Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Performanta in activitatea de logistica se masoara, in linii mari, la fel ca la transport, de catre fiecare client, folosind instrumente proprii, iar indicatorii urmariti sunt, cu mici diferente, aceeasi: pret, calitate – la acest capitol sunt trecute mai ales acuratetea si promptitudinea livrarii – si siguranta.
In afara de indicatorii de performanta ai activitatii de logistica in general, exista insa si indicatori care privesc personalul din depozit si pentru a caror imbunatatire si monitorizare se fac investitii masive in sisteme IT.

 
Pe langa criteriile agreate cu fiecare client in parte, Aquila are si un indicator general, numit Aquila Warehouse Casefill, care e important pentru toti partenerii companiei. Acesta reprezinta raportul dintre numarul total de baxuri livrate si numarul total de baxuri comandate de client. Metoda de masurare e simpla: fiecare livrare nereusita (cu marfa lipsa, in plus, inversata, returnata sau deteriorata) primeste un „reason code“ ce descrie motivul pentru care livrarea a fost eronata si acopera orice situatie: eroare de picking, lipsa de resurse, inclusiv umane, defectiuni de utilaje sau ale WMS etc. Masurarea se face lunar, iar valoarea minima acceptata este de 99,9%, in conditiile in care Aquila a obtinut in ultimele 12 luni, pentru oricare dintre clienti, 99,97%, iar in ultimele sase luni media a fost de 99,99%, asa cum declara Bujor Stanescu, directorul de logistica al companiei. Cu toata aceasta stradanie pentru performanta, „din pacate, cel mai important criteriu dupa care sunt evaluati furnizorii de servicii logistice in Romania este pretul, iar calitatea serviciului, interconectarea cu WMS sau orice alte servicii cu valoare adaugata sunt ignorate“, deplange situatia Bujor Stanescu.
Si reprezentantii DSV constata aceleasi cerinte din partea clientilor, la care se adauga corelarea celor doua sisteme informatice. In cadrul acestei companii, activitatea este monitorizata zilnic, prin sesiuni regulate de apreciere a performantei.
Pentru clientii Dunca, indicatori importanti sunt si calitatea spatiului, locatia sau facilitatile oferite.
Iar in cazul edy Logistics la cerintele mentionate mai sus se adauga flexibilitatea la varfurile de vanzari din timpul unei saptamani sau luni. Ca si la compania de transport, aici exista un set de indicatori de performanta masurati lunar: livrarea la timp a produselor, cantitatea de produse nelivrate, calitatea soferilor si numarul de reclamatii de la clientii finali.
Indicatorii de performanta urmariti de H.Essers sunt acuratetea stocului, modul in care sunt tratate produsele, curatenia si comunicarea si raportarea deschise. Numeroasele sisteme IT folosite permit ca rata de eroare in cazul pregatirii marfurilor pentru livrare sa fie foarte scazuta, de 0,00023%, iar erorile la livrarea catre client, la fel, de 0,00018%.
Performante foarte bune in ceea ce priveste rata de greseala/lot livrat catre client are si Logwin, de 99,8%, asa cum declara reprezentantii companiei.
La FM, „indicatorii de performanta sunt in functie de dorinta clientilor: unii vor sa se asigure ca ajungem la timp la incarcare, altii au programe de descarcare mai stricte s.a. In ceea ce priveste solicitarile generale, ei vor sa aiba cel mai mic pret si cei mai buni indicatori de performanta. Daca maine mai apare o constrangere pe aceasta piata, ei vor vrea sa o putem depasi. Insa costul pare sa conteze cel mai mult, si aici trebuie sa facem diferenta intre pret si cost – acesta din urma este dat de raportul dintre calitatea serviciului si pret“, explica reprezentantii companiei. Ca si la transport, si in cazul activitatii de logistica este foarte important costul si de aceea clientii care vor pret mai mic sunt dispusi sa accepte indicatori de performanta mai largi, iar cei care insista pentru indicatori de performanta foarte inalti inteleg sa plateasca in plus.
Gebrüder Weiss isi asuma contractual livrarile efectuate la timp, procentul de marfa avariata sau urmarirea cu ajutorul sistemelor track/trace si TMS. Iar in cazul serviciilor logistice se urmareste respectarea conditiilor contractuale agreate, care se refera, in cele mai multe cazuri, la acuratetea livrarilor si a pickingului si la numarul de linii de comanda pregatite, informatii ce pot fi extrase din sistemele IT.
Principalii indicatori de performanta masurati de Gefco in activitatea de transport sunt livrarea la timp, starea marfurilor si acuratetea facturilor. Pentru a  mentine un nivel inalt de calitate, compania trimite lunar clientilor un raport, organizeaza periodic intalniri pe teme de calitate si face planuri de actiune. Iar indicatorii de performanta urmariti in activitatea de logistica sunt acuratetea pregatirii comenzilor si a acuratetea nivelului stocurilor, livrarea la timp si numarul de neconformitati. Gefco are si o procedura de gestionare a reclamatiilor, care permite rezolvarea problemelor in maximum 24 de ore. In ceea ce priveste cerintele clientilor, ele vizeaza mai ales pretul, comunicarea, nivelul serviciilor si flexibilitatea.
Tibbett are indicatori de performanta foarte stricti, ce acopera toate domeniile sale de activitate si a caror nerespectare duce la penalitati sau chiar la incetarea contractului. Punctele forte ale companiei sunt calitatea sistemelor IT si faptul ca, avand propria echipa IT, da dovada de o mare flexibilitate in dezvoltarea de interfete intre sistemele proprii si cele ale clientului.

Pentru o logistica eficienta e nevoie de angajati eficienti
In ciuda gradului inalt de automatizare din depozite, nu trebuie neglijat rolul operatorilor in garantarea acuratetei si eficientei activitatilor.
La Aquila, eficienta pickerilor se masoara cu o formula simpla, care tine cont de numarul de locatii vizitate si de baxuri puse pe comenzi. Pickerii cu rezultate foarte slabe sunt inlocuiti, iar cei cu rezultate foarte bune primesc bonusuri salariale. Rata de eroare, asa cum constata Bujor Stanescu, este mai mica de 0,01%.
In cazul DSV, avand in vedere numarul mare de clienti si specificul foarte diferit, nu exista criterii standard de masurare a eficientei pickingului/angajat si a acuratetei pregatirii loturilor pentru livrare. Dar greselile de livrare reprezinta mai putin de 1%.
edy Logistics masoara zilnic eficienta pickingului/ angajat, raportat la standardul de eficienta agreat cu clientul si cu angajatii.
Iar FM are un sistem de management dezvoltat inhouse care masoara productivitatea individuala, a echipei s.a., iar in paralel departamentul de QA foloseste metode statistice pentru a determina unde este nevoie de corectii in asigurarea acuratetei pregatirii si se intervine cu diverse metode – training, program de imbunatatire continua care se bazeaza pe tehnici de Lean Management si Six Sigma – pentru a se asigura un nivel inalt de performanta. Compania are o rata de plangeri foarte mica, asa cum declara reprezentantii sai, deoarece, in ceea ce priveste acuratetea pregatirii loturilor pentru livrare, sistemul de management al depozitului asigura trasabilitate 100% pe lot, respectand principiile FEFO. Si, cum toate operatiile efectuate in depozit sunt in radio, automat la livrare se vor pregati numai loturile corecte, deoarece sistemul de scanare nu permite pregatirea unui lot eronat.
La GW, acuratetea pregatirii loturilor pentru livrare e determinata cu ajutorul scanerelor, deoarece fiecare angajat are un user name propriu. In medie, acuratetea livrarilor depaseste 99,5%.
Gefco monitorizeaza productivitatea/operatie/ client, angajatii fiind obligati sa respecte obiectivul pentru acest indicator.
Havi determina valoarea acestor indicatori cu ajutorul terminalelor mobile si al inventarului permanent, iar Wim Bosman ii masoara in volum de marfa pe ora (eficienta pickingului) si folosind un raport al numarului comenzilor gresite si numarului total al comenzilor, rezultand o rata de greseala pe lot livrat catre clienti mai mica de 0,5% (in cazul acuratetei pregatirii livrarii).
Pentru a creste eficienta pickingului/operator, H.Essers a investit in sisteme de ghidare automata, de localizare si de control al stocurilor, iar Tibbett foloseste un WMS care indica si productivitatea/operator. In plus, impreuna cu clientul, compania face zilnic verificari detaliate a 20% din paletii picuiti, iar daca sunt probleme se pot lua imediat masuri pentru a le corecta (in functie de cauza: eroare de picuire, eroare de receptie sau furt).