Aceasta este concluzia unei analize realizate de Upply la final de februarie, o lună foarte dezamăgitoare pentru companiile de transport maritim și expeditorii de marfă. Tarifele spot sunt acum la cel mai scăzut nivel din ultimii ani, de aproximativ 1.000 USD pentru exportul din China prin nord și de 2.000 USD prin West Med, deci departe de valorile record din 2021.
Acest lucru era de așteptat, dar scăderea cifrei de afaceri și a volumelor este izbitoare. Și nu numai pentru companiile maritime, ci și pentru cele aeriene. Iar aceste fluctuații sunt dificil de gestionat într-o logică financiară tradițională.
În afară de transportul cu plecare din China, celelalte piețe maritime se mențin, în general, destul de bine și analiștii Upply atrag atenția asupra faptului că există întotdeauna o mare diferență între un tarif mic de transport de marfă și un tarif ce permite o încărcare eficientă și rapidă a containerului la bordul unei nave. Acest lucru este mai adevărat acum ca niciodată și asistăm la o reabilitare binevenită a relațiilor de afaceri dintre clienți și furnizori.
În acest context, terminalele portuare sunt acum în căutarea navelor, iar timpii de acostare a containerelor revin la nivelurile de dinainte de pandemie. Congestia clar s-a terminat, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra timpilor de tranzit.
Disponibilitatea containerelor revine și ea la normal în zonele cu cerere globală majoră. China are acum o mulțime de stocuri de containere goale și nu are nevoie de mai multe pe termen scurt.
Așadar, tensiunile au dispărut, indiferent că vorbim de acces la nave, echipamente sau infrastructură, iar primele nave noi comandate de marile companii în perioada abundenței financiare au ajuns pe piață. Din păcate, momentul este prost, deoarece nu este cerere pentru ele, și chiar și prin dezmembrarea celor mai vechi nave companiile nu vor putea echilibra sosirea de noi capacități, ceea ce le va afecta negativ în 2023 și, cel mai probabil, și în 2024.
Licitațiile continuă în această perioadă, existând două tipuri de comportament, destul de antagonic: unii expeditori nu au digerat excesele din 2021 și sunt hotărâți să profite la maximum de noua lor putere de negociere, pe fondul recentei inversări a balanței cerere/ofertă, iar alții, care au strategii clare pe termen mai lung, țin cont de rentabilitatea companiilor de transport maritim și știu din experiență că nu este în interesul lor să ceară tarife prea mici.
În plus, pentru mulți expeditori piața spot este atât de confortabilă, încât nu există nicio urgență pentru a-și securiza tarifele prin contracte.
Conform unei analize realizate de Upply, tarifele de transport maritim par să se stabilizeze după ce au scăzut constant în ultimele șase luni, dar numai datorită numeroaselor anulări ale apelurilor portuare.
Prima jumătate a lui 2023 pare complicată pentru companiile de transport maritim, deoarece rezultatele lor financiare săptămânale se prăbușesc sub impactul scăderii tarifelor și volumelor de mărfuri.
Activitatea din ianuarie a fost caracterizată de trei aspecte principale. MSC și Maersk au anunțat că se vor despărți în 2025, creditând teoria imploziei alianței la care Upply s-a referit într-o analiză de acum câteva săptămâni, privitoare la posibile scenarii pentru transportul containerizat. Cei doi coloși se separă deoarece a devenit tot mai complicată reconcilierea a două strategii divergente, care continuau să utilizeze același sistem de operare. Prin urmare, lucrurile trebuiau schimbate, ceea ce a fost posibil în cele din urmă prin creșterea dimensiunii celor două grupuri și a finanțelor lor.
Prețurile par să fi atins un punct scăzut, de unde să nu mai scadă în continuare, chiar dacă MSC încă se comportă foarte agresiv în încercarea de a umple capacitatea flotei sale mari. Aceste niveluri ale tarifelor sunt încă prea mici pentru a susține o calitate ridicată a serviciilor, dar, odată cu negocierile în curs, este tentant pentru expeditori să profite de tendința actuală a pieței.
La acestea se adaugă o calitate în general scăzută în continuare a serviciilor, deoarece doar câteva nave continuă să navigheze, cu viteze mici, pe fondul unei vacanțe prelungite de Anul Nou Chinezesc, al cererii scăzute și al reducerii producției ca urmare a unei creșteri în mare măsură a cazurilor de Covid.
02.10.2020
17.09.2021
Ultimul număr: Martie 2023
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit