Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În urma votului dramatic de săptămâna trecută din plenul Parlamentului European, care a adoptat o versiune a ETS II despre care IRU a spus că nu este adecvată scopului, miniștrii mediului din UE s-au răzgândit: au votat în favoarea unui sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri și drumuri (ETS II) care abordează recomandările critice ale industriei de transport rutier.

Spre deosebire de Parlamentul European, Consiliul susține un sistem ETS global, care nu face distincție între utilizatorii privați și cei comerciali.

După cum a afirmat în repetate rânduri IRU, aceasta este singura abordare acceptabilă pentru ETS II. Un ETS II care să includă doar vehiculele comerciale ar trimite un semnal puternic contraproductiv cetățenilor și întreprinderilor din UE, punând sub semnul întrebării rolul important al transportului public, al mobilității colective și al transportului eficient de mărfuri în ecologizarea drumurilor noastre.

În plus, distincția între transportul privat și cel comercial la pompă va fi greu de realizat în practică, în special pentru vehiculele ușoare, ceea ce ar face ca întregul sistem să fie practic inaplicabil.

O dată de începere mai realistă

În comparație cu datele de 2025 și 2026 propuse inițial de Comisia Europeană, sau chiar 2024, o dată de început susținută de Parlamentul European, propunerea Consiliului de a introduce ETS II în 2028 este mult mai realistă.

Este posibil ca o dată fixă de începere a activității în 2028 să nu fie ideală. IRU face presiuni pentru o introducere treptată a ETS II, bazată pe dezvoltarea tehnologiei și a infrastructurii de taxare. Acordul statelor membre ale UE privind calendarul pentru ETS II nu este încă în concordanță cu decizia recentă a acestora privind o dezvoltare mai puțin ambițioasă a infrastructurii pentru combustibili alternativi.

Fără impozitare multiplă

IRU salută abordarea Consiliului, care ia în considerare aspectele legate de impozitarea multiplă. Mai precis, versiunea Consiliului privind ETS II permite statelor membre să scutească furnizorii de restituirea cotelor până la sfârșitul anului 2030 dacă aceștia sunt deja supuși unei taxe pe carbon la nivel național.

„Este bine să vedem că statele membre evaluează potențialele efecte negative ale impozitării multiple. În timp ce statele membre se concentrează asupra bugetelor lor, este tipic faptul că Parlamentul European încearcă să evite o astfel de abordare neproductivă, care este atât de dăunătoare pentru industrie. Aceasta este încă o dovadă că Parlamentul European a prezentat un ETS II imprudent și nepotrivit.”

„Ceea ce lipsește în continuare, însă, este alocarea veniturilor din ETS II la nivelul statelor membre pentru a se asigura că veniturile din ETS sunt reinvestite în sectorul transportului rutier”, a concluzionat Raluca Marian, director de advocacy al IRU în UE.

Având în vedere că atât poziția Consiliului, cât și cea a Parlamentului sunt pregătite pentru negocieri, sectorul transportului rutier comercial speră că abordarea mai pragmatică a Consiliului va depăși compromisul slab al Parlamentului.