Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe ruta de la Madrid la Paris, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut în al doilea trimestru din 2024 cu 1,7% față de trimestrul anterior, până la 1.486 de euro (1,17 euro/km), și cu 4,9% față de perioada similară din 2023, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply,. Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au crescut cu 4,2% față de trimestrul anterior, până la 1.541 de euro (1,22 de euro/km), dar sunt cu 8,2% mai mici decât în perioada similară a anului anterior.

Pe sensul celălalt, de la Paris la Madrid, tarifele din contracte au crescut cu 4,1% față de primul trimestru din 2024 și cu 10,8% față de al doilea trimestru din 2023, până la 1.767 de euro (1,39 de euro/km), iar cele spot au crescut cu 1,4% față de trimestrul anterior și cu 18,8% față de anul anterior, până la 1.910 euro (1,50 de euro/km).

De la Madrid la Paris tarifele spot sunt acum cu 3,7% mai mari decât cele din contracte, spre deosebire de primul trimestru din 2024, când cele spot au fost cu 2,2% mai mici. Iar de la Paris spre Madrid diferența este de 8,1%, după ce în trimestrul anterior fusese de 11,0%.

Cererea consumatorilor din Franța este în ușoară creștere, iar comerțul cu amănuntul neajustat a crescut cu 2,4% față de trimestrul anterior. Presiunile inflaționiste se atenuează din cauza cererii slabe din ultimul an, mai ales că nu doar 2023, ci o perioadă mai lungă post pandemie a fost marcată de o inflație ridicată, care a făcut consumatorii mai puțin dispuși să cumpere. Schimbarea cererii a exercitat o ușoară presiune ascendentă asupra tarifelor de transport spot pe această rută, iar ele au crescut puțin față de trimestrul anterior – deși sunt mai mici decât în 2023.

În Spania, cererea consumatorilor a crescut cu 3,7% și, după o perioadă de instabilitate pe piața FMCG, cheltuielile de consum au crescut cu 4,8% față de anul precedent, în mare parte datorită stabilizării prețurilor la alimente. Cheltuielile pentru bunuri de consum, bunuri de folosință îndelungată și tehnologie pentru uz casnic s-au ridicat la 35 de miliarde de euro în primul trimestru din 2024, potrivit noului barometru NIQ privind cheltuielile cu amănuntul, în creștere cu 4,6% față de aceeași perioadă din 2023.

Potrivit Institutului Național de Statistică (INE) din Spania, producția a crescut în mai 2024 cu 0,4% față de mai 2023, în condițiile în care aprilie 2024 comparativ cu aprilie 2023 a crescut cu 0,2%. Sectorul cu cea mai mare scădere, de 1,1%, a fost cel al bunurilor de capital. Lipsa cererii industriale contribuie la scăderea tarifelor de transport din contracte și față de trimestrul anterior, și față de anul anterior.

În ceea ce privește producția, aceasta a scăzut în Franța în mai 2024 cu 2,1% față de aprilie 2024, după o creștere de 0,6% în aprilie față de martie, probabil din cauza creșterii în mai mare măsură decât în Spania a costurilor de producție. Concret, în Franța ele au crescut cu 1,5% față de trimestrul anterior, în timp ce în Spania s-au menținut.

Deocamdată aceste tendințe se reflectă în tarifele de transport spot, care le depășesc pe cele din contracte, iar pe termen mediu și lung ne putem aștepta ca și cele din contracte să crească moderat, pentru a reflecta revenirea cererii.