Ca parte a unui pachet de măsuri de revizuire a Directivei UE privind dimensiunile și greutățile vehiculelor grele, Comisia Europeană dorește să crească și greutatea maximă pentru autoșasiurile cu cinci axe, la 40 t și chiar la 42 t în cazul vehiculelor cu emisii zero, ceea ce înseamnă cu 10 t mai mult decât în prezent.
Directiva actuală nu face distincție între autoșasiurile cu patru și cele cu cinci osii când vine vorba de greutatea maximă autorizată pentru transportul transfrontalier și, indiferent de tipul de acționare (diesel sau electric), limita pentru ambele tipuri este de 32 t. Pe când conform noii propuneri limita de greutate pentru vehiculele cu patru axe rămâne de 32 t (sau 34 t dacă este vorba de vehicule electrice), dar pentru cele cu cinci axe ajunge la 40/42 t.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN salută această propunere și amintește că în Olanda o autobasculantă cu cinci axe poate cântări deja 50 t, dar în Germania și Belgia numai 32 t, deoarece multe țări aplică valorile UE la transportul național. Deci pentru transportatorii olandezi care lucrează și în străinătate cu aceste vehicule sarcina utilă se reduce mult. Pe când dacă se acceptă în toată Europa 8-10 t în plus transportul cu vehiculele cu cinci axe, active mai ales în construcții, va fi mai eficient.
Propunerea trebuie aprobată de Consiliul miniștrilor transporturilor și de Parlamentul European și până atunci mai poate suferi modificări. Scopul instituțiilor europene este ca noua directivă să intre în vigoare în 2025. TLN mai amintește că țările UE nu pot utiliza pentru transport național greutăți mai mici decât cele stabilite în directivă, dar mai mari da. Deci Olanda va păstra valoarea de acum de 50 t.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit