Asociația britanică de transport de marfă Logistics UK salută eliminarea, din aprilie 2021, a unor măsuri de gestionare a traficului rutier de marfă post-Brexit, puse în aplicare înainte de ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, care s-a produs la începutul acestui an. Astfel, obligativitatea obţinerii permisului de acces Kent (KAP) – necesar pentru camioane înainte de intrarea în comitatul sudic englez al Kent – și bariera mobilă M20 au fost suspendate începând din 20 şi respectiv 24 aprilie.
Heidi Skinner, reprezentanta Logistics UK, a subliniat însă că este necesar să se facă mai progrese, în special în ceea ce priveşte verificarea completă a mărfurilor UE care sosesc în Marea Britanie şi care nu a fost încă pusă în aplicare, calendarul pentru aceasta fiind întârziat până la începutul lui 2022. „Logistics UK face presiuni pe lângă Guvern şi pe lângă reprezentanţii industriei, pentru a se asigura că întregul lanț de aprovizionare este pregătit pentru introducerea unor controale suplimentare pentru schimbul de mărfuri dintre UE şi Marea Britanie după 1 ianuarie 2022, pentru a facilita schimburile comerciale pe viitor”, a spus Skinner. „Cozile lungi de camioane care s-a vehiculat că se vor forma pe drumurile către și dinspre porturile-cheie ale Canalului Regatului Unit nu s-au materializat, în parte deoarece exportatorii britanici și reprezentanții lor de transport de marfă care se confruntă cu noile reguli comerciale au ales ami degrabă să oprească expediţiile fără a avea documentația nouă necesară”.
Deși guvernul britanic a susținut că volumele de marfă au revenit mai mult sau mai puțin la nivelurile de anul trecut, o analiză Logistics UK indică faptul că traficul vehiculelor de marfă care fac transport pe distanţe scurte a scăzut cu aproximativ 20%, iar ponderea curselor „pe gol” între Marea Britanie-UE a crescut comparativ cu anii anteriori.
Transportul dinspre Marea Britanie spre Franța se va relua din 23 decembrie 2020, orele 00:00 CET. Premierul britanic dă asigurări că reluarea traficului se va face fără probleme, mai ales că șoferii de camion, stând, prin natura muncii, singuri în cabină, nu reprezintă un pericol real de contaminare. Totuși, potrivit unei comunicări oficiale din partea Eurotunnel, se pare că inclusiv şoferii profesionişti trebuie să prezinte un test negativ PCR efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de a intra pe teritoriul Franţei. Din păcate, nimeni nu ştie în ce condiţii se vor putea efectua aceste teste, mai ales că şoferii sunt blocaţi în camioane deja de două zile.
Potrivit unei informări transmise de Ministerul Transporturilor din Franţa către omologii lor din România – la solicitarea Direcţiei Transport Rutier din cadrul MT – o variantă a virusului SARS-CoV-2 al COVID-19, numită „VUI-2020-12-01”, a fost detectată în Regatul Unit. Cunoscută din septembrie printre aproximativ 12.000 de mutații înregistrate, această tulpină nu fusese anterior subiectul unei alerte speciale din partea virologilor care monitorizează evoluția virusului.
Marți, 15 decembrie, Ministerul Solidarității și Sănătății din Franţa a trimis problema centrelor naționale de referință pentru lupta împotriva bolilor transmisibile, de îndată ce primele alerte au fost emise de guvernul britanic. Ca răspuns la această sesizare, acesta din urmă a stabilit că varianta genetică amintită nu pare să provoace, în acest stadiu al cunoașterii, severitate crescută sau rezistență la vaccin şi nu este clar în acest stadiu că așa-numita răspândire „rapidă” a acestei mutații în Regatul Unit este legată de o proprietate intrinsecă a acestui virus. Faptul că această tulpină este mai contagioasă nu a fost demonstrat în acest stadiu. Cu toate acestea, sâmbătă, 19 decembrie, pe fondul accelerării epidemiei din Marea Britanie, autoritățile britanice de sănătate au informat Organizația Mondială a Sănătății (OMS) despre faptul că această mutație ar putea fi mai contagioasă decât alte variante ale SARS-CoV-2. Acesta este motivul pentru care, în urma unei reuniuni a Consiliului Național de Apărare și Securitate din Franţa (NDC), prezidată de președintele Macron, s-a decis suspendarea tuturor curselor cu pasageri, inclusiv transportul de marfă, rutier, aerian, maritim sau feroviar din Regatul Unit pentru 48 de ore de la miezul nopții (ora Parisului), începând cu 20 decembrie.
Limita de 48 de ore a fost menită să atingă două obiective: să acorde timp pentru coordonarea între statele membre ale UE pentru a defini o doctrină comună privind reglementarea și controlul fluxurilor din Regatul Unit, în condiţii sigure, începând cu 23 decembrie, pe baza unui sistem obligatoriu de testare la începutul călătoriei.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit