Uniunea Europeană intenționează să elaboreze în 2023 o nouă legislație privind transportul de animale vii, atât în cadrul Uniunii, cât și în țările terțe. Și în acest sens există o confruntare puternică între țările europene pentru diferitele interese economice naționale, după cum s-a văzut la reuniunea Consiliului European Agricultură și Pescuit care a avut loc recent la Bruxelles, în care unele state chiar au cerut să fie interzisă această activitate din cauza lipsei de control la exportul animalelor către terțe țări, iar altele, printre care și Spania, au propus reguli mai stricte, dar nu interzicerea transportului de animale vii către terțe țări.
Federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER informează că Uniunea Europeană prelucrează un proiect de modificare a reglementărilor privind transportul animalelor vii, în care unele state propun interzicerea absolută a acestuia către țări terțe, din cauza lipsei de control al bunăstării animalelor la destinație.
FENADISMER și asociația sa sectorială ANTA resping această propunere a UE, care ar dăuna grav atât sectorului zootehnic spaniol, cât și subsectorului de transportului rutier, în care activează peste 3.500 de operatori.
Spania exportă în prezent 10% din producția sa totală de bovine și 30% din speciile de ovine-caprine. Este vorba de un total de 570.000 de ovine-capre, în principal în Iordania și Arabia Saudită, ceea ce reprezintă peste 2.200 de curse de transport, și 68.000 t de bovine vii îngrășate, reprezentând peste 3.400 de curse. Astfel, conform estimărilor ANTA, impactul acestei noi legislații pentru sectorul transportului rutier din Spania ar fi foarte important, iar interzicerea exporturilor de animale vii către țări terțe ar duce la închiderea unui procent ridicat de ferme naționale.
Sectorul transportului de animale vii este supus deja unui control administrativ semnificativ atât în ceea ce privește activitatea de transport, cât și în ceea ce privește bunăstarea și sănătatea animalelor, care depind de autoritățile competente din agricultură.
FENADISMER și ANTA mai arată că interzicerea exportului către țări terțe nu va afecta de fapt bunăstarea animalelor, deoarece țările importatoare vor fi aprovizionate oricum de pe alte piețe, al căror nivel și concept de bunăstare a animalelor este mai mic decât cele din Europa, cum ar fi Brazilia, Argentina sau Australia, a căror legislație în domeniu este extrem de permisivă.
În vederea modificării Regulamentului European 1/2005, în Parlamentul European a fost creată o comisie specială care se ocupă de protecția animalelor în timpul transportului și care este formată din 15 eurodeputați. Aceasta a început să audieze diverse părți implicate în logistica animalelor vii și a invitat și IRU în mai, la următoarea audiere.
IRU le-a cerut membrilor săi informații, din fiecare țară, referitoare la mărimea pieței de transport de animale vii, după specii, iar la jumătatea lui aprilie va organiza o reuniune informală în care să se discute aceste aspecte. Și tot în aprilie ar urma să aibă loc o consultare oficială cu Autoritatea Europeană pentru Securitate Alimentară (EFSA).
Modificare Regulamentului 1/2005 ar putea însă reduce semnificativ flexibilitatea deja limitată a transportului de animale vii, deoarece ar scădea la patru ore/zi timpul de condus al șoferilor, atrag atenția reprezentanții FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța), admițând totuși că este foarte important să se găsească o formulă care să țină cont și de starea animalelor, și de reglementărilor din transportul rutier.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit