Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Întrucât iarna a pus deja stăpânire pe cea mai mare parte a Europei, pe lângă toată distracția, cea mai importantă este siguranța pe șosea. În 2022, European Transport Research Review a publicat o cercetare despre modul în care diferite condiții meteorologice afectează probabilitatea unui accident rutier, unul dintre subiecte fiind – condițiile meteorologice de iarnă. Concluziile acestei cercetări au arătat că accidentele cu un singur camion prezintă cea mai mare creștere relativă a riscului (RRI), de 872,9%, ceea ce reprezintă o cifră îngrijorătoare, ținând cont de faptul că în Europa 77% din transporturi sunt efectuate prin intermediul transportului rutier de mărfuri.

Rezultatul ar putea fi că șoferii de camion care conduc în condiții de iarnă sunt mai predispuși la accidente rutiere decât orice alt șofer de vehicul și, ca urmare, se confruntă cu un risc mai mare de a livra marfa la timp atunci când se confruntă cu condiții de iarnă. Acest lucru este deosebit de important atunci când vorbim despre țările scandinave. Conform celor mai recente statistici ale Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, Norvegia se numără printre primele 10 țări în care probabilitatea ca pasagerii să moară în accidente rutiere în care sunt implicate camioane este una dintre cele mai ridicate.

Parteneriat pentru a oferi șoferilor o pregătire excepțională

Este important de înțeles că șoferii se confruntă cu provocări diferite în funcție de locul în care se află. Este posibil ca abilitățile lor obișnuite de conducere să nu funcționeze bine în condiții meteorologice sau rutiere noi. Acest lucru poate duce la o conducere proastă, la mai multe daune la vehicule, la costuri mai mari pentru reparații și la creșterea kilometrajului în gol. Acest lucru arată de ce instruirea și colaborarea cu ceilalți sunt esențiale pentru îmbunătățirea abilităților șoferilor, în special în condiții dificile. În plus, în momentul de față ne confruntăm cu o provocare uriașă – lipsa de șoferi.

Cel mai nou raport al Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri relevă faptul că cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în angajarea de șoferi calificați în majoritatea celor 36 de țări incluse în raport. O modalitate de a aborda această preocupare majoră este de a investi mai mult în educația șoferilor și în colaborarea dintre companiile de logistică și producători pentru a se asigura că cunoștințele și competențele teoretice și practice ale acestora sunt actualizate. Un astfel de exemplu este o activitate recentă desfășurată de Volvo și Thermomax, compania Girteka Group. În timpul programului „Safe Driving in winter”, partenerii și-au unit forțele pentru a-i educa pe șoferi cu privire la conducerea în condiții dificile, pentru a oferi pregătire practică și teoretică înainte de începerea sezonului de iarnă.

„După părerea mea, aceste cursuri oferă cunoștințe foarte esențiale, necesare pentru a conduce iarna în țările nordice, cum ar fi Norvegia, unde condițiile de conducere sunt foarte diferite față de alte părți ale lumii. Faptul de a aduna toți șoferii, de a discuta și de a prezenta principalele provocări, sfaturi și trucuri, precum și cele mai recente caracteristici este foarte util mai târziu în activitatea zilnică a șoferilor. Ceea ce este cu adevărat pozitiv este faptul că, în timpul acestor întâlniri, găsim noi sfaturi pentru conducerea pe timp de iarnă. Totuși, cum practica este la fel de importantă ca și cunoștințele, șoferii au ocazia de a-și verifica abilitățile în timpul cursurilor, obținând de multe ori cel mai mare punctaj”, își împărtășește părerile Arne Jan Hopen, reprezentant Volvo, unul dintre organizatorii cursurilor de conducere pe timp de iarnă din Norvegia.

În timpul formării, șoferii au parte de prelegeri susținute de șoferi Thermomax experimentați, specialiști ai Volvo, ai poliției, ai departamentului de pompieri și ai administrației Drumurilor Naționale, care discută împreună aspecte tehnice, cum ar fi actualizări ale regulilor și reglementărilor rutiere, traficul, întreținerea adecvată a vehiculului, schimbul de sfaturi și trucuri privind modul de detectare a gheții, a gheții negre, ce trebuie făcut atunci când se confruntă cu anumite riscuri și probleme legate de condițiile extreme de conducere și modul în care șoferii, ca parte a lanțului de aprovizionare, au un impact asupra mediului în general. Atenția acordată siguranței și bunăstării șoferului însuși face parte, de asemenea, din acest curs de formare – în timpul formării, specialiștii în sănătate și nutriție țin prelegeri despre sănătate, exerciții fizice și nutriție în legătură cu specificul locului de muncă din țările nordice, ca măsură de prevenire pentru a evita probleme de sănătate sau leziuni mai grave.

