Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport intern pe bază de contract din diverse țări europene au avut în ultimul timp o traiectorie mult mai stabilă decât cele spot, așa cum reiese din analiza realizată de Upply, Ti și IRU pentru al doilea trimestru din 2025 (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark).

În iunie, indicele Upply al tarifelor de transport intern pe bază de contract din Franța a fost de 124,4 puncte, mai mare cu 0,7 puncte decât cel din mai și cu 1,1 puncte decât în trimestrul anterior și decât în perioada similară din 2024.

În Germania s-a ajuns în iunie la 150,3 puncte, cu 0,5 mai puțin decât în mai și mai mult cu 0,3 puncte față de trimestrul anterior și cu 1,8 puncte față de iunie 2024.

În Italia indicele a fost în iunie de 115,5 puncte, în creștere cu 2,9 față de mai, cu 2,0 puncte față de trimestrul anterior și cu 4,1 puncte față de iunie 2024.

În sfârșit, în Spania a ajuns la 137,4 puncte în iunie, mai mare cu 0,7 puncte decât în mai, cu 2,1 puncte decât în primul trimestru din 2025 și cu 3,6 puncte față de iunie 2024.

A doua estimare referitoare la PIB-ul italian pe primul trimestru al lui 2025 realizată de i-stat a confirmat că economia țării a crescut cu 0,3% față de trimestrul anterior și cu 0,7% față de primul trimestru din 2024, mai ales datorită cererii interne, din care o mare parte a provenit din investițiile în mașini și construcții. La fel ca alte economii majore din zona euro, Italia a avut un început relativ solid în 2025, exporturile beneficiind de stimulente din partea SUA înainte de posibilele tarife vamale.

Sectorul auto a arătat semne de creștere în ciuda faptului că nu lipsesc provocările, printre care faptul că Stellantis N.V., care include Fiat, a raportat o scădere de 14,0% a veniturilor în primul trimestru din 2025 comparativ cu aceeași perioadă a lui 2024, în mare parte din cauza vânzărilor mai mici. Totuși, compania și-a sporit cota de piață în UE cu 1,9% față de ultimul trimestru din 2024. Iar în SUA Fiat are performanțe bune, cu o creștere față de 2024 a vânzărilor totale cu 25% și a vânzărilor modelului electric 500e cu 109%. Această performanță riscă să nu fie însă menținută dacă SUA instituie taxe vamale, sectorul auto italian, ca și cel european în general, urmând să fie lovit puternic, ceea ce probabil va duce și la scăderea tarifelor de transport pe bază de contract.

În Germania, producția industrială a crescut în mai cu 1,2% față de aprilie, după ce în aprilie scăzuse cu 1,6%, și este cu 1% mai mare decât în perioada similară a anului trecut. Cererea internă pare să se revigoreze, potrivit institutului de statistică Destatis comenzile noi de calculatoare, electronice și produse optice au crescut cu 20,5% față de anul trecut, iar cele de produse farmaceutice cu 7,7%. Față de trimestrul anterior comenzile de vehicule motorizate, remorci și semiremorci au crescut cu 0,9% și cele pentru alte echipamente de transport cu 8,2%, ceea ce arată un optimism prudent în privința economiei germane, conduse de câteva sectoare cheie de înaltă tehnologie.

Vânzările din retail, mai bune decât se estimase, susțin și ele creșterea tarifelor de transport intern pe bază de contract din Germania. Conform cifrelor neajustate de la Destatis, comerțul cu amănuntul a crescut cu 9,7% față de trimestrul anterior și cu 5,1% față de perioada similară din 2024, iar vânzările de fructe și legume chiar cu 46,6% față de trimestrul anterior, deși rămân cu 3,8% sub cele din 2024.

În perioada imediat următoare Italia și Germania ar putea cunoaște o încetinire a producției din cauza incertitudinilor de pe piață, legate în special de noile taxe vamale din SUA. Creșterea exporturilor Germaniei se așteaptă să încetinească. Iar noile bariere comerciale și pesimismul mai mare al mediului de afaceri vor afecta probabil investițiile industriale și cererea din ambele țări, având drept consecință posibilă scăderea tarifelor de transport în a doua parte a anului.

Indicele Upply al tarifelor de transport intern spot din Franța a fost în iunie 2025 de 128,9 puncte, în creștere cu 0,2 puncte față de mai, dar în scădere cu 2,8 puncte față de trimestrul anterior și cu 6,4 puncte față de perioada similară din 2024, așa cum reiese din analiza realizată de Upply, Ti și IRU (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark).

În Germania indicele din iunie a fost de 119,8 puncte, în scădere cu 12,6 puncte față de mai, cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 20,6 puncte față de perioada similară din 2024.

În Italia s-a ajuns la final de iunie la 116,8 puncte, de data această în creștere cu 3,0 puncte față de luna anterioară, cu 1,8 puncte față de trimestrul anterior și cu 4,0 față de aceeași perioadă din 2024.

Și în cazul Spaniei asistăm la creșteri de tarife de transport intern spot, până la 151,2 puncte în iunie, mai mult cu 10,1 puncte decât în mai, cu 8,1 puncte decât în primul trimestru din 2025 și cu 12,1 puncte față de iunie 2024.

În Spania costurile de transport au fost relativ stabile în ultimul timp: cele cu forța de muncă au crescut cu 1,0 puncte față de trimestrul anterior, iar cele cu motorina au scăzut cu 3,9%, conform Eurostat. Ce determină creșterea tarifelor față de trimestrul anterior este cererea mai mare. Activitatea industrială din Spania continuă să crească, în special în producția de electronice de consum, cu 14,7% mai mare decât în perioada similară din 2024, de vehicule cu motor, cu 5,6% mai mare decât în trimestrul anterior, și de farmaceutice.

Și cererea consumatorilor este puternică în Spania, ceea ce menține și tarifele spot și pe cele din contracte la un nivel înalt, pe măsură ce retailerii estimează noi creșteri. În ansamblu, retailul din Spania (excluzând industria auto) a crescut cu 5,8% comparativ cu trimestrul anterior și cu 3,5% față de 2024.

În Franța lucrurile sunt mai nuanțate. La fel ca în Spania, costurile de transport scad sau măcar nu mai cresc la fel ca în ultimii ani, deoarece motorina s-a ieftinit cu 7,1% față de trimestrul anterior și cu 9,3% față de perioada similară din 2024, salariile șoferilor au crescut cu doar 1,0 puncte de indice, iar celelalte costuri operaționale au rămas la fel. Așa că o mare parte a presiunii descendente asupra tarifelor se poate datora cererii care stagnează. Producția din Franța a făcut un alt pas înapoi în iunie, iar comenzile noi au scăzut brusc, indicele PMI fiind de 48,1, față de 49,8 în mai, după ce și în mai și aprilie scăzuse față de luna anterioară.

Pentru perioada imediat următoare, estimările legate de Spania sunt precaut-optimiste, deoarece inflația ar putea complica lucrurile: prețurile au crescut în ultimul timp cu 0,6%. Totuși, ratele mai mici ale dobânzilor au crescut puterea de cumpărare și au avut un impact pozitiv asupra cererii, care pe termen scurt și mediu ar putea crește în continuare, ceea ce ar duce și la tarife mai mari de transport. Iar producția industrială mare de electronice și vehicule motorizate și vânzările bune din retail ar trebui să permită creșterea tarifelor pe termen scurt.

Franța, pe de altă parte, stă mai slab la jumătatea anului: producția industrială a scăzut două luni la rând, iar cei mai recenți indici PMI confirmă o deteriorare în plus a comenzilor noi și a producției. În ceea ce privește firmele de transport, ieftinirea motorinei le avantajează, dar incertitudinea legată de taxele vamale din SUA și scăderea încrederii mediului de afaceri ar putea să tempereze investițiile și să scadă volumele de transport rutier de marfă, și implicit și tarifele. În plus, contextul politic din Franța este complicat.