Viitorul căii ferate este digitalizarea completă, care nu se referă doar la rețea, ci și la trenuri. Pentru a atinge acest obiectiv, sunt în curs de desfășurare numeroase proiecte-pilot, dar cel puțin pentru moment acestea au o singură limitare, aceea de a nu stabili un standard definit pentru toți, existând riscul de a fi doar un amalgam de propuneri.
Și, astfel, se amână progresul tehnologic. Dar, în timp ce așteptăm calea ferată 4.0, este posibil să anticipăm soluții inovatoare, dar concrete, care pot fi cheltuite imediat? Potrivit Wirail, un start-up creat de un incubator al Politehnicii din Torino în colaborare cu grupul de dinamică feroviară din cadrul Departamentului de inginerie mecanică al universității din Torino, răspunsul este pozitiv.
Un vagon de marfă tradițional, cu excepția sistemului de frânare, nu are nicio conexiune, nici electrică, nici electronică. Pe scurt, nu este deloc inteligent. Cu toate acestea, cu o soluție aparent simplă și cu costuri reduse, chiar și un vagon de marfă obișnuit poate fi echipat cu sisteme de monitorizare avansate. Ideea care s-a dovedit a fi câștigătoare se concentrează pe o componentă mecanică prezentă în toate vagoanele de cale ferată, și anume capacul cutiei de osie, adică un simplu capac metalic care protejează rulmentul osiei de cale ferată.
Prin instalarea unui sistem de monitorizare în interiorul acestuia, senzorii detectează principalii parametri dinamici ai vehiculului în mișcare, temperatura și poziția vagonului. Aici intervine un sistem capabil să se reîncarce singur și, astfel, să se autoalimenteze chiar și în absența unei conducte electrice, creând astfel o rețea fără fir la bordul vagonului, care poate fi extinsă la toate celelalte vehicule până la locomotivă.
Datele colectate prin intermediul unui serviciu cloud pot fi transmise și, astfel, pot fi puse la dispoziția tuturor celor interesați, de la companiile feroviare la proprietarii de vagoane, pentru a efectua lucrări de întreținere periodică sau predictivă. Această soluție permite o monitorizare constantă, poate rămâne în funcțiune pentru perioade lungi de timp și, mai presus de toate, nu necesită o adaptare costisitoare a vagonului, deoarece instalarea este ușoară și neinvazivă.
Prototipul Wirail a fost prezentat la InnoTrans 2022 de la Berlin, dar aplicația este deja în plină desfășurare datorită colaborării grupului Ambrogio ca partener tehnologic. Acum, pentru ca această soluție să aibă o continuare, este esențial să se găsească cooperarea companiilor feroviare pentru a transforma o potențială inițiativă industrială într-un produs oferit pe piață.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit