Federația operatorilor spanioli FETRANSA amintește că, pentru a atinge obiectivul actual de reducere a emisiilor de CO2 cu 30% pentru vehiculele grele până în 2030, în UE este necesară o flotă de cel puțin 230.000 de vehicule electrice cu baterii și 50.000 de vehicule electrice pe bază de hidrogen, dintre care 180.000 vor trebui să fie camioane pe distanțe lungi.
Acestea din urmă folosesc încărcarea megawatt (MCS) și vor avea nevoie de mai mult de 30.000 de puncte de încărcare accesibile publicului până în 2030, dintre care cele mai multe ar trebui să fie încărcătoare MCS și un număr minim de stații de realimentare cu hidrogen. În cazul în care obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 vor crește în continuare, vor trebui să crească și numărul de vehicule necesare, și punctele de încărcare/realimentare necesare.
Aceste aspecte au fost reamintite în ajunul dezbaterilor și voturilor din Parlamentul European și negocierilor dintre Parlament și Consiliul European cu privire la propunerea Comisiei Europene de revizuire a normelor UE privind dezvoltarea Rețelei transeuropene de transport (TEN-T). Cu această ocazie, asociația europeană de transport rutier UETR și organizațiile europene care reprezintă industria, industria auto și logistica ACEA, CLECAT, ECG, ESPORG, AXSOL, MECHATRONIK și MILENCE au reamintit necesitatea de a asigura compatibilitatea și complementaritatea între Regulamentul TEN-T și Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) și de a stabili obiective ambițioase care să conducă Europa către un viitorul verde și durabil.
Reprezentanții acestor asociații consideră că zonele de parcare sigure pentru camioane (SSTPA), care sunt certificate în conformitate cu standardul UE de parcare, sunt locații ideale pentru implementarea infrastructurilor de încărcare a camioanelor, deoarece, în calitate de furnizori principali de infrastructură, pot monitoriza siguranța șoferului și a camionului în timpul încărcării peste noapte.
Organizațiile europene au trimis o scrisoare comună raportorilor Parlamentului European privind revizuirea Rețelei transeuropene de transport (TEN-T) și implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, precum și Președinției suedeze a Consiliului UE, îndemnându-i să se angajeze în îndeplinirea obiectivelor de infrastructură care sprijină implementarea vehiculelor comerciale electrice, inclusiv pentru transportul pe distanțe lungi. Și, astfel să se creeze un cadru în care operatorii de transport rutier să aibă încredere să înceapă să investească în vehicule cu tehnologie alternativă și parcările, în infrastructura de încărcare.
Deoarece în prezent nu este operațional aproape niciun punct de reîncărcare adecvat pentru camioane sau stație de realimentare cu hidrogen.
În multe cazuri, infrastructurile necesare și experiența inițială există deja parțial, din furnizarea de conexiuni pentru camioanele frigorifice, ceea ce face ca SSTPA să fie certificate în conformitate cu standardul UE pentru a servi drept zone de odihnă pentru șoferi și puncte de încărcare pentru vehicule, asigurând în același timp conectivitatea vehiculelor.
Studiul Comisiei Europene privind locurile de parcare sigure și securizate pentru camioane indică faptul că o rețea adecvată și mai densă de parcări sigure și securizate pe drumuri (SSTPA) va contribui la rezolvarea problemei lipsei de facilități și la creșterea siguranței și atractivității locurilor de muncă ale șoferilor. În conformitate cu legislația europeană, șoferii de camioane trebuie să se poată odihni într-un mediu sigur și securizat care să asigure un nivel minim de servicii.
Raportul definește următoarele cerințele privind parcările:
Orientările UE reprezintă cerințele minime. Creșterea acestor cerințe va contribui la dezvoltarea sectorului logistic, care se confruntă cu o gamă considerabilă de probleme, printre care se pot număra lipsa șoferilor, deficitul de competențe legate de numărul de șoferi calificați pentru vehicule grele de marfă, îmbătrânirea forței de muncă și provocările legate de securitate, siguranță și conectivitate. Acest lucru va permite depășirea provocărilor în domeniul transporturilor din UE. Potrivit raportului, transportul rutier este modul de transport dominant în comerțul și logistica intraeuropeană, reprezentând aproape 50% din totalul t-km și 75% din transportul intern de marfă.
„În ultimii ani, am asistat la progrese uriașe în ceea ce privește infrastructura rutieră, în special în partea de est a Europei. Din păcate, nu toate facilitățile pentru șoferi sunt disponibile și cu un anumit nivel de calitate. Acest lucru provoacă multă tensiune pe piață, crescând costurile șoferilor, care se transferă în costurile pentru serviciile logistice”, spune Mindaugas Paulauskas, directorul general al Girteka Transport.
Mulți transportatori și clienți se concentrează pe relațiile executive cu companiile de transport pentru a obține acces la capacitate sau la tarife avantajoase – uitând de problemele provenite din lipsa șoferilor cu care transportatorii se confruntă zilnic. Clienții nu își dau seama că șoferii au preferințe în ceea ce privește clientul pentru care lucrează, iar dispecerilor le este uneori greu să încurajeze șoferii să lucreze cu locații care nu sunt “user-friendly”.
„La Expeditors, atenția noastră față de condițiile de muncă ale șoferilor nu este diferită de cea pe care o acordăm clienților și angajaților noștri. Din experiența noastră, am văzut că majoritatea facilităților moderne pentru șoferi sunt benefice pentru eficiența afacerii. Nu numai că șoferii sunt mulțumiți și mai dispuși să lucreze pentru companiile care le oferă ospitalitate și facilități excepționale, dar și costurile reale ale serviciilor logistice diferă”, adaugă Bart Bak, director al rețelei terestre la Expeditors Europe.
Asigurarea unei infrastructuri bune pentru șoferi face parte din investițiile în afaceri pentru toți producătorii și clienții de servicii logistice. Întrucât cele mai mari companii de logistică au investit deja foarte mult în facilitățile pentru șoferi în centrele lor, acestea se pot concentra acum pe beneficiile care decurg din aceasta și pot extinde această direcție, printre altele pentru a asigura siguranța, bunăstarea și un nivel minim de servicii pentru șoferi, oferind locuri de odihnă clare și sigure pentru șoferi, în timp ce aceștia așteaptă să încarce sau să descarce mărfuri.
„Din punctul nostru de vedere, în ciuda celor care investesc, susținem toate tipurile de activități care influențează condițiile și bunăstarea șoferilor. Dacă șoferii sunt odihniți, mulțumiți și se simt în siguranță, ei sunt, de fapt, dispuși să muncească și să își satisfacă nevoile, îndeplinindu-și în același timp obiectivele de afaceri” a rezumat Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport. Lipsa de șoferi, împreună cu creșterea prețurilor la carburanți, reprezintă principala cauză a creșterii recente a prețurilor la transport. Potrivit IRU Global Drivers Shortage Report 2022, în Europa lipsesc 380.000 de șoferi, iar previziunile pentru 2022 sunt și mai semnificative – 14% posturi de șoferi de camion neocupate. Asigurarea unor condiții de lucru adecvate de către toate părțile ar putea crește atractivitatea unui loc de muncă de șofer. Pentru a face acest lucru, trebuie să înțelegem că fiecare parte a lanțului de aprovizionare îl influențează și îl poate schimba cu ușurință, cu efecte pozitive asupra afacerii.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit