Legislatia Uniunii Europene permite angajarea tinerilor de la 18 ani ca soferi profesionisti de transport international, precum si organizarea testarii in vederea obtinerii certificatului de calificare profesionala (CPC) intr-o limba straina, in vederea facilitarii angajarii soferilor ne-comunitari. In contextul crizei acute de soferi profesionisti – in tara si in strainatate – legislatia romaneasca ar trebui adaptata conform acestor prevederi europene, astfel incat sa intinda o mana de ajutor operatorilor de transport. Despre criza fortei de munca, dar si despre cum va arata 2018 in contextul presiunilor statelor occidentale de modificare a pachetului rutier si al directivei detasarii transnationale am discutat cu Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
TRANZIT: Cum vedeti problema lipsei de soferi la nivel european si, implicit, si in Romania?
Radu Dinescu: Recrutarea tinerilor din Romania pentru profesia de sofer profesionist este cea mai la indemana solutie pentru rezolvarea crizei de pe piata fortei de munca din transporturi, insa pentru aceasta trebuie modificata legislatia nationala in sensul reducerii pragului de varsta de la care se poate obtine permisul de conducere pentru categoriile C+E de la 21 de ani (cat este in prezent) la 18. Acest lucru este posibil conform directivei 59/2003, cu conditia ca persoana respectiva sa fi parcurs un program complet de formare profesionala initiala (CPI).
Prin urmare, nu ar trebui ca in Romania sa fie ridicate bariere legislative pentru ca un tanar sa isi inceapa pregatirea profesionala chiar de la 18 ani, debutand apoi cu o perioada de ucenicie, eventual lucrand in echipaj si/sau pe curse in Romania sau in UE. De altfel, nu varsta mai inaintata reprezinta o garantie pentru prudenta la volan, ci instruirea corespunzatoare. Si, avand in vedere ca exporturile de servicii (implicit transporturile) sunt printre activitatile care aduc bani frumosi la buget, Guvernul ar trebui sa gaseasca solutii pentru a ajuta aceste industrii. In prezent legislatia romaneasca prevede varsta minima de 21 de ani pentru obtinerea permisului de conducere C+E, iar certificatul de calificare profesionala (CPC) nu poate fi obtinut decat de tinerii care detin permis de conducere corespunzator C+E. In aceste conditii, singura varianta pentru a deveni sofer profesionist de la 18 ani ar fi obtinerea permisului C1+E1, urmata de obtinerea CPC, dupa care, pentru a putea fi angajat ca sofer profesionist, tanarul ar trebui sa obtina permisul C+E – varianta de lunga durata si deosebit de costisitoare.
In acest context, UNTRR a cerut clarificari la Comisia Europeana cu privire la accesul la profesia de sofer profesionist de transport international de la varsta de 18 ani, mai ales ca directiva 59/2003 este in curs de revizuire si acesta ar fi un prilej foarte bun pentru a se ridica problema crizei soferilor la nivel european. Raspunsul primit din partea DG Move – Unitatea de siguranta rutiera arata faptul ca nu s-a considerat necesara revizuirea prevederilor referitoare la varsta minima a soferilor, in conditiile in care legislatia europeana actuala permite angajarea soferilor de la 18 ani inclusiv pentru transportul international, cu conditia respectarii prevederilor directivei actuale – 59/2003. Avand in vedere criza acuta de soferi profesionisti, este necesar ca si Romania sa adopte de urgenta masuri de armonizare a legislatiei nationale specifice cu prevederile legislatiei europene favorabile angajarii tinerilor de 18 ani ca soferi profesionisti de transport rutier national/international.
Credeti ca este viabila solutia „importului“ de soferi din afara spatiului comunitar?
Cooptarea de forta de munca din spatiul extra-comunitar ar putea fi o alta solutie de rezolvare a crizei acute de soferi, care insa ridica mai multe probleme in Romania. Prima este problema obtinerii certificatului de calificare profesionala (CPC) in Romania de catre soferii extra-comunitari, fiind necesara adoptarea de masuri de catre autoritatile romane prin care soferii extra-comunitari sa poata fi instruiti si examinati in limba engleza sau intr-o alta limba de circulatie internationala. Avand in vedere raspunsul favorabil primit de UNTRR de la Comisia Europeana, precizand ca legislatia europeana permite Statelor Membre organizarea testarii CPC intr-o limba straina, ne exprimam increderea ca autoritatile romane vor fi receptive si vor adopta masuri similare, pentru a veni in sprijinul transportatorilor romani. Nu este justificata obligativitatea cunoasterii limbii romane de catre un sofer extra-comunitar pentru a fi angajat de un transportator roman, pentru ca in Romania se pot angaja fara probleme cetateni straini din oricare stat membru UE fara a avea obligatia de a cunoaste romana, asa cum si cetatenii romani se pot angaja oriunde in Uniune. Daca pentru acestia comunicarea in engleza sau intr-o alta limba straina nu este o problema, atunci nu ar trebui sa fie nici pentru extra-comunitari.
Propunerea fostului ministru al muncii de a atrage inapoi in tara romanii care lucreaza in strainatate este nerealista. Mai mult, daca in prezent lucreaza aproximativ trei milioane de romani peste granite, in viitor numarul acestora va creste, pentru ca, in lipsa unor masuri de sprijinire a transportatorilor romani, acestia pot alege sa isi mute sediul in alte state membre. Alte tari din zona s-au orientat si au adus forta de munca din afara UE nu pentru ca somajul ajunsese la zero, ci pentru ca erau anumite slujbe pentru care nu se mai gaseau oameni dispusi sa le presteze sau potriviti pentru specializarea respectiva. Este greu de crezut ca romanii plecati vor putea fi motivati sa se intoarca. Extra-comunitarii, pe de alta parte, se bucura de nivelul salarial din Romania, care este inca mult mai sus decat ceea ce ar putea castiga in tara lor.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit