Nielsen Romania a analizat in detaliu evolutia vanzarii bunurilor de larg consum din primele 3 saptamani (intre 23 februarie si 15 martie) fata de aceeasi perioada a anului 2019. Cresterea totala in valoare a fost de 37,2%, dar macro-categoriile cu dinamica cea mai accentuata au fost produsele de ingrijire personala (+65,6%) si cele alimentare (+42%), in timp ce produsele pentru ingrijirea locuintei au crescut in total cu “numai” 23,4%.
Pe masura ce pandemia COVID-19 se extinde si se adanceste, consumatorii din intreaga lume isi schimba dramatic comportamentul de cumparare. Nielsen urmareste in peste 100 de tari aceste modificari si a identificat o serie de evolutii comune tuturor pietelor afectate de pandemie, trenduri important de inteles mai ales ca toate companiile trebuie sa se adapteze la aceste schimbari si sa planifice cat mai bine pentru ceea ce urmeaz, arata compania intr-un comunicat.
Cercetatorii Nielsen au sintetizat sase etape de comportament ale consumatorilor care se leaga direct de preocuparile privind noul coronavirus. Corelarea celor comunicate prin mass-media si a hotararilor guvernamentale despre COVID-19, cu cheltuielile consumatorilor pentru articole precum produsele sanitare si produsele de bacanie, dezvaluie o serie de modele recurente.
In prima etapa, s-a observat un comportament proactiv indreptat catre cresterea imunitatii si starea generala de sanatate, ea fiind urmata de managementul reactiv al sanatatii, cand cumparaturile de produse de protectie au explodat. A treia si a patra etapa sunt cele de acumulare de provizii si pregatirea pentru traiul in carantina, urmate de experienta reala a unei vieti pline de restrictii. Ultima etapa va fi cea a reintoarcerii la normal, la “noul normal”.
Aceste schimbari de comportament sunt catalizate de cativa vectori: nevoia de eficacitate si calitate, orientarea preferintei si spre produse locale si, in final, de catalizatorii tehnologici.
In tari precum Italia, Spania si China, iar ulterior si in Romania si tarile in care pandemia s-a propagat mai tarziu, stirile cu privire la dezvoltarea COVID-19 au atras o crestere masiva a cumparaturilor, in stagiul de “pregatire a proviziilor”. Dupa cum este exemplificat mai jos, rapoartele de transmitere locala si decese cauzate de COVID-19 determina si sunt in stransa legatura cu interesul consumatorilor fata de produsele de care ar putea avea nevoie in casa pe timp de criza.
Romania a trecut prin primele 4 stagii de comportament si se afla acum, la o luna de la declansarea locala a pandemiei, deja in stagiul 5, cel al “vietii cu restrictii”.
Nielsen Romania a analizat in detaliu evolutia vanzarii bunurilor de larg consum din primele 3 saptamani (intre 23 februarie si 15 martie) fata de aceeasi perioada a anului 2019. Cresterea totala in valoare a fost de 37,2%, dar macro-categoriile cu dinamica cea mai accentuata au fost produsele de ingrijire personala (+65,6%) si cele alimentare (+42%), in timp ce produsele pentru ingrijirea locuintei au crescut in total cu “numai” 23,4%. Aceasta crestere a fost accentuata in mod special in ultima saptamana a intervalului (9-15 martie), echivalenta etapei a treia de “pregatire a proviziilor”, cand unele tipuri de produse au inregistrat cresteri spectaculoase de volume – cum ar fi conservele de peste +298%, sapunurile si produsele de igiena personala +466% sau pastele fainoase +378%.
Din acest moment, companiile va trebui sa se concentreze pe a intelege nevoile si temerile consumatorilor si a-si adapta lantul de distributie si oferta de produse astfel incat sa inlature noile bariere de consum si sa usureze accesul consumatorilor la produsele lor, arata studiul.