Gala Tranzit de transport persoane din acest an va avea loc pe 6 octombrie, la hotelul Grand Italia din Cluj. Operatorii din toată ţara se reunesc în locaţia devenită deja tradiţională pentru conferinţele organizate de revista Tranzit, pentru a discuta despre viitorul transportului naţional, judeţean şi interjudeţean.
„Cum va arăta transportul judeţean după 1 ianuarie 2023?”, „Ce se va întâmpla în judeţele unde nu se va reuşi atribuirea noului program de transport în timp util sau acolo unde procedurile au fost contestate în instanţă?”, „Ce pregăteşte Ministerul Transporturilor în plan legislativ pentru transportul interjudeţean după 30 iunie 2023?”, „Se liberalizează acest segment de piaţă şi cum?” sunt cele mai importante întrebări la care ne-am propus să găsim răspunsuri joia aceasta, la Cluj.
„Cum se pot pregăti operatorii de transport pentru a face faţă noilor cerinţe?”.
Vom aborda şi subiectul costului pe kilometru, în contextul scumpirilor fără precedent la carburant şi energie, şi vă vom prezenta tehnologii menite să crească eficienţa flotei şi siguranţa operaţiunilor de transport. Nu în ultimul rând, vom discuta despre organizarea licitaţiilor pentru achiziţia de vehicule de transport urban şi despre măsurile pe care le pot lua beneficiarii pentru a se pune la adăpost în faţa ofertelor cu preţuri de dumping, care nu prezintă garanţii reale pe termen lung.
Ca de obicei, în parcarea hotelului Grand Italia va fi pregătită o expoziţie de vehicule, iar reprezentanţii producătorilor vor fi prezenţi pentru mai multe informaţii la faţa locului. În premieră europeană, Autobuzul Anului 2023 va fi prezent acum la primul eveniment oficial după decernarea trofeului, la IAA Transportation (Hanovra).
După încheierea lucrărilor conferinţei va avea loc şi ceremonia de premiere a celor mai eficienţi operatori de transport public şi privat, iar seara se va încheia cu o cină festivă şi cu discuţii extrem de interesante.
Operatorii care nu şi-au confirmat încă prezenţa, dar doresc să participe la eveniment, pot solicita informaţii la adresa de mail office@traficmedia.ro. Vă aşteptăm!
Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a transmis o adresă oficială primului-ministru Nicolae Ciucă, prin care solicită prelungirea programelor judeţene de transport, prin ordonanţă de urgenţă, până la 30 iunie 2023.
Principalul argument îl reprezintă imposibilitatea autorităţilor judeţene de a definitiva procedurile de achiziţii publice până la finele acestui an. De altfel, situaţia la nivel naţional este dezastruoasă, având în vedere că, până în prezent, doar 4 judeţe (Alba, Arad, Sibiu şi Braşov) au definitivat prima licitaţie publică, atribuind foarte puţine contracte de delegare (Alba-15, Arad-2, Sibiu-2). Un exemplu recent este cel al judeţului Braşov, unde în iulie 2022 a fost atribuită o singură grupă cu 4 trasee din totalul de 4 grupe cu 51 de trasee.
În celelalte judeţe situaţia este cu atât mai problematică cu cât nu s-au organizat până acum licitaţii ori procedurile au fost deja contestate/anulate în instanţă pe diferite motive întemeiate:
– greşeli făcute la stabilirea nefundamentată a valorilor estimate ale contractelor, ceea ce a dus la stabilirea unor garanţii de participare/executare foarte mari;
– gruparea neechilibrată a traseelor în grupe, ce presupune un număr mare de autovehicule noi în parcul auto al operatorilor;
– stabilirea nejustificată a unor capacităţi mari de transport – de la 19 locuri în prezent la 27/35 sau 50 de locuri, în noile programe.
Oricum, jumătate din judeţe nici nu au iniţiat încă procedurile de achiziţie publice, prin publicarea unui anunţ de participare le SEAP, încălcându-se astfel termenul prevăzut la articolul 66 din OUG 70/2020 (modificat prin OUG 130/2021).
O altă piedică o constituie neacordarea de compensaţii şi diferenţe de tarif de către entităţile contractante, în ciuda prevederilor regulamentului european 1370/2007, ceea ce descurajează operatorii să liciteze pentru o perioadă de 6 ani, în condiţiile în care trebuie să îşi asume singuri tot riscul. În aceste condiţii, este lesne de înţeles faptul că de la 1 ianuarie 2023 este posibil ca multe trasee să nu fie atribuite/efectuate, deşi consiliile judeţene sunt obligate prin lege să asigure prestarea serviciilor publice de transport desfăşurate pe raza administrativ-teritorială a acestora.
FORT consideră că „aplicarea legislaţiei privind achiziţiile sectoriale în domeniul transportului judeţean de persoane s-a dovedit a fi un eşec, modificările aduse de legea 328/2018 la legea 92/2007 neavând la bază un studiu de impact şi neraportându-se la capacitatea operatorilor de transport de a accesa piaţa serviciului.”
O altă problemă reală o reprezintă imposibilitatea achiziţionării de autovehicule noi cu livrare până la finalul acestui an. Toţi producătorii europeni sunt afectaţi de întreruperile din lanţurile de aprovizionare cu componente şi cauza războiului din Ucraina, astfel că termenele de livrare pentru comenzile primite acum sunt de peste jumătate de an. Şi, nu în ultimul rând, nu trebuie omise dificultăţile financiare prin care trec operatorii de transport, după doi ani de pandemie şi în contextul scumpirilor cu energia electrică, carburanţi, asigurări, forţa de muncă etc. „Pentru a participa la licitaţii, operatorii de transport trebuie – pe lângă achiziţia de vehicule noi – să plătească garanţii de participare/execuţie, neavând certitudinea faptului că-şi vor recupera toate aceste cheltuieli prin tariful ofertat. Cum consiliile judeţene nu doresc să acorde compensaţii şi diferenţe de tarif, există riscul real ca utilizatorii serviciului (călătorii) să nu poată suporta tarifele de transport, iar operatorii să fie astfel grav afectaţi financiar. În acest context, transportatorii sunt descurajaţi să acceseze piaţa la momentul actual, existând riscul real ca multe trasee judeţene să nu mai fie prestate începând cu ianuarie 2023”, se mai arată în adresa FORT.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit