Sectorul transporturilor trece printr-o perioada favorabila, legata direct de contextul economic, in principal de cresterea consumului privat, care in 2017 a crescut cu mai mult de 10%, se arata intr-un studiu realizat de Euler Hermes. Aproape un sfert din exportul total de servicii al Romaniei din 2017, care insumeaza 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de marfuri.
Cu toate acestea, infrastructura ramane o piedica majora pentru dezvoltarea sectorului si, in sens larg, a economiei nationale (cu doar 800 km de autostrada si alti 60 km previzionati a se inaugura in 2018). De altfel, calitatea infrastructurii este unul dintre factorii considerati in indicii care masoara competitivitatea economiilor, cum ar fi si Indexul Competitivitatii Globale al WEF, in care in 2017 Romania pierde sase pozitii fata de 2016, fiind clasificata pe locul 68 din 137 tari.
„Din estimarile recente, nevoile de investitii in infrastructura de transport a Romaniei depasesc 70 miliarde de euro, in timp ce resursele disponibile pana in 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro“, mai arata studiul. In ceea ce priveste solutiile de finantare, studiul a identificat utilizarea instrumentelor financiare, asa cum sunt fondurile structurale, cat si cele din Fondul European de Investitii Strategice, precum si utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai buna a proiectelor catre nevoile concrete de dezvoltare a economiei.
Piata transporturilor este dominata de transportul rutier si de industriile conexe, si in mod firesc este axata pe spatiul comunitar (mai mult de 90% din transporturile efectuate). „Industria ramane fragmentata in ciuda avantajelor pe care le-ar aduce consolidarea pentru finantare si investitie in tehnologie. Exista la acest moment mai mult de 35.000 de firme (si PFA-uri) care opereaza peste 180.000 de vehicule, angajand aproximativ 360.000 de soferi profesionisti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane“, se afirma in studiu. In Romania, industria transportatorilor este estimata la 5 – 6 miliarde de Euro, reprezentand 5% din Produsul Intern Brut.
Cresterea sectorului este condusa de serviciile integrate de depozitare si transport (care servesc retailul-ul modern aflat in continua expansiune), curierat (datorita comertului electronic piata de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro in 2017) si transport de piese si subansamble auto (in linie cu dezvoltarea accelerata a industriei automotive).
Din punct de vedere al pretului in raport cu pietele din Europa de Vest, transportatorii romani sunt in continuare competitivi, dar cu toate acestea avantajul se erodeaza din cauza cresterilor de costuri (aferente politelor RCA si salariului minim pe economie) si aplicarea reglementarilor Europene (timpul de repaos obligatoriu si regulile privind detasarea angajatilor). Suplimentar, cresterea economica aduce cu sine si un deficit de forta de munca calificata, ceea ce limiteaza oportunitatile de dezvoltare date fiind investitiile reduse in automatizare si sisteme IT in domeniu (inca vazute ca fiind inutile si prea costisitoare).
„Jucatorii mari de pe piata, cu cateva exceptii care se concentreaza in principal pe transport (Aquila >200 milioane euro CA/2017, Carrion Expedition, Transmec Oradea), livreaza in general servicii integrate de transport si depozitare (Havi Logistics, Tibett, DB Schenker, DHL, Karl Heinz Dietrich) sau servicii de curierat (Fan Courier >130 milioane de euro CA/2017, Urgent Cargus > 85milioane de euor CA/2017, DHL >54 milioane de euro CA/2017). Privind in ansamblu, piata de curierat a atins 430 milioane euro in 2017.“
Conform Studiului Euler Hermes „Modalitati de plata – Euler Hermes Economic Research“, perioada medie de incasare in sectorul transporturilor este estimata la 62 de zile, fata de media pe tara de 68 de zile.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit