Claudia Barbu (smartdiesel) a vorbit în cadrul Galei Tranzit despre impactul pe care noua taxă de drum din Germania îl va avea asupra costurilor de transport și a subliniat faptul că această țară doar dă startul și va fi urmată de celelalte, că taxarea CO2 se va aplica în toată Europa și că este un adevăr pe care noi toți trebuie să-l înțelegem. „De aceea ne pregătim clienții să calculeze care va fi impactul exact al noii taxe asupra costurilor lor și cum pot transfera sumele în plus către beneficiarii transportului. Deoarece, fiind un domeniu cu o marjă de profit redusă, este clar că transportatorii nu pot suporta creșterile de costuri, dar nici clienții lor, deci până la urmă noi toți, beneficiarii finali, vom plăti mai mult în următorii 10 ani. De aceea în ultimul timp am comunicat constant că se întâmplă asta și că în timp lucrurile se vor adapta. Și când a trecut Ungaria de la vinietă la taxă/km a fost o creștere de la 12 la 120 de euro pentru tranzitarea ei și a fost un șoc, dar am supraviețuit. La fel va fi și acum, dar pentru asta trebuie să înțelegem clar care sunt costurile în plus și să le transmitem mai departe.“ Reprezentanta smartdiesel a atras atenția asupra faptului că inclusiv camioane înmatriculate în august 2023 intră în Clasa 1 de emisii de CO2, deci un vehicul foarte nou nu presupune o taxă mai mică. Iar costurile vor continua să crească în timp. „Conform estimărilor noastre, pentru care am colectat multe documente, doar 5-6% dintre camioane sunt din Clasa 2 sau 3. Cele mai multe sunt din Clasa 1.“ smartdiesel a realizat, împreună cu Decebal Popescu (Transport Academy), studii de caz vizând rute pe care merg mai des camioanele românești, și a rezultat, în cazul unui model Euro 6 de peste 18 t din Clasa 1 de emisii (pentru că despre 2 și 3 nu are sens să discutăm, câtă vreme sunt atât de puține), un cost suplimentar, de la 1 decembrie 2023, de 118 euro pentru o cursă România-Olanda sau de 110 euro pentru România-Belgia. La care se vor adăuga 10 euro în plus față de acum la traversarea Austriei (țară care își va anunța oficial noile taxe la jumătatea acestei luni și pentru care deocamdată se cunoaște procentul de creștere) și 32 de euro în plus pentru traversarea Ungariei.
Dar nu numai taxele de drum vor crește, ci și prețul motorinei ar putea fi tot mai mare în următoarea perioadă, inclusiv din cauza conflictelor din Orientul Mijlociu. În aceste condiții, Claudia Barbu le recomandă managerilor de transport să fructifice orice oportunitate de a face economii: să alimenteze din Spania dacă pot, pentru a beneficia de subvenție, sau din Croația, de unde unele firme românești au început deja să recupereze acciza. „Discutați, deci, în permanență cu furnizorii dumneavoastră, care se informează în legătură cu dinamica prețurilor în diverse țări.“
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit