Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) își exprimă îngrijorarea cu privire la propunerea Comisiei Europene privind noile standarde de emisii poluante pentru autoturisme și camionete (Euro 7) și camioane și autobuze (Euro VII).

Cu actualele norme Euro 6/VI, UE are cele mai cuprinzătoare și mai stricte standarde din lume în materie de emisii poluante (cum ar fi NOx și PM). Emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil, datorită tehnologiei de ultimă generație a vehiculelor.

„Industria auto își ia foarte în serios rolul de a reduce atât emisiile de CO2, cât și emisiile poluante. Într-adevăr, anul trecut am făcut o propunere foarte constructivă pentru un nou Euro 7, care ar aduce o reducere majoră a criteriilor de poluare, îmbunătățind astfel calitatea aerului”, a explicat Oliver Zipse, președintele ACEA și CEO al BMW. „Din nefericire, beneficiul de mediu al propunerii Comisiei este foarte limitat, în timp ce aceasta crește puternic costul vehiculelor. Ea se concentrează pe condiții extreme de conducere care nu au aproape nicio relevanță în viața reală.”

Propunerea Euro VII este deosebit de dură pentru camioane. Ea neglijează complet trecerea, care se accelerează rapid, la vehiculele cu emisii zero și ignoră, de asemenea, efectul viitoarelor obiective privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele.

„Pentru a se conforma cu Euro VII, producătorii de camioane vor trebui să mute resurse inginerești și financiare substanțiale de la vehiculele electrice cu baterii și pile de combustie înapoi la motorul cu combustie internă. Acest lucru va avea un impact grav asupra tranziției noastre către vehiculele cu emisii zero. Acest lucru nu este bun pentru climă, nu este bun pentru sănătatea oamenilor și nu este bun pentru industrie”, a declarat Martin Lundstedt, CEO al Volvo Group și președinte al Consiliului pentru vehicule comerciale al ACEA.

„Factorii de decizie politică ar trebui să se concentreze pe măsuri care să accelereze reînnoirea parcului auto, acordând prioritate investițiilor în vehicule cu emisii zero, care vor avea un impact mult mai mare atât asupra calității aerului, cât și asupra reducerii emisiilor de CO2“, a declarat Lundstedt.

Pachetul legislativ Euro 7/VII nu va fi probabil gata înainte de jumătatea sfârșitului anului 2024, mai ales având în vedere lista lungă de teste suplimentare pe care le cuprinde. Datele de punere în aplicare propuse – iulie 2025 pentru autoturisme și camionete și iulie 2027 pentru vehiculele grele – sunt nerealiste, având în vedere numărul mare de modele și variante de vehicule care trebuie dezvoltate, proiectate, testate și omologate până atunci. Prin urmare, Euro 7/VII riscă să fie foarte complex și costisitor, avertizează ACEA. Contribuția particulelor provenite din alte surse decât cele de eșapament, cum ar fi uzura frânelor și abraziunea pneurilor, va depăși emisiile de particule de eșapament. Astfel de emisii (de la toate vehiculele, inclusiv cele electrice) ar trebui să fie în centrul atenției atât pentru Euro 7/VII, cât și pentru regulamentul privind omologarea de tip a pneurilor, odată ce vor fi gata noile proceduri de testare solide.

Pe 20 aprilie a avut loc o întâlnire a BusinessEurope (federația pan-europeană a angajatorilor), un subiect principal de discuție, alături de revizuirea TEN-T (Rețeaua Trans-europeană de Transport), fiind strategia UE pentru Sustenabilitate și Mobilitate Inteligentă, propusă de CE în decembrie 2020, parte integrantă a Green Deal pentru dezvoltare sustenabilă și creștere în Europa.

Pe această strategie trebuie să se bazeze paradigma economică a Comunității. Strategia în sine nu impune soluții detaliate, ci prezintă un Plan de Acțiune la nivelul UE, cu 82 de inițiative pe care Comisia s-a angajat să le expună în următorii patru ani.

De exemplu, până în 2030 se așteaptă ca pe drumurile europene să existe cel puțin 30 de milioane de autoturisme și 80.000 de camioane cu zero emisii, ceea ce înseamnă că, pe de o parte, Comisia vrea să crească numărul de vehicule fără emisii vândute, și pe de altă parte vrea să stimuleze cererea pentru ele.

În plus, vinietele în funcție de timp se vor înlocui cu cele pe kilometru, conform principului „poluatorul plătește“.

Asociația poloneză de transport și logistică TLP sprijină transformarea verde a transporturilor, știind că aceasta este oricum direcția în care se merge, dar atrage atenția asupra faptului că ea trebuie să se facă în condiții corecte. De exemplu, în Germania sau Elveția antreprenorii se bazează pe subvenții masive, nu pe fonduri UE, când înlocuiesc vehiculele actuale cu altele cu emisii mai mici de carbon sau cu emisii zero, pe când în Polonia nu sunt astfel de subvenții. În plus, strategia nu ia în considerare faptul că diferite țări EU au diferite puncte de pornire spre tranziția la un transport verde și de aceea reprezentații TLP sunt îngrijorați de faptul că strategia pe termen lung poate dezavantaja firmele estice de transport prin comparație cu cele vestice.