Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avand in vedere previziunile de natalitate, urmeaza o perioada de circa 15 ani de stabilitate din punct de vedere al numarului potentialilor angajati, cu posibilitate de reducere la 10-12 ani daca se va accepta accesul la profesia de conducator auto de la 18 ani, este de parere Sandor Gabor, presedintele IFPTR.
Pentru anul acesta numarul soferilor care doresc obtinerea Certificatului de Pregatire Initiala s-a stabilizat la un nivel de 18% din numarul total de soferi scolarizati de IFPTR. „Generatia noua este capabila sa invete si individual. Vin la pregatire si dovedesc interes doar cei dedicati acestei meserii. La ora actuala vorbim de 40% dintre cei care acceseaza piata. Pregatim 100 de soferi noi si cam 40% sunt acceptabili din punct de vedere al recunoasterii“, a completat acesta.
 

Costurile pentru un atestat nu de-pasesc cateva sute de lei, iar examenul este riguros. In Romania, chiar si soferii cu experienta, care doar isi reinnoiesc atestatele, au obligatia sa sustina examenul, nu doar incepatorii, asa cum se intampla in Europa. Asta desi, conform directivei europene in domeniul pregatirii profesionale a soferilor profesionisti, ei au doar obligatia de a participa la cursuri. „Intrebarile sunt redactate de mine, iar cel care nu stie sa raspunda nici nu merita sa lucreze in transport. Din 30 de intrebari trebuie sa raspunda la 21. Problema atestarii este si in interesul companiilor de transport. Merita sa urce pe camion un sofer care sa dea dovada de competenta in acesta meserie“, a subliniat Gabor Sandor.
In ceea ce priveste posibilitatea scolarizarii soferilor extracomunitari, presedintele IFPTR sustine ca mo­delul sloven ar putea reprezen- ­ta o sursa de inspiratie in ceea ce priveste atestarea profesionala. In mare, acesta prevede ca doritorul de atestat profesional trebuie sa demonstreze ca e serios si, cu minimum sase luni inainte de obtinerea atestatului, trebuie sa faca dovada ca traieste in tara respectiva.
Si presedintele IFPTR crede ca ar trebui sa se aiba in vedere testarea si in alte limbi pentru a putea deschide piata si a importa forta de munca. Iar pentru aceasta, incepand cu octombrie, IFPTR va avea disponibile si in limba engleza testele pentru atestare.
Conform unui studiu de piata realizat in 2016, soferii romani plecau in strainatate manati de predictibilitatea unui loc de munca, dar in momentul de fata statisticile spun ca interesul lor s-a mutat catre mediul in care isi desfasoara activitatea. „80% dintre cei care pleaca o fac din cauza disconfortului generat de mediul de lucru, nu din cauza banilor, pentru ca un salariu de 2.000 de euro nu este strain soferilor romani“, a completat Gabor Sandor.
Presedintele IFPTR atrage atentia asupra faptului ca noua generatie de soferi are o optica diferita de a generatiilor trecute si pune mai mult accent pe conditiile si mediul de lucru. Potrivit acestuia, strategia unui angajator de retinere sau atragere a fortei de munca trebuie sa aiba in vedere loialitatea, sensibilitatea si motivatia. „Soferul niciodata nu va fi loial firmei pentru care lucreaza, ci relatiilor cu seful. Acesta devine loial colectivului. In ceea ce priveste «sensibilitatea», soferul are nevoie de trei lucruri: atentie, interes si apreciere. La fel de importanta este si recunoasterea profesionala prin implicarea lui in gestionarea problemelor, ceea ce presupune si un transfer de responsabilitate.“