Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

sursa foto: ROADPOL European Roads Policing Network

În perioada 8-14 mai 2023 a avut loc Săptămâna de control ROADPOL „Truck and Bus” la nivel european, a doua din acest an, care se concentrează pe controlul transportului comercial de mărfuri și de persoane.

În luna mai a acestui an, în total, 28 de țări au sprijinit operațiunea Truck & Bus. Conform feedback-ului acestora, au fost controlate 142.732 de camioane și 92.403 autobuze. În timpul acestei săptămâni de control au fost constatate 38.589 de încălcări, dintre care 34.270 s-au înregistrat la camioane și restul de 4.319 la autobuze. De 1.230 de ori a trebuit să se interzică continuarea călătoriei până când șoferul și-a luat perioada de odihnă legală sau până când starea corespunzătoare a vehiculelor sau a încărcăturii a fost restabilită.

Rata de încălcare a fost de 24,01% pentru transportul de marfă și de 4,67% pentru autobuze. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că s-a constatat o încălcare în aproape 1 din 4 camioane verificate.

Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, rata totală de încălcare a legii în cazul camioanelor rămâne stabilă și în creștere – de la 23% la 24%. Ceea ce este îngrijorător este rata încălcărilor grave – cele care necesită confiscarea camionului și întreruperea călătoriei. Această rată a crescut cu 50% față de anul trecut. Vestea bună este că încălcările pentru autobuze au scăzut. În timp ce în urmă cu un an acestea au fost detectate în 7% din inspecții, de data aceasta rata este sub 5%.

„Toate acestea arată că traficul de marfă reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este în continuare necesară. Polițiștii europeni au un standard foarte ridicat de pregătire în ceea ce privește controalele în traficul greu, ceea ce se reflectă în rata ridicată de reclamații”, a comentat secretarul Grupului de lucru pentru operațiuni ROADPOL, Henk P. Jansen, de la Poliția Națională Olandeză.

Potrivit acestuia, în cazul camioanelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în ceea ce privește centurile de siguranță și alte dispozitive de reținere, viteza, depășirea timpului de conducere, setările tahografului și documentele vehiculului.

În total, 7.564 de șoferi (7.365 șoferi de camioane, 199 șoferi de autobuze) au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult timp decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii. De 1.986 de ori, tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător. În 259 de cazuri au fost detectate manipulări ale tahografelor digitale

„Bâjbâiala cu setările tahografului sau chiar manipularea acestora îmbracă forme mai mari în fiecare an. Motivul pentru acest tip de fraudă ar putea fi presiunea concurențială susținută în această industrie încă în creștere. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt mai mari. În special din cauza oboselii șoferilor, se pot produce coliziuni cu consecințe grave, nu numai pentru șoferul camionului sau al autobuzului, ci și pentru ceilalți participanți la trafic”, spune Henk P Jansen.

Din păcate, 173 de șoferi au fost găsiți participând la traficul rutier sub influența alcoolului, precum și 26 de șoferi sub influența drogurilor. În 2.695 de cazuri (2.556 de camioane și 139 de autobuze) au fost constatate defecțiuni tehnice grave. La 736 de camioane (< 12 tone), 331 de camioane (> 12 tone) și 46 de autobuze au fost înregistrate depășiri de greutate. De asemenea, asigurarea încărcăturii era insuficientă la 824 de camioane.

Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc între 6 și 12 noiembrie 2023.