„Ne bucurăm foarte mult de aceste cursuri – în timp ce Volvo asigură instrumente, astfel de cursuri de formare asigură faptul că șoferii noștri folosesc aceste instrumente în mod corespunzător și cu mare responsabilitate, având grijă nu numai de inventar și de propria lor siguranță, ci și aducând mai multă siguranță pe șosele în general”, adaugă Tore Rødsten, CEO al Thermomax. Acesta adaugă: „În prezent, suntem singurii din Norvegia care asigurăm o astfel de formare pentru șoferi, ceea ce poate fi considerat un beneficiu imens și exclusiv pentru șoferii înșiși.”

Investiții în drumuri mai sigure – formare continuă pentru șoferi

Ținând cont de aceste provocări și înțelegând că a conduce pe rutele scandinave este o experiență cu totul diferită de a conduce undeva în Europa, șoferilor li se oferă partea practică a cursurilor. „Chiar dacă atunci când vorbim despre condusul în țările nordice, prioritatea este acordată șoferilor experimentați din cauza numeroaselor provocări de pe șosea, fiecare șofer nou, care nu a condus niciodată în țările nordice, trebuie să parcurgă un curs de conducere cu un instructor de la Volvo pe scaunul pasagerului. Traseul durează aproximativ 4 ore și trece prin dealuri grele și drumuri proaste pentru a fi cât mai bine pregătiți pentru iarnă”, a declarat Arne Jan Hopen, întrebat despre pregătirea practică.

Acest exemplu arată că marile companii de logistică responsabile, precum Girteka Group, înțeleg cât de mult impact au șoferii de camion asupra siguranței rutiere în general. Prin urmare, inițiative precum Academia de șoferi Girteka, în cadrul căreia fiecare șofer primește cunoștințe esențiale și are posibilitatea de a se dezvolta continuu și de a-și îmbunătăți abilitățile prin participarea la diferite programe de formare, sunt esențiale pentru dezvoltarea viitoare a șoferilor profesioniști. “Conducerea în siguranță pe timp de iarnă”, care face parte din multe programe de formare, oferă cunoștințele esențiale necesare pentru șoferii care lucrează în țările scandinave. Cu toate acestea, acesta este doar vârful icebergului, deoarece, de exemplu, Girteka Group s-a concentrat în mod continuu pe îmbunătățirea cunoștințelor și abilităților șoferilor de camion – numai în cursul anului 2023, și a oferit deja cursuri de formare pentru peste 15.000 de șoferi.

În concluzie, problema presantă a siguranței în transportul rutier, în special în condițiile dificile de iarnă din Europa, nu poate fi supraestimată. Inițiative precum parteneriatul dintre Volvo și Thermomax și instruirea cuprinzătoare oferită de Academia de șoferi a grupului Girteka reprezintă pași mari în direcția îmbunătățirii siguranței și a abilităților șoferilor. Aceste eforturi nu numai că contribuie la reducerea riscului de accidente și la asigurarea livrării la timp a încărcăturii, dar joacă, de asemenea, un rol crucial în a face mai atractivă profesia de șofer de camion. Având în vedere deficitul actual de șoferi calificați, așa cum subliniază raportul Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri, îmbunătățirea siguranței și a competenței șoferilor este o mișcare strategică. Nu este vorba doar de asigurarea că mărfurile ajung la destinație în condiții de siguranță; este vorba de grija față de cei care fac economia să avanseze, la propriu. Fiecare măsură luată pentru a îmbunătăți siguranța este, de asemenea, un pas spre un sector logistic mai durabil, mai responsabil și mai atractiv. Viitorul transportului rutier depinde nu numai de drumurile pe care le construim și de vehiculele pe care le folosim, ci, în mod fundamental, de bărbații și femeile care le conduc prin zăpadă, gheață și furtună, spre un viitor mai sigur și mai eficient.