22 din cele 27 de țări ale UE nu au pus încă în aplicare sau au pus în aplicare cu întârziere noile norme privind detașarea transnațională a șoferilor de camion. Comisia Europeană a trimis acestor guverne scrisori de încălcare a dreptului comunitar pe 14 martie. Potrivit Comisiei, statele care nu au reușit să pună în aplicare Directiva UE 2020/1057 în termenul prevăzut sunt Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Croația, Republica Cehă, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburgi, Maltei, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovenia, Spania și Suedia.
Noile norme trebuiau să fie puse în aplicare în întreaga UE până pe 2 februarie 2022. În special, Germania, Belgia, Țările de Jos, Spania, Italia, Suedia și Austria nu s-au conformat Directivei UE 2020/1057, în timp ce Bulgaria, Ungaria, Croația, Polonia, Lituania, Letonia, Estonia și Republica Cehă au întârziat să o facă. Interesant este faptul că multe dintre țările care nu au aplicat noile reguli sunt chiar cele care le-au promovat, susținând că detașarea neregulamentară provoacă concurență neloială pe teritoriul lor, ceea ce sugerează faptul că multe state vest-europene au vrut o legislație restrictivă, dar doar pentru țările estice, care vor fi, cel mai probabil, și singurele controlate.
România și Slovacia, care s-au opus Pachetului, considerate și principalele surse de șoferi detașați, sunt, surprinzător, printre puținele care au implementat deja Pachetul Mobilitate, ca să nu spunem că România l-a aplicat chiar un pic mai restrictiv decât o cere directiva europeană, cerând administratorilor firmelor de transport să își asume, prin declarație pe proprie răspundere, respectarea tuturor reglementărilor în domeniu, inclusiv întoarcerea camioanelor în țară. Printre țările care au mai aplicat Pachetul sunt Danemarca, Finlanda și Franța.
Guvernul Poloniei a prelungit timpul zilnic de conducere pentru șoferii de camion, de la 4 martie la 2 aprilie 2022, pentru a facilita livrările de ajutoare pentru Ucraina. Noile norme prevăd o perioadă zilnică maximă de 11 ore, ceea ce face ca perioada săptămânală să ajungă la 60 de ore, iar perioada de 2 săptămâni consecutive la 96 de ore.
Pauza de 45 de minute trebuie să fie luată acum după 5 ore și jumătate de condus consecutiv. În plus, șoferii își pot lua odihna săptămânală obișnuită în cabina autocamionului. Șoferii care aplică noile reguli trebuie să noteze pe discurile sau pe imprimatele tahografului motivele pentru care au făcut acest lucru. Este posibil totuși ca această derogare valabilă să nu fie luată în considerare de autoritățile de control din alte țări.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit