Comisia Europeană și-a reafirmat intenția de a accelera tranziția către vehicule cu emisii zero în sectorul transportului rutier, pregătind o propunere legislativă pentru a doua jumătate a anului 2025. Inițiativa, inclusă în comunicarea oficială „Decarbonizarea flotelor de vehicule”, urmărește să crească ponderea camioanelor electrice și să creeze un cadru juridic european care să impulsioneze adoptarea acestora. Bruxelles-ul susține că această măsură va contribui semnificativ la reducerea emisiilor, va oferi avantaje producătorilor europeni și va garanta o tranziție climatică echitabilă, dacă este însoțită de politici adecvate.
Îmbătrânirea flotei, un motiv de îngrijorare pentru UE
Comisia Europeană a evidențiat problema îmbătrânirii flotei de camioane din UE, unde vârsta medie a vehiculelor grele este de peste 14 ani. Piața camioanelor second-hand este de aproape două ori mai mare decât cea a camioanelor noi, cu o tendință clară de migrare a vehiculelor uzate din Europa de Nord și Vest către țările din Sud și Est. În Spania, de exemplu, camioanele rigide au o vârstă medie de aproape 15 ani, iar tractoarele rutiere au în medie 9 ani, dublu față de 2007.
Pentru a structura viitoarea legislație, Comisia Europeană va analiza mai multe aspecte, precum prioritizarea anumitor categorii de vehicule și flote, impactul asupra poluării aerului, viabilitatea tehnologiilor disponibile și implicațiile economice pentru întreprinderi. Totodată, vor fi evaluate posibile măsuri de sprijin pentru IMM-uri și reducerea birocrației pentru operatorii de transport.
Opoziție din partea unor state membre
Deși inițiativa UE urmărește să transforme sectorul transportului rutier într-unul mai ecologic, aceasta se confruntă deja cu o opoziție puternică din partea mai multor state membre. Italia, Bulgaria, Cehia și Slovenia au trimis o scrisoare comună Comisiei Europene, exprimându-și „marea îngrijorare” cu privire la introducerea unei obligații legale pentru operatorii privați de a achiziționa vehicule cu emisii zero.
Ministrul italian al transporturilor, Matteo Salvini, alături de omologii săi din celelalte țări semnatare, avertizează că forțarea operatorilor de transport să investească în camioane electrice ar putea perturba lanțurile de aprovizionare, crește costurile și întârzia reînnoirea flotelor, ceea ce ar agrava deficitul de șoferi profesioniști.
Ca alternativă, statele semnatare susțin „neutralitatea tehnologică”, adică menținerea unei game variate de soluții, inclusiv combustibili alternativi, în locul unei abordări exclusiv electrice. În opinia lor, strategiile de decarbonizare ale UE ar trebui să evite intervențiile excesive în economia de piață, care ar putea avea efecte negative asupra industriei transporturilor.
Un echilibru între sustenabilitate și viabilitate economică
Discuțiile privind electrificarea flotelor de camioane rămân deschise, cu o divergență clară între obiectivele ambițioase ale Comisiei Europene și preocupările statelor membre care se tem de impactul economic al unei tranziții forțate. Dezbaterea dintre sustenabilitate și fezabilitatea economică a acestor măsuri va continua în lunile următoare, pe măsură ce Bruxelles-ul finalizează propunerile legislative pentru transformarea transportului rutier în Europa.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit