Ad
Ad
Ad
Ad

Intrarea României în Spațiul Schengen cu granițele terestre nu este doar un succes diplomatic, ci și un pas major către eficiență economică și sustenabilitate. Eliminarea controalelor la frontieră aduce beneficii semnificative transportatorilor și economiei naționale, reducând timpii de așteptare, costurile operaționale și impactul asupra mediului.

Până la aderare, camioanele petreceau anual aproximativ 23,5 milioane de ore în așteptare la granițele României, potrivit unui studiu al UNTRR. Această problemă genera costuri ridicate și un consum excesiv de combustibil. Potrivit Carbon Tool, o platformă de analiză a amprentei de carbon, eliminarea acestor blocaje aduce economii semnificative. Anual se economisesc 35 de milioane de litri de motorină, suficienți pentru alimentarea a peste 700.000 de autoturisme timp de o lună. De asemenea, se reduce cu 95.000 de tone emisii de CO₂, echivalentul cantității absorbite de 1,5 milioane de copaci. Economiile financiare se ridică la 53 de milioane de euro pe an, sumă comparabilă cu combustibilul necesar pentru 100.000 de călătorii dus-întors între București și Timișoara sau cu compensarea emisiilor unui oraș de dimensiunea Clujului timp de o săptămână.

Eliminarea controalelor la frontiere aduce beneficii directe pentru transportatori, reducând semnificativ costurile operaționale și timpul pierdut în tranzit. Creșterea eficienței logistice permite livrări mai rapide și îmbunătățește lanțurile de aprovizionare, consolidând poziția României pe piața europeană. Pe lângă avantajele economice, aderarea la Schengen contribuie la protecția mediului, reducând emisiile poluante și consumul de resurse.

Într-o scrisoare comună, ministrul transporturilor din Bavaria, Christian Bernreiter (CSU), și consilierul regional pentru transporturi din Tirol, René Zumtobel, solicită ministerelor federale de interne din Germania și Austria să revizuiască și să optimizeze controalele la frontieră.

„Controalele la frontieră în sine sunt încă sensibile și importante”, a declarat Bernreiter. „Dar trebuie să se investească mai multă energie pentru a minimiza pierderile de timp și de confort pe șosea și pe calea ferată.”

Cooperarea transfrontalieră și schimburile dincolo de frontierele naționale sunt pietrele de temelie ale integrării europene, a spus el. Cu toate acestea, gestionarea controalelor la frontierele dintre Germania și Austria s-a dovedit a fi un obstacol în calea circulației persoanelor și a mărfurilor.

„Circulația nerestricționată a persoanelor în spațiul Schengen este o realizare importantă în Europa, care a fost considerabil afectată de controalele la frontieră care se efectuează acum de ani de zile”, a declarat Zumtobel.

Au existat neînțelegeri repetate între Bavaria și Tirol și între Germania și Austria pe probleme de trafic. De această parte a frontierei, principala sursă de supărare a fost sistemul de autorizare a blocurilor folosit de Tirol pentru a controla traficul de camioane în anumite zile, ceea ce a dus la blocaje lungi în Bavaria. De cealaltă parte a frontierei, oamenii critică progresul blocat în ceea ce privește planificarea de noi căi ferate în Bavaria, ca o cale de legătură cu tunelul de bază Brenner, care ar trebui să aducă mai multe mărfuri pe calea ferată și să decongestioneze autostrada Brenner.