Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sectorul transportului rutier se confruntă cu o penurie gravă și fără precedent de șoferi, care este de așteptat să se tripleze până în 2026 dacă nu se iau măsuri. Într-o scrisoare adresată Președinției suedeze a Consiliului Uniunii Europene, Asociația Operatorilor Europeni de Transport de Pasageri (EPTO) și Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU) au cerut revizuirea Directivei UE privind obținerea permisului de conducere, în sensul reducerii vârstei minime pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar la 18 ani.

În prezent, aceasta este între 21 și 24 de ani în majoritatea țărilor UE, o barieră uriașă în atragerea noilor șoferi după terminarea studiilor. Vârsta minimă poate varia într-o țară și în funcție de reglementările locale, de distanța care poate fi condusă, de rutele internaționale față de cele naționale și de tipul de certificare deținut de șofer.

„În curând, UE ar putea fi pe minus cu aproximativ 100.000 de șoferi de autobuz și autocar, iar consecințele sunt înspăimântătoare. Vorbim de îngreunarea serviciile esențiale de mobilitate și de punerea în pericol a ambițiile UE de reducere a emisiilor de CO2, deoarece ar duce la o mobilitate colectivă mai mică”, a declarat directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian. „Folosirea revizuirii în curs a Directivei UE privind permisul de conducere pentru a stabili vârsta minimă pentru toți șoferii profesioniști la 18 ani este o modalitate de a facilita accesul la profesie pentru mai mulți tineri”, a adăugat ea.

Pentru a aborda problema crizei de șoferi, operatorii trebuie să atragă noi angajați și să reducă media de vârstă a acestora. Atenție! Doar 5% dintre șoferii de autobuz și autocar au în acest moment 25 de ani sau mai puțin. Dacă însă se va ridica bariera de vârstă, sectorul poate reduce decalajul, cu dublarea ponderii șoferilor sub 25 de ani până în 2030.

Sprijinul financiar din partea guvernelor este, de asemenea, necesar pentru a reduce costurile cu obținerea permiselor de conducere, dar și pentru a atrage noi șoferi, inclusiv tineri, femei, șoferi străini calificați și alți profesioniști.

Cererea de șoferi de autobuz și autocar este de așteptat să crească cu 20% în următorii ani, deoarece vânzările totale de la agențiile de turism, operatorii de turism, serviciile de rezervare și activitățile conexe revin progresiv la nivelurile pre-pandemie.