Anul trecut producatorii de componente au lansat la Bauma, Automechanika si IAA o multime de inovatii, in mare parte menite sa scada costurile de operare, mai ales consumul de carburant. Un accent deosebit s-a pus insa si pe cresterea sigurantei, iar la loc de cinste au stat si piese si sisteme care sa ajute la respectarea viitoarelor norme Euro 6.
Producatorul german BPW a adus pe piata Trailer Analyser, „cutia neagra“ a remorcii, care stocheaza o cantitate mare de informatii.
Aceasta functie poate fi de un real folos mai ales in cazurile in care pe aceeasi masina lucreaza mai multi soferi, se circula pe diferite tipuri de drumuri etc. Cu ajutorul ei rezulta o imagine clara a modului in care este folosit vehiculul, lucru important, de exemplu, pentru companiile de leasing. Functia de monitorizare a sistemului de franare ofera informatiile necesare privind performantele franelor, fara a mai fi nevoie de imobilizarea in service. Dar, mai ales, datele pot fi folosite de managerii de flota, care pot vedea astfel daca vehiculul este folosit asa cum trebuie, sau chiar in cadrul programelor de driver training.
O alta noutate a BPW este janta de aluminiu forjat Eco Wheel, dezvoltata in parteneriat cu Otto Fuchs KG. In comparatie cu o janta de otel, aceasta este cu 50% mai usoara, dar, datorita aliajului forjat, este la fel de rezistenta. Montata pe a treia axa a remorcii se obtine un plus de sarcina utila de 120 kg. Jantele usoare au o rezistenta la rulare foarte redusa, iar conductivitatea mare a aluminiului permite o disipare rapida a caldurii din anvelope si frane. Ca urmare, performantele pneurilor, ale discurilor si pedalelor de frana cresc.
Pentru cresterea eficientei si sigurantei
Divizia Chassis&Safety din cadrul Continental a lansat anul trecut un soft pentru detectarea obiectelor din proximitate si procesarea semnalelor, pentru a ajuta soferii de vehicule comerciale. Pornind de la senzorii radar ARS300, compania a conceput un sistem de franare de urgenta care permite utilitarelor sa detecteze obstacolele stationare de pe sosea, aflate la distanta de pana la 200 m de vehicul. Soferul este avertizat din timp in legatura cu riscul de coliziune, dar sistemul initiaza automat si o oprire de urgenta daca acesta nu reactioneaza corespunzator. Folosirea sa este cu atat mai utila cu cat UE pregateste o legislatie care sa se aplice vehiculelor noi de peste 3,5 t din noiembrie 2013 si celor nou inmatriculate din noiembrie 2015, si care presupune echiparea cu Advanced Emergency Braking Assist (AEBS).
O alta noutate este Accelerator Force Feedback Pedal, un sistem care il avertizeaza pe sofer la aparitia unui obstacol si indica momentul optim de schimbare a treptelor de viteze, reducand astfel consumul de carburant. Sistemul se poate combina cu eHorizon, bazat pe GPS. Continental mai propune senzori pentru ESC (Electronic Stability Control) din dotarea vehiculelor comerciale, pornind de la experienta celor 50 de milioane de dispozitive similare folosite la autoturisme. Acestia ofera ESC informatii despre starea masinii (viteza rotilor, acceleratia laterala si longitudinala, virajul), informatii folosite pentru a calcula corect in ce directie merge vehiculul. Senzorii se pot folosi si cu Lane Keeping si Emergency Brake Assist.
Continental a mai adus pe piata sistemul hibrid modular ce include o baterie Li-Ion, motor electric si dispozitive electronice care furnizeaza putere, si pe care il testeaza pe camioane de pana la 7,5 t care merg doar pe baterie, cu o autonomie de 150 km, si pe camioane de 9 t cu motor electric si diesel.
Anul trecut, Continental Engine Systems a realizat un transfer de tehnologie de la segmentul autoturismelor la cel al vehiculelor comerciale usoare si medii. Este vorba de introducerea injectoarelor piezo, folosite la un model nou de motor pentru vehicule comerciale medii, dezvoltat special pentru piata americana.
O alta noutate Continental este senzorul ceramic de noxe care analizeaza informatii de la motor si convertizorul catalitic, le analizeaza si pe baza lor trimite comenzi catre sistemul SCR astfel incat acesta sa functioneze optim. Compania realizeaza integrarea completa a senzorului, dar si productia unitatii microelectrice de control.
In premiera mondiala, Continental a lansat la IAA conceptul Simplify Your Drive pentru vehicule comerciale, la un an dupa ce acesta fusese lansat pentru autoturisme. El intervine in intregul sistem electronic si simplifica operarea vehiculului. Acesta opereaza niste setari standard pentru mai multe profile, „Country“, „City“ si „Park&Rest“. Pentru fiecare dintre ele, transmisia, sistemele de asistenta, de confort, display si unitati de control functioneaza complementar, astfel incat operarea sa fie mai facila.
Contitech a lansat anul trecut o serie de inovatii menite sa creasca eficienta si siguranta vehiculelor comerciale. Una dintre ele este o solutie care se aplica asupra rezervorului, un strat de 1,2 mm de cauciuc special lipit in interiorul acestuia, ca un al doilea strat protector. Materialul este renumit pentru rezistenta sa la uzura, fiind greu de strapuns, lucru foarte important mai ales in caz de accident. Urmeaza o noua generatie de burdufuri translucide pentru autobuze articulate realizate dintr-un material nou care rezista la murdarire si pe care nu se poate lipi nimic. Fiind translucide, burdufurile permit astfel o luminozitate mai mare a autobuzului.
ContiTech Fluid Technology a dezvoltat linii pentru carburant folosite la vehiculele de mare putere si care suporta presiuni de pana la 35 de bari si temperaturi de peste 130oC, ceea ce liniile obisnuite nu fac.
Componentele din materiale usoare – plastic foarte rezistent – au inceput sa inlocuiasca piesele folosite inainte, din metal. Pentru asta, Contitech a dezvoltat un nou sistem de arcuri pneumatice unde placa tesita vulcanizata nu mai este din metal, ci din plastic, si in curand va lansa si un piston tot din plastic.
VDO a lansat in 2010 un nou terminal de citire a informatiilor, VDO DLT II, care, spre deosebire de generatia anterioara, are un plus de rapiditate a interfetelor si un monitor mai mare. Dupa lansare urmeaza aducerea pe piata a unei solutii de transfer wireless. Update-urile pot fi descarcate cu usurinta de pe internet, iar solutiile personalizate TIS-Web si TIS-Office sunt de mare ajutor si aduc economii de timp si de bani.
Solutiile de reducere a noxelor vor fi la mare cautare
In 2010, Delphi Automotive si-a prezentat ultimele realizari tehnologice care-i ajuta pe producatorii de autovehicule sa se alinieze la normele si reglementarile privind emisiile de noxe si sa sporeasca electrificarea si conectivitatea vehiculelor comerciale. Astfel, a fost lansata noua serie de conectori Harsh Environment Series (HES), proiectati sa faca fata la cele mai dificile conditii.
In comparatie cu terminalele standard de tip „pin and sleeve“ existente pe piata, aceste sisteme de conexiune complet interschimbabile pentru vehicule comerciale, agricole si aplicatii marine, asigura o etansare superioara, cu capacitate de retentie si portanta mult imbunatatita.
Producatorul a lansat anul trecut si noua tehnologie de incarcare Port Coupler, care permite o incarcare completa si partiala pentru vehiculele electrice.
Sistemul compact si portabil de incarcare poate fi cuplat la o priza standard si poate fi depozitat in portbagajul vehiculelor comerciale electrice.
Delphi a mai realizat si o solutie de service pentru injectoarele Delphi E3 Diesel Electronic Unit Injectors, ca parte a ofertei sale extinse pentru autovehicule comerciale, ce include un analizor inovativ de combustibil, o gama de filtre pentru conditii grele de lucru si o solutie de diagnosticare pentru camioane.
Noua solutie de reparatii este acum optimizata pentru a include actionarea E3 cu valva dubla, ce mareste precizia injectiei. Aceasta va ajuta la asigurarea unei functionari cat mai eficiente a injectoarelor, reducand consumul de combustibil, timpii de stationare a autovehiculului si costurile de intretinere.
Prin folosirea noului analizor de combustibil Delphi Fuel Analyser, tehnicienii vor putea sa identifice rapid orice impuritati din acesta si sa stabileasca daca o problema de injectie are drept cauza folosirea unui combustibil contaminat. In mod similar, flotele de autovehicule comerciale pot utiliza acest instrument pentru a analiza calitatea combustibilului
inainte de realimentare, reducand astfel riscul de defectari ale motorului cauzate de combustibil.
