Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Unul din proiectele prezentate pentru premiile Arilog a fost cel al lui Wim Bosman, dezvoltat anul trecut pentru
clientul Samsung, care a cautat in Romania un centru de distributie atat pentru tara noastra, cat si pentru Bulgaria. Samsung a devenit cel mai important client Wim Bosman, generand 30% din cifra sa de afaceri din Romania.

 
Dupa ce la mijlocul anului trecut Samsung a incheiat colaborarea cu Genco Trade si a venit cu reprezentanta proprie in tara noastra, a decis ca are nevoie sa isi extinda reteaua de distributie de aici.

Era vorba de un volum de electrocasnice ce vine in proportie de 80% din Asia in containere si restul din Polonia, pentru care era nevoie de un centru de distributie pentru Romania si Bulgaria.
Dupa ce a studiat atent piata romaneasca de logistica, Samsung a decis sa lucreze cu Wim Bosman, care beneficia de un depozit la Ploiesti de 10.000 m2 si o retea de distributie pusa la punct deja pentru Selgros. In plus, s-a facut o analiza a locatiei celor mai importanti clienti Samsung, iar Ploiesti, unde compania de logistica are depozitul, a fost considerata drept una din cele mai eficiente din punct de vedere al transportului.
Nevoile de depozitare au fost estimate la 4.500 m3, care se potriveau cu modulul de depozitare de 5.000 m2 al companiei de logistica. In plus, era nevoie de o depozitare pe podea a marfii, deoarece nu erau produse care sa se depoziteze pe rafturi din cauza inaltimii variabile. Nu in ultimul rand, Samsung avea nevoie de un depozit foarte sigur, dar si de servicii cu valoare adaugata. Pe partea de securitate, cerintele Samsung au fost de asigurare a pazei permanente a perimetrului Centrului de Distributie, sistem de camere de monitorizare interioare si exterioare de tip CCTV, cu trei luni de memorare, proceduri de control in depozit si la poarta al fiecarei masini. 

Aceeasi experienta si in Olanda
Un alt avantaj major in preluarea contractului a fost faptul ca Wim Bosman beneficia deja de experienta cu Samsung in Olanda si a reusit sa le ofere implementarea unui sistem IT intr-un timp foarte scurt. „Atat oameni din IT, cat si din logistica, cu experienta in white goods, au venit in Romania la inceputul proiectului si au oferit know-how. S-au cumparat echipamentele propice acestei afaceri, ca de exemplu stivuitoare cu clamp. In plus, s-au oferit instruiri pentru implementarea tuturor procedurilor (prin dezvoltarea unui SOP), Samsung fiind o companie bine pusa la punct si cu cerinte majore in ceea ce priveste comunicarea KPI-urilor si monitorizarea afacerii.“

Mai putine linii de shipping
Pentru Samsung Romania, Wim Bosman se ocupa de tot managementul containerelor ajunse in portul Constanta din Asia. Astfel, compania efectueaza toate formalitatile vamale, are reprezentare la liniile de shipping si se ocupa inclusiv de defumigarea containerelor, operatiune care se face de obicei la containerele ce contin electrocasnice si care, in mod obisnuit, produc gaze.
Odata aduse la Constanta, containerele se descarca, se incarca pe camioane si pleaca spre Ploiesti, operatiune supervizata de Wim Bosman. Cum in curtea acestuia se afla si vama Ploiesti, s-a decis sa nu se faca vama completa la Constanta, pentru a scurta timpul de operare de aici, ci doar tranzitul catre Ploiesti. Dupa vama, se face defumigarea, proces prin care sunt scoase gazele din container cu ajutorul unei pompe care scurteaza timpul acestei operatiuni, astfel incat oamenii sa poata intra sa il descarce.
La inceput, Samsung lucra cu maximum doua linii de shipping, astfel ca toate containerele soseau in acelasi timp. „Ne trezeam cu circa 20 de containere venite in acelasi timp, pe care trebuia sa le vamuim, sa le descarcam etc. Dupa discutiile avute cu Samsung s-a decis colaborarea cu mai multe linii de shipping.“ Astfel, s-a redus timpul de cand containerele au ajuns in Constanta pana cand acestea erau descarcate, de la sapte la patru zile. Iar timpul de la care se marfa este descarcata pana ajunge vizibila in stocul Samsung este de sase ore.

Reverse logistics
Lui Wim Bosman i s-a mai solicitat si serviciul de retur al produselor electrocasnice si electronice. „Serviciul de reverse logistics il oferim pentru toate produsele Samsung si facem colectarea acestora atat din Romania, cat si din Bulgaria, la cerinta clientilor finali si prin aprobarea Samsung“, a explicat Daniel Tanase, directorul de operatiuni Wim Bosman. Prin acest serviciu se aduc din piata inclusiv telefoane mobile, pentru care clientul a cerut crearea in cadrul depozitului a unei zone cu acces limitat, unde poate ajunge numai un reprezentant Samsung, si care este permanent monitorizata video. Aici sunt depozitate telefoanele mobile, considerate bunuri de valoare pana sunt triate.

KPI-uri monitorizate atent
In cateva luni de la semnarea contractului depozitul Wim Bosman era deja aproape plin cu produsele Samsung si a inceput masurarea celor mai importanti parametri. Unul din acestia este „G/R date“ (goods receipt), care reprezinta intervalul de timp de la venirea containerelor la Constanta pana cand marfa ajunge in stocurile Samsung. „Sistemele noastre sunt legate printr-un EDI si orice miscare pe care o facem in stoc se transmite si la Samsung in timp real.“
Un alt KPI important este „G/I“ (goods issued), care este timpul de la care Samsung lanseaza o comanda pana cand cei de la Wim Bosman o au deja pregatita pentru a fi incarcata, care este de 24 de ore. Informatia este transmisa in SAP-ul clientului in timp real prin scanarea facuta la picking.
Cel de-al treilea KPI urmarit este livrarea la timp, respectiv timpul de la care marfa a fost incarcata pana cand aceasta ajunge la client. Timpul agreat este intre 24 si 48 de ore, in functie de distanta de livrare. Daca cerinta Samsung a fost de livrare „just in time“, Wim Bosman a ajuns la „just on time“, cu precizarea exacta a zilei si orei de livrare. Pentru o distributie cat mai buna, compania a trebuit sa creasca flota proprie.
Wim Bosman detine si o echipa de specialisti, care urmareste comenzile de la introducerea in sistem pana la livrare. In plus, ofera serviciul de preadvise pentru clientii Samsung, prin care acestia sunt anuntati cata marfa trebuie sa le vina, data si ora livrarii, pentru a-si putea face o planificare.

Afaceri de 300 de milioane
Anul acesta, grupul Wim Bosman a estimat o cifra de afaceri de 300 de milioane de euro, cu mai mult de 800 de angajati in toata Europa si o flota de 1.500 de camioane. In Romania, cifra de afaceri a fost de 7.300.000 de euro, iar estimarile pentru anul acesta sunt de 10 milioane de euro. De aici, 35% vin din activitatile de logistica si 65% din transport sau alte servicii. Samsung este clientul cu cea mai mare contributie la cifra de afaceri a companiei din Romania, alaturi de Selgros, P&G, Schlumberger sau Baker Hughes.

In cadrul conferintei Tranzit, unul dintre seminare a vizat cateva dintre cerintele de securitate impuse pentru logistica si transportul electronicelor si electrocasnicelor. Acestea sunt operatiuni foarte solicitante pentru furnizorul de servicii, deoarece implica produse de valoare mare si sensibile in acelasi timp, de aceea se impun investitii in solutii de securitate atat pentru camion, cat si pentru depozit. Totusi, ele nu sunt suficiente, ci importante sunt si asigurarile. Si trebuie sa se stie exact care dintre parti este responsabila si in ce conditii, pentru a evita neintelegerile ulterioare in caz de incident, probleme care uneori pot duce la incheierea parteneriatului.

