Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cel mai des, soferii dau vina pe lipsa de timp atunci cand se descopera ca transporta incarcatura neasigurata corespunzator. Ei mai invoca lipsa dotarii sau dotarea insuficienta a mijlocului de transport, precum si lipsa de cunostinte pe acest segment. Consecintele ancorarii necorespunzatoare a incarcaturii pot fi insa extrem de grave si pot consta nu doar in pagube materiale insemnate, ci si in pierderi de vieti omenesti. In mod normal, incarcatura trebuie fixata astfel incat, in conditii obisnuite de circulatie, sa nu alunece, sa nu se rostogoleasca, sa cada sau sa se rastoarne ori sa conduca la rasturnarea camionului.

Dar conditiile de circulatie obisnuite nu inseamna doar drum intins, ci si un carosabil denivelat, si implica franari puternice, ocolirea brusca a obstacolelor s.a.

Nu doar soferii sunt insa vinovati de nerespectarea acestor reguli, chiar daca ei sunt primii trasi la raspundere. Expeditorul si incarcatorul, firma de expeditie si personalul de insotire sunt, de asemenea, responsabili de siguranta transportului si, implicit, a circulatiei.
Una din cele mai frecvente greseli este omiterea fixarii incarcaturii grele si voluminoase, cu o suprafata de contact mai mare. Insa alunecarea incarcaturii nu este atat de mult legata de aceste aspecte si, spre exemplu, un profil de otel de cateva tone poate aluneca la fel de usor ca o agrafa de birou daca nu este fixat cum trebuie. In timpul unei calatorii sunt diferite forte care actioneaza asupra incarcaturii, care o imping inapoi la acceleratie, in fata la franare, in lateral, spre stanga sau spre dreapta in curbe si vertical atunci cand sunt parcurse drumuri denivelate. De aceea, o fixare corespunzatoare a marfii este esentiala pentru o calatorie fara evenimente neplacute, iar aceasta nu se poate face decat folosind materiale de calitate in mod corect.
Din pacate, in Romania ele nu prea au succes, asa cum am aflat de la Florin Mateas, director general Klemat, importator al unei gamei de produse germane care include sisteme de fixare, benzi de ridicat, laturi, funii si franghii si lanturi de ridicat.
„Am adus pe stoc toata gama de produse a furnizorilor nostri, cate putin din fiecare, si nu am vandut deloc. Am adus chiar si chingi gigant si sisteme de ancorare pentru roti de masini pentru transportul acestora pe platforma“, a declarat Florin Mateas.
Unul din motivele pentru care marca nemteasca, de un nivel superior din punct de vedere al calitatii, nu este atat de cautata pe piata romaneasca, este pretul, mai ridicat cu 20-30% fata de produsele obisnuite. „Insa chiar si un sofer neexperimentat stie sa recunoasca diferenta dintre o chinga de acest fel si alta, mai putin scumpa. Cele mai multe chingi de pe piata noastra, cam 80%, sunt neomologate, desi au acea eticheta de conformitate, care nu este reala. Dar cine este atat de experimentat incat sa-si dea seama ca o eticheta e falsa?“, a explicat reprezentantul Klemat.
Potrivit acestuia, costurile pentru omologare si pentru realizarea unei chingi care respecta criteriile sunt destul de mari, iar faptul ca sunt realizate in Germania, unde forta de munca este mai scumpa, intareste diferenta de pret dintre acestea si unele fabricate in China. Inainte de a vedea diferenta de calitate insa, cumparatorul vede pretul mai mare in cazul acestor produse, o chinga obisnuita costand 10-12 euro, iar una superioara din punct de vedere calitativ, 14 euro, in conditiile in care pentru un camion sunt necesare 10-30 de chingi sau chiar mai multe. Iar la o flota de 50 de camioane, sa platesti cu 30% mai mult pe o chinga inseamna o diferenta importanta.
Un alt aspect care cantareste foarte mult in alegerea chingilor mai ieftine este ca, indiferent de calitate, acestea nu pot fi folosite decat o perioada limitata de la momentul fabricatiei, chiar daca arata ca noi. La produsele de cea mai buna calitate, data fabricatiei sau a expirarii se gasesc inscriptionate pe eticheta. „Nu este permis sa le folosesti mai mult, iar acest lucru chiar se controleaza. Daca esti oprit in trafic, mai ales in afara tarii, chingile se verifica pentru a se vedea daca au expirat, si se poate primi si amenda. Iar pentru cumparator diferentele nu sunt evidente, cu exceptia celei de pret, desi, daca le alaturi, se vede ca materialul este mai gros, iar cusatura este facuta altfel“, a mentionat Florin Mateas.

Transportatorii nu dau suficienta importanta elementelor de fixare
Ancorarea marfii in mod necorespunzator contribuie, de asemenea, la cresterea costurilor cu elementele necesare pentru fixare, cum sunt chingile.
„De exemplu, daca pui o chinga transversala si nu ii pui niciun fel de coltar, nu iti ajunge una singura, ai nevoie de trei. Insa daca se utilizeaza un coltar care are rola si ii permite chingii sa alunece, realizezi o forta de strangere mai mare, pentru ca nu mai apare frecarea. E o chestiune de fizica. Si, in loc de trei chingi, poti pune doua, daca folosesti coltarele respective“, a explicat directorul Klemat, care a adaugat ca, in alte tari, daca un vehicul nu este dotat cu suficiente chingi pentru ancorare, este obligat sa stationeze pana la remedierea problemei, si nu scapa nici de amenda.
„Si atunci soferul se duce intr-o benzinarie de unde cumpara chingi cu 25 de euro bucata. Dar fara acestea se pot intampla accidente foarte grave. In cadrul unei prezentari dintr-un curs am vazut tot felul de situatii in care s-a ancorat gresit marfa si chiar un accident foarte grav, in care a fost implicat un camion ce transporta tuburi puse unul in altul, pentru economisirea spatiului, iar la o frana mai puternica tubul din mijloc a alunecat in fata si a trecut prin sofer.“
Un alt produs care ajuta la stabilizarea marfii este o folie dintr-un cauciuc aspru, care impiedica alunecarea. „Am adus si acest produs si a stat in standul de expunere timp de doi ani, nu s-a aratat nimeni curios in privinta lui“, a mai spus Mateas.