Gheorghe Vlase, unul dintre transportatorii care au ajuns, de-a lungul carierei lor, la o flotă în jur de 200 de camioane, atât în transportul de mărfuri generale, dar şi în distribuţie regională şi transport specializat cu cisterne, a fost prezent la TTA cu o ediţie înnoită a autotractorului maro chihlimbar cu semiremorcă cu prelată în aceleaşi nuanţe purtând chipul poetului Mihai Eminescu cu versuri din poezia „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie…” – numai că autotractorul nu mai e o Scanie ediţie limitată Dark Amber, ci un Ford Trucks F-Max, cu care Gheorghe Vlase, care este și un experimentat conducător auto, vrea să probeze atât calităţile camionului produs în Turcia şi comercializat în prezent în toată Europa, cât şi importanţa condusului economic şi eficient, cu efecte remarcabile în consumul de combustibil, cât şi la nivelul cheltuielilor de service.
Pasionat până la obsesie al conducerii economice și eficiente, Gheorghe Vlase a demarat acum câteva luni un proiect împreună cu AIC Trucks, prin care își propune să demonstreze rentabilitatea camioanelor Ford Trucks pe termen lung. Tocmai din acest motiv, test-ul de anduranță este realizat și monitorizat pe parcursul mai multor luni.
În prima jumătate de an, camionul testat va fi condus exclusiv pe rute interne, fiind înregistrate vitezele de deplasare, topografia și dificultatea traseelor în diferite zone ale țării, fiecare cu specificitatea ei. Apoi, următoarele șase luni, vehiculul va ieși și pe Comunitate, pentru a se vedea performanțele de conducere pe drumurile mai bune din Europa de vest.
Întreg testul va fi documentat lunar, cu informații intermediare despre condus și mici filme difuzate pe rețelele sociale, astfel încât toți cei care doresc să urmărească parcursul vehiculului să o poată face.
Gigi Vlase și-a ales pentru acest test un Ford F-Max, de 480 CP, în configurație standard, tocmai pentru a demonstra faptul că pentru a face performanță în planul consumului nu este nevoie de echipări speciale. „Ford Trucks este un brand relativ nou pe piața din România și mărturisesc că, la început, am avut aceleași prejudecăți și neîncredere în capacitățile vehiculului, ca mulți alți colegi din piață. Am încercat însă produsul, chiar vechiul model T, și, după ce am văzut că mi-a scăzut consumul de carburant cu 12-13% față de ceea ce conduceam zilnic, m-am hotărât să acord mai multă atenție acestui camion. În plus, am fost impresionat și de alte funcții și sisteme, cum ar fi retarderul, foarte puternic și eficient.“
Primele săptămâni au fost de acomodare cu vehiculului, după care, pe măsură că au fost deprinse și accesate toate funcțiile, cifrele de consum au început să arate din ce în ce mai bine. În prima lună de test, media de încărcare a fost 19,8 t, iar consumul – realizat exclusiv pe intern – se apropia de 27 l/100 km.
„Relieful din România este foarte diferit și mult mai complex decât în alte țări. Găsești toate formele de relief, dar și toate tipurile de drumuri, din păcate, multe de proastă calitate. Este adevărat, începe să se simtă o îmbunătățire a covorului asfaltic în mai multe zone“, a precizat Gheorghe Vlase.
În lunile următoare ale testului de anduranță, rezultatele de consum au început să se îmbunătățescă și mai mult. „Pot spune că am înregistrat economii de câte 400 l/lună comparativ cu ce aveam anterior. În stilul acesta, în cinci ani, economia realizată acoperă aproximativ jumătate din prețul de achiziție al camionului nou. Trebuie însă să fii receptiv la nou și să vrei să înțelegi particularitățile fiecărui vehicul în parte. Un exemplu simplu este acela că funcția cruise-control are la Ford Trucks o particularitate față de alte mărci, pe care dacă o folosești așa cum trebuie poate să te ajute mult la consum. Astăzi, la cinci luni de la începerea testului de anduranță, pot spune că vehiculul se comportă excepțional: am parcurs 41.000 km, iar consumul mediu pentru toată perioada este între 26 și 26,4 l/100 km, la o medie de tonaj de 20 t per cursă. De asemenea, consumul de AdBlue este de circa 1,2-1,3 l/100 km, mult mai mic decât al unor branduri consacrate care au redus consumul de combustibil, dar l-au crescut pe cel de AdBlue. Practic, consumul de AdBlue la Ford Trucks F-Max este comparabil cu nivelul de la Euro 5.“ F-Max folosit la testul de anduranță este echipat cu transmisie ZF TraXon, cu 12 trepte, însă noile camioane Ford Trucks dispun acum de o cutie de viteze nouă, cu 16 trepte, care poate fi exploatată și mai bine pentru un consum optim de combustibil. Instruirea șoferilor este însă vitală, pentru a putea exploata la maximum beneficiile noilor tehnologii, tot mai performante.
Manager cu experienţă şi în condusul camioanelor, Gheorghe Vlase a vorbit la TTA despre importanţa unui şofer bine instruit.
„Sunt câteva zone în țară unde camioanele își dau examenul de manevrabilitate și consum, așa cum îi place lui Gheorghe Vlase să spună, cum ar fi serpentinele de pe Timiș. Iar Ford Trucks nu este cu nimic mai prejos față de alte mărci”, spune Gheorghe Vlase care de câteva luni conduce un Ford F-Max cu care a obţinut consumuri de combustibil de circa 26 l la 100 km cu 20 t încărcătură. „Important este ca atunci când tragi linie să rămâi pe profit, iar o marjă de 5-6% este mulțumitoare. Ford Trucks este foarte bun, îți oferă satisfacție la condus și, cu siguranță, este un camion cu care se fac bani.“
Una dintre principalele probleme cu care se confruntă toate companiile de transport din țară este pregătirea deficitară a șoferilor – a atras atenția Gheorghe Vlase – pentru că diferența de consum o face, în principal, șoferul. Este adevărat că producătorii de camioane promovează tot felul de sisteme automatizate care ușurează munca conducătorilor auto și îi ajută să obțină un consum de carburant cât mai mic. Dar nu te poți limita niciodată doar la asta.
„Un șofer bine pregătit înseamnă un camion mai puțin în service“. Oricum, AIC Trucks, importatorul Ford Trucks în România, nu are nicio problemă la acest capitol, ci dimpotrivă. Rețeaua de puncte de service este una dintre cele mai mari din țară. Oricum, odată livrate camioanele, performanțele acestora sunt monitorizate grație sistemelor telematice instalate și, acolo unde se constată o exploatare defectuoasă, echipa AIC Trucks intervine cu training pentru șoferi, astfel încât să își îmbunătățească performanțele de conducere.
O altă problemă semnalată este timpul pierdut la încărcare/descărcare (în medie, 4 ore per camion) și ineficiența multor angajați din depozite și din logistică, care afectează programul de lucru al șoferilor și productivitatea companiilor de transport. Pe de altă parte, toți acești timpi de așteptare – la încărcare, în blocaje, în frontiere etc. – scad din atractivitatea meseriei de șofer profesionist. Industria are multe provocări la această oră, care țin de concurență, tarife de transport, costuri de operare etc. „Viitorul constă însă în pregătirea temeinică a șoferilor: cine reușește să facă acest lucru, poate să se culce liniștit. Profitul îl fac șoferii”, a atras atenţia Gheorghe Vlase.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit