim de containere.

Regulamentul scutește companiile de transport maritim containerizat de multe dintre controalele și mecanismele de control ale legislației UE în materie de concurență și le permite să facă schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial pentru a gestiona numărul și dimensiunea navelor utilizate, precum și frecvența și calendarul de navigație pe rutele comerciale din întreaga lume.

Din aprilie 2020, atunci când a fost ultima reînnoire a regulamentului, companiile de import/export, logisticienii și alți operatori din industrie au suferit pierderi uriașe în ceea ce înseamnă circulația mărfurilor prin transportul maritim de containere, multe curse fiind anulate sau deviate către alte porturi, iar porturile fiind ocolite (“sărite”) în scurt timp. În același timp, tarifele au crescut de peste patru ori pe multe rute și continuă să rămână de 3 până la 4 ori mai mari decât în 2019, înainte de pandemie. Cele 10 organizații profesionale spun că industria de transport maritim nu a fost capabilă să gestioneze în mod colectiv toate aceste efecte, însă amintește de profiturile de peste 186 de miliarde de euro realizate de liniile maritime în 2021, „în detrimentul restului lanțului de aprovizionare și, în cele din urmă, al consumatorilor europeni“.

„Beneficiile scutirilor de la legislația generală în materie de concurență de care se bucură liniile maritime nu sunt împărțite în mod echitabil între liniile maritime și restul economiei, iar acest lucru constituie în sine un motiv convingător pentru care exceptarea pe categorii ar trebui revizuită de urgență“, arată sursa citată.

În scrisoarea lor adresată Comisiei, semnatarii menționează dezvăluirile și recomandările investigațiilor efectuate în Statele Unite de către Comisia Federală Maritimă, care au avut ca rezultat în luna mai la adoptarea unei noi legi de reformă a transportului maritim, ce abordează multe dintre nemulțumirile utilizatorilor și furnizorilor de servicii ale companiilor de transport maritim de containere.

Revizuirea regulamentului, arată cele zece organizații, va permite tuturor părților interesate să prezinte dovezi și argumente cu privire la modul în care Comisia ar trebui să acționeze pentru a se asigura că piața transportului maritim de containere de mare adâncime funcționează „într-un mod echitabil și transparent pentru toate părțile implicate în lanțul de aprovizionare maritimă“.

Totodată, noile măsuri trebuie luate în considerare și puse în aplicare înainte de expirarea actualului regulament în aprilie 2024, se mai arată în scrisoare.