Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În Franța, conflictul privind creșterile salariale în transportul rutier s-a încheiat cu un acord semnat de asociațiile patronale (FNTR, OTRE, TLF și CNM) și sindicatele CFDT, CFTC, CGT și Snatt-Cfe-Cgc, în timp ce sindicatul FO/UNCP nu a semnat acordul. În timpul negocierilor, FNTR și OTRE propuseseră o creștere salarială de 6%, în timp ce TLF a oferit 5,7%, în ambele cazuri începând cu 1 ianuarie 2023. Sindicatele au respins aceste propuneri, deoarece majorările nu reflectau creșterea costului vieții.

Așadar, FNTR și OTRE s-au relansat cu avansarea majorării de 6% de la 1 decembrie 2022 și cu angajamentul unei noi întâlniri în 2023 în cazul în care salariul minim interprofesional SMIC – care în Franța a crescut deja cu 8% în octombrie 2021 – va crește în continuare de la 1 ianuarie 2023. Propunerea a fost acceptată de aproape toate sindicatele, care reprezintă majoritatea lucrătorilor. FO/UNCP se opune, deoarece majorarea se încadrează în domeniul de aplicare a salariului minim, iar acordul nu include a 13-a lună de plată.

Această reevaluare salarială face parte dintr-o creștere mai generală a costurilor transportului rutier de mărfuri în Franța. Potrivit CNR, între septembrie 2021 și septembrie 2022, costul combustibilului a crescut în medie cu 16% pentru cei care folosesc camioane diesel, în timp ce creșterea a fost de 47% pentru cei care folosesc vehicule pe gaz natural. Celelalte elemente prezintă o creștere medie de 6%.

De la 1 octombrie, salariul minim brut interprofesional (smic) din Franța a crescut de la 10,25 la 10,48 de euro/oră, deci cu 2,2%, modificare care a avut loc automat, deoarece Codul Mucii din această țară prevede creșterea lui imediat ce indicele prețurilor de consum crește cu mai mult de 2% de la ultima modificare a salariului minim. Prin urmare, salariul lunar minim brut crește de la 1.554,58 la 1.589,47 de euro.

Această creștere afectează mai ales salariile șoferilor de camion din firme care îi plătesc cu salariul minim, dar și salariile ucenicilor, așa cum explică publicația Les Routiers.

Actualizarea va intra în vigoare imediat după publicarea decretului în Jurnalul Oficial.