Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Atunci când Anadolu Automobil Rom a început promovarea transportului electric urban în România, acest domeniu era considerat experimental. Cu toate acestea, evoluția tehnologică și determinarea companiei au adus multiple succese și recunoașteri. Anul trecut, Anadolu Automobil Rom a livrat zeci de autobuze electrice urbane către mai mulți clienți din România, achiziționate prin Programul Național de Redresare și Reziliență, transformând astfel transportul public local.

Importatorul cu sediul în Ciolpani a devenit cunoscut datorită mărcii Isuzu și modelului Turquoise, extinzându-se apoi pe piața autobuzelor urbane. Semnarea contractelor cu Karsan și SOR a permis Anadolu Automobil Rom să ofere vehicule între 6 și 18 m lungime, acoperind transportul public local, interurban și turistic.

Iar dacă 2024 s-a încheiat cu un procent de aproximativ 90% de vehicule urbane, trendul pare să continue și în 2025. Anadolu Automobil Rom are deja contractate peste 300 de autobuze și microbuze pe care urmează să le livreze clienților săi din toată țara. Desigur, acesta este doar începutul. Importatorul român are deja pregătite și oferte pentru cei care doresc să-și achiziționeze vehicule pentru transportul interurban.

Pe lângă binecunoscutele modelele Novo Ultra, Turquoise și Visigo produse de Isuzu, producătorul turc are în ofertă și modelele Grand Toro și Kendo. Acesta din urmă este un autobuz interurban din clasa de 13 metri ce se pretează excelent pentru rutele mai aglomerate. Totodată, Grand Toro se distinge prin capacitatea de 35+1+1 locuri care-l face un concurent redutabil pe piață datorită atât costurilor reduse de exploatare, cât și designului modern.

Gama Karsan a devenit mai cunoscută în România în primul rând prin micul vehicul Jest. Datorită motorizării economice și dimensiunilor reduse, modelul a surprins prin costurile sale de exploatare similare cu cele ale unui autoturism. Capacitatea sa l-a transformat într-un favorit al celor care fac transport public în localități cu un trafic redus de călători. De asemenea, a fost preferat și pentru zonele urbane aglomerate, cu străzi înguste. Trecerea de la motorizarea diesel la cea electrică a micului Jest a fost realizată în colaborare cu furnizorul german BMWi. Astfel, pe lângă caracteristicile de mobilitate amintite mai sus, e-Jest a reușit să convingă și prin aptitudinile sale ecologice.

Producătorul Karsan a evoluat de asemenea pe segmentul de vehicule destinate transportului public local și cu modelele Atak și e-ATA. Acestea din urmă sunt disponibile cu dimensiuni cuprinse între 9 și 18 metri, iar performanțele lor sunt apreciate de către companiile de transport public local din mai multe localități, precum Timișoara, Brașov, Slatina și altele.

Temsa este una dintre cele mai apreciate companii producătoare de autobuze și autocare din Turcia. Experiența, calitatea produselor și tenacitatea producătorului din Adana au ajutat compania să evolueze și să devină un jucător important pe piețele din Europa de Vest și din Statele Unite. În România, modelul Prestij a devenit foarte cunoscut datorită fiabilității, costurilor de operare și a capacității de transport. Aceste calități sunt confirmate de sutele de asemenea vehicule existente în circulație România, unele apropiindu-se deja de două decenii de activitate.

SOR este marca ce a început ascensiunea importatorului Anadolu Automobil Rom pe piața autobuzelor urbane electrice din România. Pe lângă gama variată de produse destinate transportului public local sustenabil, producătorul ceh de autobuze are în ofertă și vehicule interurbane cu dimensiuni între 9 și 12 metri, cu motorizări diesel sau cu gaz natural comprimat.

Anadolu Automobil Rom este, așadar, un importator complex, ce poate oferi soluții personalizate de transport pentru orice companie din domeniu. În plus, experiența mare, capacitatea de a deplasa rapid echipe de asistență tehnică și stocul de piese consistent au transformat compania într-un partener de încredere pentru sute de clienți.

Inmatricularile de microbuze si de autobuze in primele 6 luni ale anului au fost relativ modeste, potrivit evidentelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule (DRPCIV). Asa cum era de asteptat in contextul pandemiei, achizitiile au fost mult reduse, fiind inmatriculate in special vehiculele comandate deja de dinainte. Astfel, cele mai multe autobuze au fost inregistrate in februarie (21 noi, 116 second-hand aflate la prima inmatriculare in Romania si alte 86 tranzactionate pe piata interna) si in iunie (26 noi, 31 SH importate si 49 tranzactionate intern). Martie arata inca bine in cifre, in timp ce aprilie si mai, desi sunt, de regula, luni de varf pentru achizitiile de vehicule, au fost foarte slabe.
In prima jumatate a acestui an s-au inmatriculat, asadar, 69 de autobuze noi, 417 second-hand aflate la prima inmatriculare in tara noastra si 306 second-hand tranzactionate intern. Prin comparatie, in 2019, numai in primele 4 luni fusesera importate deja aproape 550 de autobuze, iar alte 335 fusesera vandute intre transportatorii romani.
Pozitia intai la inmatricularile de autobuze noi in prima jumatate a anului este ocupata de BMC, cu 14 unitati, urmat de Isuzu, cu 11, Dypety si Mercedes-Benz, cu cate 8 unitati. SOR si VAG Bus, din Piatra Neamt, mai figureaza in lista producatorilor care au avut masini noi livrate, cu cate 7 autobuze, urmati de Temsa (5), MAN (3), VDL (2), C&I (2), Otokar si Granton (din China), cu cate o masina.
Preferintele carausilor romani in ceea ce priveste vehiculele second-hand au ramas neschimbate. Astfel, din cele 417 autobuze rulate aflate la prima inmatriculare in Romania nu mai putin de jumatate sunt Daimler Buses: 112 Mercedes-Benz si 100 Setra. Urmeaza MAN, cu 44 de autobuze, Iveco (31), Irisbus (25), Temsa (19), Volvo (16) si Scania (12). Si in ceea ce priveste tranzactiile pe piata interna clasamentul producatorilor este similar, fiind condus de Mercedes-Benz, cu 70 de unitati.