Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport rutier de mărfuri au continuat să scadă în Franța și în noiembrie, conform barometrului Upply (France: road transport prices fell again in November (upply.com)), iar cererea mică într-un sezon care teoretic trebuia să fie de vârf, și să atragă și creșteri de tarife, îngrijorează operatorii, cu atât mai mult cu cât nu numai că au scăzut comenzile, dar au crescut termenele de plată și fluxul de numerar și au crescut numărul de insolvențe și șomajul.

Cifrele de la INSEE arată că economia franceză a căzut în trimestrul al treilea din 2023, contractându-se cu 0,1% față de trimestrul anterior. Indicele managerilor de achiziții, HCOB PMI™, pentru industria prelucrătoare franceză, produs de S&P Global, a fost de 42,9 în noiembrie, departe de pragul de 50, care ar însemna creștere. Iar indicele compozit HCOB PMI Flash al activității generale din Franța a scăzut și el la 44,5 în noiembrie (față de 44,6 în octombrie). Banque de France se aștepta la o ușoară creștere de 0,1% în trimestrul al patrulea, dar mediul de afaceri nu îi împărtășea optimismul și riscul de recesiune oficială este real.

Climatul de afaceri s-a deteriorat pentru a doua lună consecutiv, scăzând cu 1,3 puncte. Construcțiile, comerțul cu ridicata și comerțul cu amănuntul au dus la scăderea mediei indicelui, în timp ce sectoarele industriale și de servicii au stagnat în cel mai bun caz.

În ceea ce privește tarifele de transport rutier din Franța, ele au scăzut cu 1,2% în noiembrie față de octombrie, deci sunt la a doua lună consecutivă de declin, din cauza scăderii volumelor, dar și a ieftinirii motorinei: prețul petrolului Brent a pierdut mai mult de 8 dolari într-o lună (și mai mult de 13 dolari din 2 octombrie), iar prețul motorinei la pompă a scăzut cu 4,5% în decurs de o lună și cu 7% în de două luni.

Mecanismul de transmitere a variației costului motorinei în tariful de transport, cu o întârziere de o lună, a fost eficient, subliniază Upply, care se așteaptă la o scădere a tarifelor de cel puțin 0,6-0,7% din cauza combustibilului, dar se miră de faptul că o diferență de 13 dolari Brent, adică o scădere de peste 15% a prețului, provoacă doar o scădere de 7% a prețului la pompă.

Conform Upply Freight Index, ca urmare a scăderii prețului motorinei, dar mai ales a volumelor, prețurile de transport rutier din Franța au început să scadă din nou în decembrie 2022, fiind în medie cu 2,4% mai mici decât în noiembrie și reluând traiectoria descendentă pe care Upply o observase la finalul verii și care în noiembrie se oprise. De fapt, arată analiza, în noiembrie tarifele au crescut doar pentru că s-a scumpit motorina, iar în Franța există un mecanism legal de transferare a acestor creșteri în prețurile de transport, lucru care de obicei se face cu un decalaj de o lună. La fel s-a întâmplat și în decembrie, după ce motorina s-a ieftinit în noiembrie în Franța cu 12,56% față de luna anterioară.

Dar tarifele nu au scăzut doar din această cauză. Upply semnalează că scăderea observată în decembrie este atipică, deoarece prețurile de transport tind să se apropie de sau să atingă nivelul maxim anual în timpul sezonului de vârf de dinainte de Crăciun, ceea ce acum nu s-a mai întâmplat.

Deocamdată, se arată în analiză, economia franceză a fost deosebit de protejată, câtă vreme cheltuielile publice, prin diverse mecanisme de ajutor, au sprijinit investițiile și creșterea economică. Dar se preconizează că aceste granturi cu durată limitată se vor încheia, iar decembrie 2022 ar putea însemna sfârșitul perioadei de protecție pentru economia franceză, chiar dacă guvernul este obligat în continuare să susțină într-o oarecare măsură anumite industrii foarte expuse creșterii prețurilor la energie, cum ar fi cea a panificației.

Inflația a scăzut puțin, dar continuă să alimenteze protestul social care a reapărut la SNCF și în spitale, iar perioada post-vacanță din ianuarie se anunță tensionată prin apariția reformei pensiilor.