Pana acum, singura optiune era aceea de a se trimite probe pentru a fi analizate la un laborator de specialitate.
Intrucat SCR devine o alegere tot mai populara pentru reducerea emisiilor de NOx, cerinta pentru un control precis de dozare a ureei este de asteptat sa creasca in curand.
Senzorul de amoniac Delphi este prima tehnologie care permite controlul direct in circuit inchis al procesului SCR, permitand ca doza de uree injectata in fluxul de evacuare sa fie optimizata si furnizand informatii OBD pentru sistemul SCR. Senzorul de amoniac ajuta sistemul SCR sa lucreze la o eficienta sporita de conversie a noxelor, imbunatatind eficienta combustibilului si ajutand vehiculul sa indeplineasca noile standarde.
Delphi Automotive a creat un nou sistem de aer conditionat de montat pe acoperis pentru microbuzele electrice. Cantarind mai putin de 160 kg, unitatea aerodinamica include un motor electric fara perii care actioneaza compresorul Delphi de capacitate fixa. Deoarece intregul sistem este controlat computerizat, atat performantele de racire, cat si consumul de energie pot fi optimizate.
Carburantul poate fi folosit mai eficient
Voith Turbo a lansat cel mai usor retarder secundar disponibil pe piata. Cu numai 39 kg, Magnetarder poate frana autocare si camioane de 7,5-16 t. Alte avantaje sunt o rezistenta remarcabila la uzura, un cuplu de franare de 650 Nm si instalarea facila.
O alta inovatie este Voith WHR (Waste Heat Recovery), care a aparut ca urmare a faptului ca numai 40% din energia generata de carburant ajunge la roti, restul se pierde sub forma de caldura, circa 30% iesind prin intermediul gazelor de esapament. Principala piesa a Voith WHR este SteamExpander, care se comporta ca un piston, actionat de abur. Cuplul obtinut in acest proces este redirectionat catre trenul de rulare. Testele au aratat ca folosirea SteamExpander aduce intre 16 si 38 CP in plus pentru motor. Consumul este redus cu 5%, implicit si emisiile.
Tot la IAA, Voith a prezentat transmisia DIWA.6 pentru autobuze urbane care deja respecta normele Euro 6, care vor intra in vigoare in 2014. Impreuna cu un control mai strict al unitatilor auxiliare, dar si cu un management bun al functiei de start-up, se pot obtine reduceri ale consumului de carburant de pana la 5%. Designul nou al carcasei ajuta la reducerea zgomotului.
Wabco lucreaza pentru reducerea consumului si cresterea sigurantei
2010 a fost un an important pentru Wabco in ceea ce priveste noutatile. Multe dintre ele au vizat compresoarele. Noua generatie a FuelGuardTM foloseste la maximum energia emisa, in timp ce vehiculul merge pe liber si, la un rulaj anual de 150.000 km, se poate economisi o tona de carburant.
Tot la economii considerabile de carburant duce si e-compTM, compresor electric pentru trenuri de rulare hibride sau complet electrice. Printr-un management eficient al energiei, se pot obtine economii de carburant de pana la 55%. Uleiul necesar acestui compresor nu se uzeaza, ceea ce se traduce in costuri reduse de mentenanta.
Compresorul cu ambreiaj integrat e-compTM are o functie de decuplare de la motor in momentul in care aerul din sistem ajunge la presiune maxima, in acest fel si consumul de carburant si emisiile de carbon sunt reduse considerabil.
Folosind OptiDriveTM, un sistem modular de transmisie manuala, se pot obtine economii de combustibil de circa 5% prin optimizarea actiunii de schimbare a vitezelor. Este imbunatatit controlul asupra vehiculului, dar si confortul soferului.
La numai 39 kg cu tot cu placutele, discul de frana pe aer cu un singur piston, NG22MAX, lansat anul trecut, este cel mai usor sistem de franare de pe piata, pentru camioane grele si autobuze. Ca urmare, posibilitatea de incarcare a vehiculelor creste si este redus si consumul.
Si in domeniul sigurantei, Wabco are o serie de noutati. OnGuardPLUS este primul sistem care indeplineste cerintele UE, care doreste ca din 2013 fiecare vehicul comercial sa aiba sistem AEBS.
Folosind un singur senzor de detectare si anumiti algoritmi, sistemul franeaza vehiculul in caz de coliziune iminenta, activand frana de urgenta in mod autonom, ajungand chiar la oprirea vehiculului. Sistemul actioneaza chiar si la vehicule stationate, cum ar fi in caz de trafic blocat.
TailGUARD este un sistem nou care creste siguranta in timpul mersului in marsarier sau al intoarcerilor prin detectarea obiectelor care se afla in zona unghiului mort, in spatele remorcii. In plus, in cabina se poate monta un display unde soferul vede distanta intre remorca si obstacole.
O alta noutate este a doua generatie de Trailer EBS E2, care are pana la 20 de functii prin care este crescuta siguranta. Acum sistemul include si functia Emergency Braking Allert.
In plus, Wabco a adus si un sistem telematic unic, TrailerGUARD, care combina mai multe informatii operationale cu ajutorul carora managerii de flota monitorizeaza exact gradul de uzura a franelor, kilometrajul, temperatura, situatia usilor, presiunea in pneuri, incarcatura pe axa si altele. Aceste informatii pot fi accesate de oriunde, folosind un portal pe internet.
Webasto si-a largit oferta de incalzitoare
Webasto si-a extins oferta cu doua modele. Air Top Evo 2000 este un incalzitor independent de motor care poate avea un randament de 0,9-2,2 kW, consuma cantitati infime de combustibil sau energie electrica si poate opera pe biodiesel obisnuit.
Iar noul sistem de aer conditionat Compact Cooler 5 Lite, special pentru spatiile mici din vehiculele de constructii, are doar 15 kg si este foarte compact, putand fi montat pe plafonul cabinei, deoarece nu are condensator sau ventilator. Sistemul are o capacitate de racire de 5 kW si asigura un flux de 400 m3/h.
O alta noutate, tot pentru vehiculele de constructii, este „Utility Hatch“, o trapa de aerisire de 870/800 mm cu ajutorul careia se obtine o buna ventilare a cabinei. Aceasta poate fi deschisa si partial si este realizata din materiale foarte rezistente, cadrul si sinele sunt facute din aluminiu, iar panoul este din ABS (acrilonitril butadien stiren), un material care nu poate fi spart nici de pietrele care sar. Aceasta trapa poate fi folosita si ca iesire de urgenta.
Gata pentru masinile viitorului
ZF s-a pregatit sa raspunda viitoarelor cerinte ale pietei prin o serie de produse noi si inovatii tehnologice pentru trenul de rulare si sasiu. Una dintre acestea este o transmisie pentru camion, cu design nou, care poate fi folosita la vehicule de pana la 60 t. Avand o platforma flexibila, aceasta poate fi adaptata pentru mai multe aplicatii. Pe langa ambreiajul mono sau dublu disc, transmisia poate fi legata la trei elemente diferite, modul cu ambreiaj dublu, modul hibrid si modul cu ambreiaj pentru actionarea convertizorului. Toate aceste variante ajuta la reducerea consumului de carburant si cresc confortul soferului.
Pe baza transmisiei Eco Life, ZF a dezvoltat o transmisie automata pentru autobuze urbane. Toate variantele au la baza conceptul hibrid in paralel, unde motorul electric de 60 kW, doua motoare electrice cu o putere totala de 120 kW si motorul diesel sunt conectate prin intermediul transmisiei. De asemenea, producatorul ofera si o axa electrica portal, cu doua motoare pe butuc, pentru autobuze urbane, tot pe structura hibrida.
Deoarece standardizarea produselor da un plus de flexibilitate, ZF a lansat o noua transmisie EcoShift, manuala, in sase trepte, pentru autobuze, aceasta fiind o platforma pentru alte produse viitoare, sub forma de sisteme modulare. Printre avantaje se numara standardizarea dimensiunilor transmisiei, pozitia de montare a acesteia si conectarea.
In practica, de aici deriva o instalare mai facila, dar si un numar redus de erori ce pot aparea.
In viitor, suspensiile automate vor incepe sa fie folosite si pentru midibuze, de aceea ZF a reactionat din timp lansand o noua axa independenta, RL 55 EC.
Gratie suspensiei de tip iades, aceasta poate fi folosita atat la vehiculele cu podea coborata, cat si la cele cu trepte de acces. Astfel, greutatea nesuspendata este mai mica in cazul axei coborate decat in cazul celei rigide. Rezultatele obtinute sunt siguranta crescuta, raza de bracare mai mica si un plus de manevrabilitate.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit