Evoluția de la o lună la alta a tarifelor de transport rutier din Franța (%)
Upply pune această nouă scădere mai ales pe seama ieftinirii energiei, ceea ce este o veste foarte bună pentru transportatori (French market: road transport prices fall in March).
În martie, Franța a fost campioana europeană în ceea ce privește reducerea de prețuri, datorită unei scăderi accentuate, cu 6,6%, a prețurilor energiei. Acest fapt, care îmbunătățește competitivitatea economică a țării, este combinat cu consumul mai mare al gospodăriilor și cu un plan de redresare de 500 de miliarde de euro în Germania, care au dus la creșterea optimismului antreprenorilor francezi: indicatorul institutului francez de statistică INSEE care măsoară optimismul a crescut cu 1 punct, chiar dacă rămâne sub media sa pe termen lung.
Există, totuși, și un motiv de pesimism: faptul că PIB în primul trimestru din 2025 se estimează că a crescut numai cu 0,1% față de al patrulea trimestru din 2024, după ce INSEE estimase 2%, ceea ce înseamnă un deficit de aproximativ trei miliarde de euro, mai puține venituri pentru stat și complicații în construcția bugetului pe 2026.
Iar Banca Franței, în proiecțiile sale macroeconomice din martie, și-a revizuit în scădere față de decembrie prognozele de creștere pentru 2025, de la +0,9% la +0,7%. Principala revizuire în scădere se referă la exporturi, care se așteaptă să fie afectate de incertitudinea legată de barierele comerciale și de cererea globală mai mică decât se estimase în decembrie.
În aceste condiții, tarifele de transport din Franța au scăzut din nou în martie față de luna anterioară, dar acum se pare că această scădere nu are drept cauze principale pesimismul antreprenorilor din domeniu și scăderea din ultimele luni a volumelor, ci ieftinirea energiei. Conform indicelui Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), prețul motorinei a scăzut cu 4,5% în martie față de februarie, confirmând tendința de scădere din luna anterioară. Iar analiștii Upply comentează că firmele de transport rutier de marfă au nevoie de acest respiro, câtă vreme, potrivit celei mai recente publicații a firmei de consultanță Altares din primul trimestru al lui 2025, au fost cu 3,7% mai puține falimente ale companiilor de transport rutier din Franța decât în perioada similară din 2024, datorită scăderii de 8,9% a lichidărilor ordonate de instanță. Rămâne de văzut însă dacă această îmbunătățire se confirmă în perioada următoare.
… iar Upply pune asta mai ales pe seama peisajului politic și economic incert și a supracapacității structurale a pieței (France: road transport prices drop sharply). Reamintim că perioada de incertitudine a început în Franța pe 9 iunie, după dizolvarea Adunării Naționale de către președintele Emmanuel Macron, și s-a încheiat după aproape două luni, când președintele l-a numit pe noul prim-ministru, Michel Barnier, iar după aproximativ două săptămâni s-a știut și componența guvernului. Singura problemă este că în Franța nu există majoritate absolută în parlament, ceea ce va îngreuna munca executivului.
Numirea lui François Durovray ca ministru al Transporturilor a fost destul de bine primită în cercurile profesionale, arată Upply, acesta fiind recunoscut pentru cunoștințele sale în domeniul transportului de călători. Dar acum el trebuie să-și dovedească interesul și pentru problemele specifice transportului de marfă, unde Upply crede că va avea de lucru și că primele sale decizii sunt așteptate cu nerăbdare, în special de transportatorii rutieri, care trec printr-o perioadă dificilă.
În ciuda lungii perioade de incertitudine politică, economia franceză nu a mers rău în ultimul timp. Banque de France și-a revizuit în sus previziunile de creștere pentru 2024 și, conform celor mai recente proiecții prezentate la jumătatea lui septembrie, așteaptă o creștere a PIB de 1,1%, în loc de 0,8%, cât prognozase anterior. Perspectivele de creare de locuri de muncă par a fi puțin mai dinamice, iar în 2025 nu se așteaptă să dispară locuri de muncă, deci rata șomajului ar urma să rămână la 7,5%.
Climatul de afaceri a continuat să se redreseze în septembrie 2024, iar cifrele institutului de statistică INSEE arată un plus de 0,8 puncte, după o creștere de aproape trei puncte în august datorită Jocurilor Olimpice. Deci indicele climatului de afaceri se apropie de nivelul din iunie (99) și de media pe termen lung (100), fapt datorat redresării sectoarelor cu amănuntul și cu ridicata și climatului stabil din industrie și servicii.
Pentru al treilea trimestru, Banque de France anticipează o creștere semnificativă a PIB, iar în octombrie, conform așteptărilor companiilor, activitatea ar trebui să continue să progreseze în industrie, să rămână lentă în servicii și să fie stabilă în construcții, potrivit sondajului economic lunar publicat la începutul lui octombrie de Banca Națională, confirmând un anumit optimism pentru trimestrul al treilea.
În acest context de dinamism economic – moderat, dar mai mare decât s-a anticipat – ar fi fost normal să vedem o stabilitate a tarifelor de transport rutier, dar în realitate ele au scăzut mult, cu 2,2% față de august 2024, după două luni bune datorate Jocurilor Olimpice. Este a doua cea mai mare scădere din 2024, după cea din ianuarie, iar optimismul antreprenorilor pare să fi dispărut.
Prețurile combustibililor în Franța au scăzut brusc în ultimele luni, în mare parte din cauza scăderii prețurilor țițeiului pe piețele mondiale, ceea ce afectează prețurile de transport, dar explică doar parțial scăderea lor.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit