Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Camerei Deputaţilor ca, prin legea de aplicare a OUG 41/2022, să amâne aplicarea sistemului informatic de monitorizare a transporturilor cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu 12 luni și să excludă de la sancționare operatorii de transport, similar modelului EKAER din Ungaria.

Conform OUG 41/2022, dacă șoferul vehiculului de transport nu verifică valabilitatea codului UIT și circulă peste termenul de valabilitate  de 5 zile al acestuia, operatorul de transport este sancționat cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Asociaţia patronală a solicitat Ministerului de Finanțe să nu responsabilizeze cărăuşii și să nu îi sancționeze dacă aceștia nu dețin documente referitoare la sistemul Ro e-transport, ci să elaboreze actul legislativ similar modelului din Ungaria, pe care l-au luat ca reper.

„În Ungaria sistemul de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat – EKAER nu pune nicio presiune pe transportator și se asigură că beneficiarul/expeditorul mărfii respectă regulile prin solicitarea de la aceștia a unei garanții de risc. În condițiile în care obligația în sistemul RO e-Transport a declarării datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine destinatarului/expeditorului, beneficiarului, furnizorului și depozitarului mărfii, considerăm că sancțiunile aplicate conducătorului auto și transportatorului rutier sunt abuzive și dublează sarcinile administrative, atât pentru conducătorul auto, cât și pentru firmă. Prin legislația europeană, firmele de transport și activitatea conducătorilor auto sunt foarte reglementate și prin documentul de transport (contractul de transport CMR, e-CMR) obligatoriu de păstrat la bordul vehiculului în toată Europa se poate verifica marfa transportată. Legea  PL-x 274/2022 de aprobare a  OUG 41/2022 trebuie să țină cont și să integreze și e-CMR (contractul de transport digital e-CMR)  care este singurul document de transport impus și de legislația europeană.”, se arată într-un comunicat UNTRR.

OUG 41/2022 trebuie să intre în vigoare la 1 iulie 2022 și termenul pe care îl au la dispoziție agenții economici, atât din UE/ Non UE, cât și din România, pentru a se informa, a se adapta, a se conecta și a testa sistemul informatic RO e- transport este foarte scurt. Pentru a preîntâmpina blocajul din lanțul de transport și așa afectat de criza de șoferi, contextul economic și cozile mari din frontiere, UNTRR solicită amânarea cu 12 luni a intrării în vigoare a normelor legislative.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează situația gravă pe care o traversează transportatorii rutieri de vehicule, afectați direct de consecințele crizei globale de microcipuri din industria automotive și solicită Guvernului României măsuri de sprijin pentru salvarea acestui sector de activitate.

În 2021, 7,1 milioane de autovehicule nu pot fi fabricate datorita crizei microcipurilor. Reducerea  producției uzinelor de autovehicule din România, paralizate din cauza crizei globale de microcipuri, a perturbat semnificativ activitatea transportatorilor de vehicule. Încă din 2020, activitatea companiilor de profil a fost puternic afectată de pandemie, iar situația acestora s-a agravat anul acesta, odată cu escaladarea crizei componentelor electronice pentru industria automotive.

Urmare a problemelor legate de furnizarea de semiconductori care afectează o mare parte din industria auto globală, uzinele Dacia de la Mioveni și Ford de la Craiova și-au redus drastic producția, ajungând în septembrie la jumătatea volumelor înregistrate în aceeași perioadă din anul trecut, potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

În acest context economic dificil pentru industria automotive, UNTRR solicită Guvernului să acorde în regim de urgență o linie de ajutor financiar nerambursabil cărăuşilor rutieri români de vehicule afectați de criza microcipurilor (deşi nu sunt singura categorie de operatori de transport afectaţi de la începutul pandemiei şi până acum), de minim 10.000 lei/lună pentru fiecare vehicul neutilizat, pentru a menține capacitatea de transport auto până la reluarea producției la capacitate normală. În lipsa unei astfel de măsuri, firmele de profil își vor reduce capacitatea sau se vor închide, iar la reluarea producției auto la capacitate normală, transportul va fi efectuat de firme din afară, la tarife mai mari, care vor penaliza competitivitatea producției auto din România.