 
De aproximativ un an, Wim Bosman a intrat pe piata furnizorilor de servicii logistice pentru electronice si electrocasnice, prin contractul cu Samsung, caruia ii asigura depozitare si distributie in Romania si Bulgaria. Chiar daca la noi compania nu avea experienta in domeniu, a beneficiat de ajutorul colegilor din strainatate. In felul acesta au fost preluate solutii deja probate acolo, care au fost adaptate realitatilor pietei romanesti. „Sistemele tehnice de securitate sunt chestiuni de importanta majora, dar nu definitorii. Cred ca este foarte important sa colaboram extrem de bine cu clientul si sa nu uitam ca fara el ziua de maine nu ar fi posibila. Din cauza aceasta noi am incercat sa raspundem tuturor doleantelor lui. Consider ca este foarte important sa evaluam riscurile, sa concepem un anumit set de proceduri care se muleaza foarte bine pe acea activitate si sa le si utilizam“, a explicat Emil Ion, managing director Wim Bosman Romania.
In ceea ce priveste distributia in Romania a produselor Samsung, compania opereaza cu flota proprie, dar si cu subcontractori. Dupa castigarea contractului cu Samsung nu s-au facut investitii pentru dotarea vehiculelor cu echipamente suplimentare, deoarece flota deja asigura un nivel inalt de securitate.

Un nivel inalt de securitate pentru un parcurs fara probleme
DSV Solutions a facut investitii semnificative in sisteme de monitorizare a fluxurilor de produse, mai ales ca portofoliul de clienti cuprinde si nume care au centre de distributie in Romania, dar care distribuie si direct din centrul si vestul Europei.
„Aceasta este o tendinta, multi dintre liderii mondiali in domeniu isi inchid centrele locale si isi dezvolta centre regionale. Avem 2-3 exemple de clienti care si-au inchis centrele din Romania si s-au concentrat pe huburile regionale din Ungaria, Slovacia, Austria. Asta le aduce multe economii, iar noua, foarte multe provocari“, a aratat Sergiu Iordache, managing director DSV.
In Romania, DSV nu are flota de camioane, dar la nivel european are trailere dotate cu sisteme de monitorizare si, unele, cu senzori pe usi. In plus, in cadrul parteneriatelor cu carausii s-a agreat ca, pe langa sistemele clasice de securitate, sa existe senzori pe scaunul din dreapta, iar pentru unele contracte se utilizeaza numai box-trailere.
Pentru securizarea produselor in remorca se folosesc diferite materiale de impachetat, de la simple cartoane sau coltare la tot felul de forme din polistiren, perne de aer sau chingi. Dar Sergiu Iordache a accentuat faptul ca, in afara de solutiile de securizare, important este cat de pregatiti sunt oamenii care fac aceasta operatiune.
Pentru a nu avea probleme pe parcursul desfasurarii transportului si logisticii produselor electronice si electrocasnice, in cazul Delamode „am incercat sa trasam clar etapele serviciului si sa avem puncte de predare a responsabilitatii, puncte de identificare pe parcursul lantului logistic, intre diferiti prestatori sau, daca folosim un hub de tranzitare, unde manipulam marfa, am incercat sa existe clar delimitata responsabilitatea fiecarui jucator in lantul respectiv“, a explicat Danor Ionescu, business development director Delamode.
In ceea ce priveste mijloacele de manipulare, s-au facut investitii in echipamentele clasice, in depozite se folosesc stivuitoare cu clape, vehiculele de livrare sunt dotate cu lift la spate si cu liza pentru a manipula obiecte grele sau voluminoase.
Nu s-au aplicat solutii track and trace pe vehicule, ci se foloseste o evidenta clara a incarcaturii si a punctelor de predare-primire.

Responsabilitatea, un punct critic pentru buna desfasurare a serviciilor
In Romania, printre clientii KLG se numara retaileri, importatori, producatori, de aceea compania a trebuit sa gaseasca solutii pentru toate problemele care pot fi intalnite pe acest segment de piata.
„Pentru Romania, in afara de aspecte tehnice de securitate, cred ca foarte important de vazut este situatia raspunderii in caz de incident. Atunci cand se negociaza contractele, se trece foarte usor cu vederea problema responsabilitatii in caz de incident.
In general, proprietarul bunurilor face analize asupra costului unei polite Cargo, dar si a numarului de incidente pe care le-a avut in trecut. Cand costul acestor incidente e mai mic decat costul incheierii unei polite Cargo, uneori se ia decizia renuntarii la aceasta asigurare. Apoi, in caz de incident, apar tot felul de discutii, chiar amenintari, uneori fara un deznodamant foarte clar in ceea ce priveste cine ar trebui sa plateasca bunurile“, a aratat Razvan Marinescu, logistics director KLG Europe.
Reprezentantul KLG a mai atras atentia si asupra clauzelor din asigurarea clientului, care trebuie analizate cu atentie. Un caz concret cu care s-a confruntat compania a fost cel in care asigurarea proprietarului marfii stipula ca este interzis transportul bunurilor intre orele 22 si 06, ceea ce, pentru o distributie in 24 de ore, este imposibil.
„Intotdeauna trebuie sa existe o raspundere limitata din partea operatorului logistic, deoarece, pana la urma, lucram cu marje foarte mici, nu putem asigura bunuri in valoare de mii de euro in conditiile in care marjele nu pot acoperi riscurile in caz de incident. Trebuie vazut foarte clar care din partile implicate in supply chain isi asuma raspunderea si in ce masura. Mai nou, si prin contractele-cadru pe care le avem, stipulam obligativitatea clientului de a avea o asigurare Cargo pentru bunuri. Noi avem CMR pentru partea de distributie si asigurare in depozit pentru orice problema, in rest, clientii trebuie sa aiba Cargo“, a explicat reprezentantul KLG.
Delamode opereaza pe baza asigurarii de raspundere a carausului, iar pentru produsele cu valoare mare clientul este incurajat sa isi faca asigurare Cargo. Asigurarea CMR are niste limite valorice si asigura numai anumite riscuri, pe cand Cargo are o acoperire mai mare.
Chiar daca se militeaza pentru o raspundere limitata, uneori clientul nu accepta acest lucru. De aceea, in calitate de casa de expeditii, DSV isi asuma raspunderea totala in fata clientului in caz de incident. Oricum, de circa doi ani, DSV a dezvoltat un nou serviciu de asigurare – pe langa cele de logistica si freight forwarding – prin intermediul companiei proprii de asigurari.

Transportatorul trebuie tratat ca un partener
Transportatorii prezenti in sala s-au plans ca in prezent nivelul de pret este scazut in comparatie cu costurile pe care le au, considerand ca principalii vinovati sunt expeditorii, insa, lucru subliniat si de vorbitorii din panel, nimeni nu este obligat sa accepte un anumit pret. In schimb, sunt avantajati cei care lucreaza pe baza de contract pe termen lung, cu volume mari, si care astfel pot impune anumite conditii de pret si termene.
„Trebuie sa avem grija de partenerii nostri, furnizori de transport, pentru ca impreuna putem sa asiguram calitatea si frecventa serviciului. Ii incurajam pe toti colaboratorii nostri sa sustinem carausii, pentru a avea o sursa sanatoasa de servicii pe piata“, a aratat reprezentantul Delamode.
Ca politica de firma, DSV nu prea lucreaza cu bursele de transport, ci si-a selectat de foarte mult timp parteneri din randul carausilor. Avand o istorie indelungata de colaborare, transportatorul isi poate stabili tarifele altfel decat in cazul comenzilor spot. „Odata ce avem o experienta comuna, proiecte comune, ne intelegem mult mai bine, ne stim cerintele, ne respectam, comunicam mult mai usor si toate lucrurile acestea mai devreme sau mai tarziu se duc in profitul ambelor parti. Totusi, solicitam intelegerea partenerilor nostri furnizori atunci cand avem un proiect nou, noi trebuie sa punem in balanta interesul furnizorului si interesul nostru, dar si pe cel al clientilor. Asta nu este foarte simplu, dar daca stam si discutam si gasim impreuna solutii, totul e bine“, considera Sergiu Iordache.