Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) și cabinetul Visemont au realizat în 2019/2020 un studiu referitor la activitatea și costurile flotei maghiare de camioane de 40 t folosite la transport internațional, pentru a actualiza informațiile din monografia similară din 2013.

Comparativ cu alte flote din Europa Centrală și de Est, cea maghiară face mai mult transport național, dar volumele de la internațional reprezintă totuși aproape două treimi din total. Distanțele medii, în scădere în ultimii ani, sunt și ele o dovadă a concentrării geografice a activității camioanelor maghiare.

După o scădere semnificativă, ca urmare a crizei economice din 2008, activitatea la intern și-a revenit și acum depășește nivelul de dinainte de criză, iar cea de la internațional a fost și ea întâi în creștere, mai ales datorită curselor între țări terțe, apoi a scăzut iar la nivelul de acum 10 ani. Iar conform declaraților managerilor intervievați de CNR pentru acest studiu, scăderea este cauzată de activitatea mai intensă a flotei românești, mai ales când vine vorba de cabotaj și de curse între țări terțe, de revendicările sociale ale șoferilor și de măsurile protecționiste ale unor țări vestice au slăbit flota maghiară.

 Mărfuri transportate (mii tone)Milioane t-km%Distanță medie (km)Milioane vehicule-km
Total202.63136.951100%1822.620
Transport național165.52713.38236,2%811.002
Transport internațional37.10423.56963,8%6351.618
încărcare din Ungaria12.1298.01221,7%661568
descărcare în Ungaria12.3477.48620,3%606511
între terțe țări9.2417.16619,4%775472
cabotaj3.3869052,4%26767
(Sursa: Eurostat)

Evoluția transportului rutier de marfă sub pavilion maghiar

Milioane
t-km
20092010201120122013201420152016201720182019Variație anuală
Total35.37333.72134.52933.73635.81837.51738.35340.00239.68437.94836.9510,44%
Național12.17111.32910.5349.1819.2469.63010.35611.72011.94012.97913.3820,95%
Internațional23.20322.39223.99524.55526.57227.8727.99628.28127.74424.96923.5690,16%
(Sursa: Eurostat)

Germania a fost în 2018 nun doar liderul clasamentului european în funcție de volumele totale de mărfuri transportate rutier, ci și lider în clasamentul volumelor transportate la intern, cu 276.151 de milioane de tone-km, în creștere cu 1,7% față de 2017. Ea este urmată de trei state vestice: Franța (161.941, cu 3,9% mai mult decât în 2017), Spania (158.476, cu 2,5% mai mult decât în 2017) și Marea Britanie (151.973, cu 3,1% mai mult față de 2017). Prima țară central sau est-europeană din clasament și prima care a înregistrat o scădere față de 2017 este Polonia, cu 114.692 de milioane de tone-km, cu 4,5% mai puține decât în 2017. Urmează un nou calup de state vestice, Italia, Suedia, Țările de Jos și Finlanda, și abia pe urmă vine Cehia, iar România este abia pe locul al 15-lea, cu 14.358 de milioane de tone-km transportate intern, cu 6% peste volumul din 2017. Printre flotele estice se remarcă, și la transport intern, Lituania, care a avut, ca și la total, cea mai mare creștere față de 2017, de 14,4%, urmată de Ungaria, cu 8,7%.

În total în 2018 au fost transportate în trafic intern în UE28 fără Malta 1.242.685 de milioane de tone-km, adică 64,6% din volumul total de mărfuri transportat în această zonă, în creștere cu 1,99% față de 2017.