De pe 6 iulie 2022 – conform Reglementării UE privind Siguranța 2019/2144, parte a omologării de tip pentru vehicule rutiere, care nu se aplică și vehiculelor aflate deja în circulație – camioanele de tip nou (pentru care producătorul depune cerere de omologare de acum înainte) trebuie să fie echipate cu un pachet de sisteme noi de siguranță. Iar de pe 7 iulie 2024 aceeași obligație li se aplică tuturor camioanelor noi. De exemplu, de pe 6 iulie 2022 Lane Departure Warning System și sistemul de frânare de urgență vor deveni obligatorii pentru toate camioanele de peste 12 t care urmează să fie înmatriculate.
Comisia Europeană vrea astfel ca până în 2050 să se reducă la zero numărul accidentelor serioase și deceselor de pe șoselele din Comunitate, deoarece, în ciuda numeroaselor măsuri de siguranță luate în ultimul timp, 23.000 de oameni încă mor anual pe șoselele europene și 130.000 sunt răniți grav.
Și până în prezent s-au făcut pași în această direcție, prin obligația de a echipa camioanele, din noiembrie 2015, cu ESP, Lane Departure Warning System și frână de urgență, apoi cu sistem pentru unghiul mort, care avertizează șoferii, la virajul la dreapta, dacă sunt bicicliști sau pietoni în apropiere. În plus, camioanele trebuie echipate cu asistent inteligent în caz de viteză, suport pentru instalarea sistemului care nu permite pornirea dacă depistează aburi de alcool, avertizare în caz de oboseală, semnalizare în caz de mers în marșarier sau cu sistem de monitorizare a presiunii din pneuri – acesta din urmă este acum obligatoriu și pentru semiremorci.
În plus, Comisia Europeană avertizează asupra LDWS și sistemului de frânare de urgență, că trebuie să se activeze automat la pornirea motorului și să nu mai fie dezactivate în mers.
Pe viitor se mai au în vedere reducerea vitezelor maxime admise, introducerea unor standarde minime referitoare la pregătirea șoferilor și aplicarea unor sancțiuni mai dure.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit