Cel puțin 5.000 de șoferi profesioniști membrii ai „Federazione Autisti Operai“ vor protesta pe 11 octombrie la nivel național în Italia împotriva Decretului aprobat de Guvernul italian privind obligația deținerii certificatului verde Covid-19 (Green Pass) pentru angajați, dar și pentru respectarea drepturilor conducătorilor auto profesioniști prin modificarea unor prevederi din Contractul Colectiv de Muncă la nivel Național (CCNL).
Federazione Autisti Operai consideră că anumite măsuri referitoare la transport ce se regăsesc astăzi în CCNL sunt „neconstituționale și antidemocratice“.
„În 2018, atunci când s-a reînnoit Contractul colectiv de muncă la nivel național au fost introduse anumite articole privitoare la întreruperea programului de lucru al șoferului. Vorbim de Articolul 11 bis, prin care șoferul profesionist a fost declarat ca fiind lucrător discontinuu. Asta înseamnă că el, dacă nu știe timpii exacți de încărcare/descărcare, își pune tahograful pe pauză și nu este plătit, deși se află la dispoziția angajatorului. Iar patronii nu le plătesc șoferilor orele respective tocmai că există acest articol și ei sunt declarați lucrători discontinuu. Din păcate, articolul a fost făcut chiar de către marile sindicate confederale din Italia“, a declarat Marius Marin, coordonator al Federației pentru zona Emilia Romagna din Italia, pentru Tranzit.
A crescut numărul de ore lucrate
În afară de acesta, a mai subliniat liderul sindical, CCNL a crescut media orelor lucrate lunar, însă remunerația nu s-a modificat în concordanță.
„Este un aspect care se întâmplă și în România. Cei mai mulți șoferi nu au trecute orele reale lucrate pe fluturașul de salariu. Și acum în CCNL există prevederi pentru contractele forfetare în care patronul recunoaște lunar cinci ore suplimentare, dar în realitate șoferul muncește mult mai mult. De la 168 ore lunar, cât erau prevăzute anterior în Contractul colectiv de muncă la nivel național, acum sunt 47 în plus, pe un salariu puțin mai mare. Dacă luăm în calcul practica salariului minim pe cartea de muncă și practica de lucrător discontinuu, este destul de clar că vorbim de un abuz al patronatelor.“
„50% dintre șoferii profesioniști din Italia sunt vaccinați“
Nu este primul protest despre care liderul sindical spune că l-a făcut din 2018, „de când sindicatele confederale au vândut, practic, șoferii patronatelor“, însă acum se iese în stradă și împotriva încălcării unor drepturi și libertăți ale conducătorilor auto profesioniști și nu numai, mai spune reprezentantul Federazione Autisti Operai, cu referire la Decretul dat de Guvernul italian privind obligativitatea deținerii unui Certificat-verde COVID-19.
„Noi, la nivel sindical nu suntem contra vaccinului. Suntem contra obligativității și limitării dreptului de a lucra. Acest Green Pass împiedică oamenii să lucreze. Pentru ca un șofer sau un lucrător să facă un test la fiecare două zile trebuie să plătească 15 euro, la final de lună vorbim de o medie de circa 300 de euro din buzunarul lor. Nu știu dacă la ora actuală 50% din șoferii profesioniști din Italia sunt vaccinați“, a mai explicat Marius Marin.
Soferii romani, prin vocea Sindicatului Lucratorilor din Transport (SLT), reafirma ca actuala legislatie din transporturi trebuie imbunatatita si nu schimbata prin Pachetului Mobilitate 1. Afiliat la Federatia Europeana a Lucratorilor din Transport, SLT nu este de acord cu amendamentul privind timpii de conducere mai lungi si doreste ca soferii sa isi petreaca repausul saptamanal normal la hotel, fara sa lase loc de interpretari prin posibilitatea ca acestia sa aleaga.
„Deja in a doua saptamana soferul simte oboseala si asteapta cu nerabdare pauza de 45 h consecutive la finalul celor doua saptamani. A se impune inca o saptamana este de neacceptat. Trebuie sa ne gandim inclusiv la participantii la trafic, nu numai la oboseala soferului si nu numai la profitul intreprinderilor de transport“, a declarat Elena Frandes, presedintele SLT. Aceasta a mai spus ca a avut discutii inclusiv cu raportorul Wim van de Camp (PPE), caruia i-a explicat situatia soferilor romani si nemultumirea acestora vizavi de propunerea ca pauza lunga de 45 de ore sa poata fi efectuata si o data la trei saptamani. Mai mult decat atat, sindicatul doreste ca pauza saptamanala normala sa fie facut exclusiv la hotel si sa fie exclusa prevederea „sau intr-un loc ales de ei“, pentru ca astfel soferii se vor afla in imposibilitatea de a alege. „Majoritatea membrilor nostri de sindicat nu sunt proprietari de camioane si nu isi doresc sa faca pauza de 45 de ore consecutive la bordul camionului. Soferul niciodata nu va putea alege pentru ca i se va impune sa o faca la bordul camionului“, a explicat Elena Frandes.
Pe de alta parte, liderul sindicatului SLT admite ca, pentru a putea impune astfel de reguli, ar trebui rezolvata in primul rand infrastructura, iar soferul, odata ce a parasit camionul, sa poata urca in camera de hotel, nu sa mearga la distante de peste 20 km, pana la locul de odihna. „O data la doua saptamani, conducatorul auto trebuie sa aiba posibilitatea sa manance o masa calda gatita de altcineva si sa nu mai fie platit cu salariul de Romania si sa lucreze in Olanda, pentru ca amenzile nu sunt raportate la salariul din Romania, iar el daca primeste o amenda din ce plateste? Mi-a confirmat ca a vazut si el conditiile soferilor pentru ca a mers cu motocicleta in teren si a zis ca nu-i place ce a vazut“, a mai spus presedintele SLT.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit